Jaeger LeCoultre Duo Plan

Medlem
22. nov. 2010
Innlegg
462
Sted
Bergen/Stavanger
Tok en sjangs og kjøpte denne på en antikkmesse i Rogaland. Det står Jaeger LeCoultre Duo Plan på urskiven. Baksiden har følgende tall: 64582
Jeg vet ikke om den fungere og har heller ikke turt å åpne baksiden da jeg ikke ønsker å risikere å ødlegge noe. Den har et hjul på baksiden, er dette for å trekke opp klokken?
Dersom denne er ekte og fungerer, hva kan verdien være?

All informasjon tas i mot med stor takk :)

IMG_0170.jpg
IMG_0171.jpg
IMG_0172.jpg
 
Interessant funn!
Ser ut til å være en Jaeger LeCoultre Duo Plan dameur fra 1930 tallet. Hjulet på baksiden er for å trekke opp klokken. Urverket på to plan var veldig kompakt bygget (10,5x23 mm).
Verdi er avhengig av tilstand, men den bør være et ettertraktet historisk ur for den rette samleren.
IMG_0515.jpeg
 
Tusen takk for svar @chronometer !

Vet du hvordan jeg åpner denne bak? Jeg skulle sett inni klokken for å se om den i det hele tatt har et urverk. Så lurer jeg på om du kjenner til urmakere i Norge som er flinke nok til å gi denne en service? Eller om jeg må sende til utlandet?

Interessant funn!
Ser ut til å være en Jaeger LeCoultre Duo Plan dameur fra 1930 tallet. Hjulet på baksiden er for å trekke opp klokken. Urverket på to plan var veldig kompakt bygget (10,5x23 mm).
Verdi er avhengig av tilstand, men den bør være et ettertraktet historisk ur for den rette samleren.
Vis vedlegg 350626
 
Tusen takk for svar @chronometer !

Vet du hvordan jeg åpner denne bak? Jeg skulle sett inni klokken for å se om den i det hele tatt har et urverk. Så lurer jeg på om du kjenner til urmakere i Norge som er flinke nok til å gi denne en service? Eller om jeg må sende til utlandet?
Dette er kun en antagelse: skru ut skruen i midten av opptrekksmekanismen. I motsatt ende, hvor tallene er gravert, ser den ut til å være hengslet og at baklokket dermed åpnes som en dør. Jeg ville ikke turt å gjøre det selv, men tatt den med til en urmaker - om enn bare for å få sett om det er urverk i den. Men det ville vel være litt rart om den har opptrekksmekanismen på plass om urverket er borte.
 
  • Liker
Reaksjoner: Leon og Bjarte
Kommer med en liten oppdatering her for de som er interessert. Min lokale urmaker har sendt klokken sørover og er i dialog med Jaeger Le-Coultre fra München. De kan med glede bekrefte at klokken er ekte. Urverket i denne er svært lite, blant de minste i verden. Service er dyrt. Jeg har fått pris på følgende:

  • Full service kr 25 000
  • Nytt glass kr 3000
  • Sertifikat kr 3600
Totalt 31600

Med andre ord, en betydelig sum. Dette er jo et dameur så jeg får ikke brukt det selv, spørsmålet er da om jeg skal gjøre dette for så å selge denne etterpå. Jeg forstår at salg av et slikt ur er forbeholdt samlere eller kunder med ekstra interesser for urverk og historie. Men klokken vil være i topp stand, med sertifikat og skinnreim, kanskje en klokkeboks i tillegg. Urskiven beholdes med patina, selvsagt. Lenken jeg har er faktisk original og vil følge med.

Vintage klokker er vinden som aldri før, men er markedet for denne for smalt? Tror dere jeg vil kunne få igjen for denne investeringen?
Mvh Leon
 
Nytt glass 3000? Tror det sier seg selv at dette ikke vil lønne seg;)

EDIT:
La meg utdype mine tanker litt. Absolutt et kult funn, men i skrivende
stund kan man kjøpe et penere eksemplar på chrono24 til 1000€
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Erik_SG og Leon