Verdivurdering stjålet Tudor BB

MrH

Medlem
10. des. 2014
Innlegg
11
Hei

Fikk nylig frastjålet min Tudor Black Bay Blue 79220B/95740 kjøpt ny hos forhandler i Norge i 2015.

Ifbm. med forsikring hadde det vært supert om noen hadde en mening om hva en fair markedspris er i dag for denne klokken?
 
Tror du må ha mer bekreftelse på nypris enn hva vi kan komme med her.

Sett at en var ute for 40k på Klokkeriet i juni 2023. Tror ikke den ble solgt for det, men ville selv sagt et sted mellom 35-40k.
 
  • Liker
Reaksjoner: MrH
Bruktmarkedet i dag er du nok nærmere 30 og sør av det muligens.
Tror kjøpskvittering kommer deg mer til gode her.

Utrolig beklagelig å høre forøvrig, håper alt er greit med deg!
 
  • Liker
Reaksjoner: MrH
Tror absolutt en kvittering kommer deg tilgode som nevnt. Jeg vet disse som er såpass gamle har gått for under 25k i et realistisk marked.

Uansett en trist sak.
 
  • Liker
Reaksjoner: MrH
Veldig kjipt å høre. Får du ikke oppgjør tilsvarende hva en 79230B koster i dag? Jeg kjøpte en blå Black Bay Smiley med stållenke brukt i 2017 og betalte 19 000 den gangen. De få som blir lagt ut på Finn ligger ofte lenge til rundt 30 000, men har inntrykk av at det er 58-modellene som gjelder for de fleste.

Ifølge Chrono24 skal den være verdt nesten 37 nå, men hvis jeg skulle lagt ut min for salg i dag tenker jeg den realistisk sett ville gått for noe mellom 20 000 og 25 000. Kanskje den er mer populær utenlands, eller så blir grafen ødelagt av kronekursen.

1710191701923.png
 
  • Liker
Reaksjoner: MrH
Hei igjen

Mitt forsikringsselskap ber om at jeg innhenter en skriftlig redgjørelse fra en forhandler på hva nypris for tilsvardene klokke er i dag. Bjerke virker ikke overdrevent interesserte i å hjelpe....

Er det noen andre forhandlere dere kan tipse meg om, som vil hjelpe?
 
Mitt forsikringsselskap ber om at jeg innhenter en skriftlig redgjørelse fra en forhandler på hva nypris for tilsvardene klokke er i dag. Bjerke virker ikke overdrevent interesserte i å hjelpe....

-Dumt spørsmål, kanskje, men er ikke 79230B 'tilsvarende klokke i dag'? Burde ikke en henvisning til Bjerkes nettbutikk der denne ligger ute for 40500kr være tilstrekkelig? Eller trenger forsikringsselskapet et papir som sier at '79220B produseres ikke lenger, 79230B er nærmeste match i dag, og den koster 40500kr?'
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere og andres
Det er uansett korrekt å oppgi nypris i dag. Forsikringsselskapet har regler for å nedskrive verdier på forskjellige gjenstander etter alder.

Edit: det vil si - det er opp til forsikringsselskapet å spesifisere hvilken verdi de vil ha oppgitt. Selskapene har nok forskjellig praksis.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: MrH og Smokeless
Det er uansett korrekt å oppgi nypris i dag. Forsikringsselskapet har regler for å nedskrive verdier på forskjellige gjenstander etter alder.

Edit: det vil si - det er opp til forsikringsselskapet å spesifisere hvilken verdi de vil ha oppgitt. Selskapene har nok forskjellig praksis
gjelder neppe klokker, elles ville erstatningen fort blir lav for vintage. Oppdatert takst er nøkkelen
 
gjelder neppe klokker, elles ville erstatningen fort blir lav for vintage. Oppdatert takst er nøkkelen

-Jeg synes jeg hører forsikringsselskapet. 'Skal vi se, Submariner 6204, kjøpt 1954, tilsvarende modell i dag 124060, sytti års bruksfradrag, erstatningsbeløp kr 14,50 fratrukket 79 kroner i gebyr, du skylder oss 64,50, ha en fin dag.'

For å være litt seriøs - oppdatert takst er gull, og jeg burde absolutt skaffe meg en selv. Hm. Høre med Nelvik om de gjør slikt.