En PO har vært på spaopphold...

Medlem
10. nov. 2020
Innlegg
444
Sted
Der oppe i nord
For noen måneder siden kjøpte jeg en Omega Planet Ocean 39,5mm, som bl.a. hadde en skjemmende "ding" på nedre, venstre lug, samt ymse bruksmerker.
Med såpass OCD som jeg har med sånne ting, samt det faktum at klokka fortjener å se pen ut, bestemte jeg meg for at den måtte få litt TLC hos fagfolk.
Tidligere har jeg brukt en flink kar i Polen til slike jobber, men det enkleste er å holde det innenlands mht. fortolling, forsendelse osv..
Selger hadde allerede vært i kontakt med en som har et godt rykte på seg for slike reparasjoner, så jeg tok kontakt med Kjartan hos Perfekt Ur i Tønsberg for å finne ut hva som skulle gjøres.
Heliumventilen måtte demonteres, og da er det best å skifte den samtidig.

En god kollega bor i Tønsberg, så klokka ble sendt med Kurér til og fra urmakeren.
Nå har jeg fått klokka tilbake, så jeg tenkte at dette blir en før, under og etter spaoppholdet..


Slik var klokka før spaoppholdet (bilder "lånt"):​


En skikkelig ding på den ene lugen.
Ding på lug 2.jpg


Et U-formet merke pluss diverse riper.
U-formet ripe m.m..jpg



Noen bilder fra selve jobben:​


Her sveises det med korrekt materiale til det enkelte urmerket.
Ding sveiset.jpg
Mer sveis av bruksmerker.jpg
Sveist diverse bruksmerker.jpg



Sluttresultatet ble riktig så bra, må man kunne si:​


Her var det en gang en ding.
Her var det en ding...jpg


Ny heliumventil og ny finish.
Ny heliumventil.jpg


Her var det en gang et U-formet merke og ymse riper.
Sluttresultat 1.jpg



Da er klokka mottatt, og resultatet skal studeres på nært hold:​


Unboxing, endelig :)
Unboxing 3.jpg


Joda, dette ble virkelig bra :)
Unboxing 6.jpg



Må si meg veldig fornøyd med jobben, og nå ser klokka ut som den fortjener.
Kjartan er uten tvil en kar som vet hva han holder på med, og prisen er det ikke mye å si på heller.
Har du en klokke som trenger en fiks, er det ikke mye å lure på.
 
Veldig flott arbeid, ja - og i tillegg må jeg jo få si at jeg, i en verden der folk debatterer om det er OK å dusje med en Submariner eller ikke, synes det er herlig at noen åpenbart har BRUKT uret sitt...
 
  • Liker
Reaksjoner: 69variant og havarduf
Veldig flott arbeid, ja - og i tillegg må jeg jo få si at jeg, i en verden der folk debatterer om det er OK å dusje med en Submariner eller ikke, synes det er herlig at noen åpenbart har BRUKT uret sitt...
Joda, men i min verden er det forskjell på bruk og misbruk.
Ikke det at jeg tror klokka var misbrukt av tidligere eier, men den har nok ved et uhell gått i gulvet på et tidspunkt, og den dingen var skjemmende for en ellers pen klokke, så den ville jeg bli kvitt.
Store hakk liker jeg absolutt ikke, samt at det er gøy å se hvor bra det kan bli vha. dyktige fagfolk.
Det var ikke så viktig med de øvrige bruksmerkene, men de ble tatt i samme rennet, så nå er det opp til meg å gi klokka riper. :)
 
Jeg er langt på vei enig - skjemmende hakk osv som jeg ikke har begått selv, ville OCDen min manisk ønsket å fjerne.

Om det er noe selvforskyldt, kunne det dog være at jeg ville synes det var helt OK, avhengig av omstendighetene - om det eksempelvis var et resultat av at jeg hadde glemt å blø av trykket et eller annet sted før jeg skulle demontere noe og plutselig ble minnet om dette da jeg fikk noe uventet bevegelse - da ville det blitt en del av min og urets historie.

Different strokes, osv.