F.P.Journe-tråden

Finnes det mange ting som enkelte grupper kan reagere på, mens andre bare ler? Selvsagt gjør det det.

Men å generalisere slike enkelttilfeller til at det alltid er slik, det er jo bare sprøyt.

Så klart finnes det utsagn eller handlinger som vil kunne være av en slik karakter at det vil sterkt mislikes eller fordømmes bredt på tvers av markedene F.P.Journe har betydelig kundekrets og aktivitet.

For merker som F.P.Journe, opplever nok mange samlere og eiere at grunnleggeren er merket. Man kan være så mye mot hårsårhet, kanselleringskultur, woke, metoo eller hva man bare vil – men virkeligheten er at omdømme faktisk betyr noe.
"kanselleringskultur, woke, metoo" og hele patriarkalske greie, inkludert "rasist/nazi" skittkasting, tilhører mest Vesten, slik jeg ser på det.
Men du får ha din egen visjon.
Ja omdømme betyr alt, men det betyr ikke at omdømme blir gruset fordi noen folk mener det.
Det er min visjon.
 
"kanselleringskultur, woke, metoo" og hele patriarkalske greie, inkludert "rasist/nazi" skittkasting, tilhører mest Vesten, slik jeg ser på det.
Men du får ha din egen visjon.
Ja omdømme betyr alt, men det betyr ikke at omdømme blir gruset fordi noen folk mener det.
Det er min visjon.

Ingen har sagt at omdømmet blir gruset fordi noen folk mener det.

Men den tilnærmingen med at uansett hva han har sagt eller gjort, så er det bare kulturelle forskjeller osv. og alle vil oppfatte det forskjellige – det er jo bare sprøyt.

Det finnes utvilsomt ganske mange ting man kan gjøre eller si, som nær universelt (i alle fall i de forholdsvis siviliserte delene av verden som FPJ opererer i) vil kunne få deg stemplet som et skikkelig skikkelig rasshøl som ingen vil ha noe med å gjøre.

PS: Det var dumt at jeg nevnte woke, metoo, cancel culture osv. – jeg vet jo godt hva du mener om disse tingene (og du vet ingenting om hva jeg mener om de samme). Poenget mitt er at man ikke engang trenger å ta stilling til disse "vestlige fenomemene". Et rasshøl kan være et rasshøl, uten at vi trenger å komme trekkende med merkelappene.
 
Redigert:
Ingen har sagt at omdømmet blir gruset fordi noen folk mener det.

Men den tilnærmingen med at uansett hva har sagt eller gjort, så er det bare kulturelle forskjeller osv. – det er jo bare sprøyt.

Det finnes utvilsomt ganske mange ting man kan gjøre eller si, som nær universelt (i alle fall i de forholdsvis siviliserte delene av verden som FPJ opererer i) vil kunne få deg stemplet som et skikkelig skikkelig rasshøl som ingen vil ha noe med å gjøre.
Hva han har gjort egentlig?
Knippet noen rumpe, sagt noe diskriminerende, eller pisset i alle gjestene sitt glass?
Det vil jeg gjerne vite da.
Fordi jeg forventer ikke det siste.
 
Hva han har gjort egentlig?
Knippet noen rumpe, sagt noe diskriminerende, eller pisset i alle gjestene sitt glass?
Det vil jeg gjerne vite da.
Fordi jeg forventer ikke det siste.

Vet ikke hva som har skjedd, og tar også med en klype salt om noe har skjedd i det hele tatt.

Men jeg vet godt at det finnes folk som kan gå vesentlig lenger enn et forfyllet knips på en servitør-rumpe eller en feilslått negervits. Ikke at dette heller er innafor – men hvis det er hold i påstandene om at flere av middagsgjestene kvittet seg med klokkene i etterkant, så vil min antakelse være at det var noe grovere (eller mer) enn dette.
 
Vet ikke hva som har skjedd, og tar også med en klype salt om noe har skjedd i det hele tatt.

Men jeg vet godt at det finnes folk som kan gå vesentlig lenger enn et forfyllet knips på en servitør-rumpe eller en feilslått negervits. Ikke at dette heller er innafor – men hvis det er hold i påstandene om at flere av middagsgjestene kvittet seg med klokkene i etterkant, så vil min antakelse være at det var noe grovere (eller mer) enn dette.
Ja, tydeligvis noen folk har solgt klokkene sine.
Noen.

På Wikipedia(ikke best kilde, men men) står det "François-Paul Journe was born in Marseille in 1957. An unruly child, he was sent to a local technical college at the age of 14. He went on to graduate from the Paris watchmaking school in 1976."

Alle, inkludert faren min og jeg, som ble sendt og er fortsatt sendt til "technical college" i Frankrike, er folk kalt for "avfallet" og disse skolene er jungelen.
Så lenge man passer ikke inn i skolemodellen, som er mye hardere og krevende enn det folk kjenner i Norge, er man et avfall, sett ned på og kastet der.
Det er ofte ikke en gang et valg.
Da vil jeg anta at FPJ har aldri vært en "kirkekor gutt" (som vi sier), og folk fra Marseille kan ha litt temperament ja.
Derfra vil jeg ta hele greie med litt avstand.
Kanskje burde han også ta litt mer avstand med kundene sine, fordi mange kan komme fra gjerdets andre side, samfunnsmessig sett, og ikke tåle så mye som han tror.
 
Vi har ikke alltid sett likt på ting @Hammerfjord, men nå er du sterk!! Vi to har nok en del til felles angående syn på samfunnets økende skrøpelige og lettkrenkende nye normer.

I salute you!

For øvrig synes jeg klokkene er helt ok, uavhengig av om sjefen kniper litt rumpe i fylla. Eller hva slags ukristelige ting han har gjort.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Vi har ikke alltid sett likt på ting @Hammerfjord, men nå er du sterk!! Vi to har nok en del til felles angående syn på samfunnets økende skrøpelige og lettkrenkende nye normer.

I salute you!

For øvrig synes jeg klokkene er helt ok, uavhengig av om sjefen kniper litt rumpe i fylla. Eller hva slags ukristelige ting han har gjort.
Takk. Da går det fremover ;)
Nei, men hvordan folk med ulike synspunkter kan oppfatte hverandre over et forum, kan ikke helt bli representativt for virkeligheten heller.
Men vi lever nok i merkelige tider hvor en sensur vokser, og det er ikke et godt tegn.
Og folk kan oppleve meg litt for "direkt" eller "voldsom", men som sagt, har jeg ikke vokst opp på de fineste plassene, og jeg var enda verre før...
Jeg ser også at ironiske toner er ikke alltid vel oppfattet rundt omkring.

De spisse viserene hos FPJ er ikke helt min greie, men resten liker jeg godt.
Fyren er virkelig god, det er ingen tvil.
Jeg tror egentlig at jeg skulle få meg en skikkelig fest med han og se hvordan det foregår :mrgreen:
Kanskje jeg spør min kontakt i Sveits om denne historien der.
Han kjenner disse folk, og Dufour også.
Det kan ikke bli verre enn festene jeg har sett før...
 
  • Liker
Reaksjoner: Timely og GrimReaper
Betegnende at WatchBox, som har vært en av de som bevisst har pushet FPJ i noen år nå - i sin siste video fra Dubai Watch Week ikke en gang nevner FPJ med et eneste ord. De lar merket forbigå i stillhet. Det er jo litt besynderlig, og trolig / muligens et dårlig tegn.

Muligens FPJ er i ferd med å bli kansellert. Uansett: stillheten er øredøvende.

 
  • Haha
Reaksjoner: darkcho
Eders nåde @Loevhagen , jeg finner det nødvendig å gjøre Dem oppmerksom på at Deres antagelse angående François-Pauls klokkemerke dessverre er uriktig. Deres kritikk mangler et solid grunnlag, da F.P. Journe ikke foretok noen lanseringer i forbindelse med den nevnte klokkebegivenheten. Videre har François-Paul ikke dedikert betydelig ressurser til markedsføring i tilknytning til det nevnte arrangementet.

Jeg undrer meg over hvilken hensikt De forfølger ved å forsøke å sverte F.P. Journes gode renommé. Er det motivert av misunnelse og avsky mot merket, eller skyldes det at Deres egen smak og klokkesamling ansees som av høyere subjektiv kvalitet? En nærmere utforskning av motivasjonen bak slike negative påstander ville være på sin plass.
 
Jeg kunne tenkt meg en F.P. Journe Chronometre Bleu. Men jeg har ikke én million kroner til overs som jeg kan bruke på ei klokke. Det er noe med det rene og ærlige designet. Jeg liker de slanke viserne, som ser meget elegant ut. Jeg liker at sekundviseren ikke er plassert klokken 3, 6 eller 9. Det gir den noe mer liv. Også er jo selvfølgelig blåfargen helt perfekt.

(Sånn for å komme litt tilbake til selve urene)
 
  • Liker
Reaksjoner: Timely
Jeg kunne tenkt meg en F.P. Journe Chronometre Bleu. Men jeg har ikke én million kroner til overs som jeg kan bruke på ei klokke. Det er noe med det rene og ærlige designet. Jeg liker de slanke viserne, som ser meget elegant ut. Jeg liker at sekundviseren ikke er plassert klokken 3, 6 eller 9. Det gir den noe mer liv. Også er jo selvfølgelig blåfargen helt perfekt.

(Sånn for å komme litt tilbake til selve urene)
Hva koster egentlig en Chronometre Bleu? Sånn hvis man har mulighet til å kjøpe fra butikk. Å betale en mill for en sånn er fullstendig uaktuelt uansett, og det er vel omtrent like utopisk å kjøpe en over disk. Men jeg mener dette var en klokke til rett over 200k på et tidspunkt.

Det skal sies at jeg ikke er helt oppdatert på indiebarometeret, så jeg vet ikke om den er discontinued engang, men jeg også liker den godt for all dens enkelhet og design.
 
Hva koster egentlig en Chronometre Bleu? Sånn hvis man har mulighet til å kjøpe fra butikk. Å betale en mill for en sånn er fullstendig uaktuelt uansett, og det er vel omtrent like utopisk å kjøpe en over disk. Men jeg mener dette var en klokke til rett over 200k på et tidspunkt.

Det skal sies at jeg ikke er helt oppdatert på indiebarometeret, så jeg vet ikke om den er discontinued engang, men jeg også liker den godt for all dens enkelhet og design.

Den kostet et stykke under 200k ved lansering, men har vel blitt priset gradvis oppover i listepris. Så du husker sikkert riktig.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
De ligger altså på chrono24 til rundt millionen. Fullstendig uakseptabel pris. Uansett, veldig fine klokker som jeg gjerne kunne hatt et eksemplar av.
 
IMG_5619.jpeg

IMG_5639.jpeg

Moro opplevelse dette. Flott atmosfære, og god mat. Bilde er en del av syv-retteren, med navnet "astronomic".

Servitøren kunne røpe at de ansatte skulle bytte ut sine swatch/tissot-klokker med en egen "unik" FPJ-restaurant..

Restauranten hadde en liten salgs-bod ved utgangsdøren også. Hvorfor ikke kjøpe med seg ei bordklokke på vei hjem?

IMG_5650.jpeg
 
Vis vedlegg 359806
Vis vedlegg 359807
Moro opplevelse dette. Flott atmosfære, og god mat. Bilde er en del av syv-retteren, med navnet "astronomic".

Servitøren kunne røpe at de ansatte skulle bytte ut sine swatch/tissot-klokker med en egen "unik" FPJ-restaurant..

Restauranten hadde en liten salgs-bod ved utgangsdøren også. Hvorfor ikke kjøpe med seg ei bordklokke på vei hjem?

Vis vedlegg 359808

Takk som deler!

Er det lov å spørre om flere bilder? Både fra restaurant og det som jeg mistenker var en klokkerik tur ellers? :)