Produkter som holder hva de lover, og enda litt til

Hopalong

Støttemedlem
Medlem
16. juni 2009
Innlegg
2.959
Sted
Cockaigne
Til tråden om vedhogst her på forumet tok jeg, upåvirket av mine sønners øyerulling, et bilde:
377824_81dd9045bd3ca536b0fc80216ee339bb.jpeg


Når jeg ser på det nå, får det meg til å tenke på noe jeg stadig kommer tilbake til: I en verden som flommer over av kortlivede og ofte overkompliserte produkter, er det noen ting som fremdeles lages for å tåle mye og vare lenge, og som også faktisk gjør det. I dette bildet er det tre gode eksempler.

1. Mekanisk armbåndsur. Det er ingen overraskelse for oss som kaster bort tiden på klokkefora, men jeg synes det er verd å innimellom tenke over hvilken enestående ingeniørkunst et mekanisk armbåndsur representerer. Inne i den enkleste klokke er det et maskin med minst 120 enkeltdeler, hvorav mange bevegelige, som må tåle allverdens bevegelser, støt, temperaturforandringer og rystelser og likevel klarer å vise tiden mer nøyaktig enn man har bruk for, år etter år. Jeg har klokker som ikke har hatt service siden sekstitallet; de ligger glemt og forsømt i en rotete boks, men så snart de tas opp og fjæren trekkes tikker de ubekymret avgårde. Det slutter aldri å imponere meg.

2. Traktor. Jeg har en New Holland fra 2004. Den er stort sett igang hver dag hele året, brukes mest til kjøring av hestemøkk og slådding av ridebane, men også til brøyting, trekking, graving, løfting, vanning, kløyving og hundre andre gjøremål som ingen advarte meg om før jeg kjøpte gård. Den har stått ute i all slags vær siden den var ny, får den enkle service som jeg kan gjøre selv og som stort sett begrenser seg til oljeskift og smøring, og blir spylt med slange når den blir altfor skitten. Dersom en moderne bil hadde blitt behandlet på samme måte hadde den vært spiker for lenge siden. Istedet starter den like godt hver dag og har fungert bortimot plettfritt i tyve år. Jeg er ikke i tvil om at den vil være like god i 2044. Beviset? Gå inn på Finn.no og se på hvor mange traktorer som ble solgt da Gro var statsminister som fremdeles omsettes som fungerende jordbruksredskaper - og til en pris som ikke avviker så mye fra nypris. Alternativt: Kikk litt rundt på gårder i nærheten. I tillegg til den nye , store traktoren står det nesten alltid en gammel MF 130 eller en Valmet eller (min favoritt) MB Trac eller en Fordson eller noe annet hauggammelt som FREMDELES ER I BRUK. Noen er kanskje degradert til å drive gjødselpropell eller noe slikt, men de starter og gjør jobben i all slags vær, maaaange år etter at andre produkter av samme årsmodell har blitt søppel eller samleobjekter. Dagens bilprodusenter burde kanskje ta noen tips.

3. Motorsag. Jeg er muligens på gyngende grunn her; veldig mange sager har jeg ikke eid i mitt liv og jeg vil tro mer erfarne brukere enn meg må skifte dem ut langt oftere. Når det er sagt, er det nesten utrolig hva de tåler av juling. Vi snakker om en forbrenningsmotor som går på høy turtall mens den flyttes i alle mulige vinkler og klemmes, dunkes, rives og settes fast, men freser like fornøyd videre. For min, og sikkert mange andres del, brukes den intenst i en kort periode, for så å støve ned resten av året. Sålenge den får nok olje og kjedet holdes skarpt, er det ingen problemer.

Når jeg ser hvor mange moderne produkter jeg har som krever oppdateringer, oppgraderinger, silkebehandling og beskyttelsesutstyr bare for å leve forbi reklamasjonstiden, og som gjerne blir utdaterte lenge før, er det en sann glede å eie og bruke ting som faktisk varer. Fyll gjerne på i tråden med andre eksempler!
 
Traktor = investering. Med normal bruk og vedlikehold holder de i evigheter. Dyrt - ja, men de holder seg latterlig godt i pris og er nesten uslitelige hvis man tar vare på de. Selv går det i Massey Ferguson i min bedrift. Legger ved et bilde av mitt nyeste tilskudd fra 2021
20211022_173654.jpg
. Nydelig maskin!
 
Motorsag. Jeg er muligens på gyngende grunn her

Nei, det tror jeg ikke.
Var på sagkurs for noen år siden og 2 av de lokale mopedistene stilte opp med fatters sager, hvor respektive fattere hadde drevet skog i årtier. Sagene var så slitt at det var vanskelig å lese merkenavnet (men var en Husqvarna og en Jonsered) men det var åpenbart proffsager. De var godt vedlikeholdt og hadde nye klinger og kjeder, og mopedistene var selvfølgelig mye bedre sagførere enn meg med min fabrikknye Stihl. Heldigvis var felleskjøpetjakka mi nesten utslitt, ellers hadde det blitt skikkelig flaut.