* K L O K K E S T A F E T T E N *

God aften, godtfolk!

Jeg skrider ydmykt til verket etter å ha nytt tekst og bilder av herlige samlinger.

Min klokkeinteresse begynte en gang på 90-tallet, og på veien var jeg innom ulike quartz- og dykkeur, før jeg i 2007/8 kjøpte meg en Speedmaster. Og etterhvert lunket mer og mer på TS.

Samlingen min har over årene variert stort i antall og hvilke klokker, men jeg har åpenbart holdt meg rundt «trygge omgivelser» som
-dykkerur
-kronografer
-Flieger

Jeg har også vært forholdsvis traust når det kommer til merker.

SEIKO, Hamilton, Steinhart (!), IWC, Rolex, Omega, Jlc, Panerai, Tudor, Tissot og Doxa har vært innom, i flere fasonger, samt noen merker til. Jeg eide også en fantastisk FP Journe et par år.

Jeg er ikke spesielt opptatt av inhouse eller ikke. Jeg er mer opptatt av passform, høyde og design. At klokken tiltaler meg i formspråk og for øvrig. Her er selvsagt TS en god skole å gå ;)

Av og til, som når jeg ser @Jon Henrik sin nåværende samling, så blir jeg litt misunnelig, fordi urene hans er så lite uvanlige og heftige.

Samtidig passer min samling gjerne bedre for mitt kanskje røffere bruk? Det er i alle fall det jeg prøver å overbevise meg selv om :)

Kronologisk oversikt, for mitt eierskap p.t.

Rolex Submariner 16610LV, 2003.

Kjøpte denne for ca 10 år siden. Untouched og fin. Liker alt ved den og grønn er en favorittfarge. Klassiske linjer og et ut for kjennere ;)

Omega Seamaster 2254. Gave fra meg til far på hans 60års dag. Overtok den så altfor tidlig, 6 år senere. Evig keeper.

SEIKO Turtle Pepsi. Funky og fresh. Alle samlinger bør inneholde en Seiko. Tenker da ikke på en sånn med fake skive som er en Rolex-kloning.

Rolex SeaDweller 1665. Klassisk dykker og Rolex på sitt beste; matt skive og pleksiglass. Herlig patina og sjel.

Rolex Submariner 116610LV. Kjøpt ny av meg. Digger skiven. Alle gode ting er tre (tredje gang jeg eier en slik).

Tissot PRX. Kul, men brukes litt lite. Var med til Roma i høst.

Rolex OP 39. Digger skiven, som har glød og karakter, samtidig som resten er passelig anonymt. Klassiker allerede og under radaren-Rolex.

Panerai 562 i titan. Liker svært godt at kassen er børstet og at metallet har en mørkere tone enn stål. Tar alt av reimer, selv om jeg ikke er like hyppig på byttene som tidligere.

Doxa Sub 300 Sharkhunter Carbon. Endelig en litt ut av boksen-klokke mtp materialvalg. Utrolig lett og comfy.

Rolex Daytona 116500 sort. Har hatt er par Daytona tidligere og gav i fjor etter for suget som bygget seg opp over tid. Kjekt med en kronograf, selv om jeg så og si aldri bruker funksjonen :) Har også en superjubilee til denne. Passer den også til OP39, tro?

Tudor BB58 blå. Perfekt beater og hverdagsklokke. Skulle ønske den hadde en god, gammeldags Rolex-krone. Ellers er den perfekt, og masse bang for bucks.

Takk for sei :)

IMG_8055.jpeg


IMG_8061.jpeg
IMG_8054.jpeg
IMG_8060.jpeg
IMG_8062.jpeg
IMG_8051.jpeg
IMG_8052.jpeg
IMG_8063.jpeg
IMG_8058.jpeg
IMG_8048.jpeg
 
God aften, godtfolk!

Jeg skrider ydmykt til verket etter å ha nytt tekst og bilder av herlige samlinger.

Min klokkeinteresse begynte en gang på 90-tallet, og på veien var jeg innom ulike quartz- og dykkeur, før jeg i 2007/8 kjøpte meg en Speedmaster. Og etterhvert lunket mer og mer på TS.

Samlingen min har over årene variert stort i antall og hvilke klokker, men jeg har åpenbart holdt meg rundt «trygge omgivelser» som
-dykkerur
-kronografer
-Flieger

Jeg har også vært forholdsvis traust når det kommer til merker.

SEIKO, Hamilton, Steinhart (!), IWC, Rolex, Omega, Jlc, Panerai, Tudor, Tissot og Doxa har vært innom, i flere fasonger, samt noen merker til. Jeg eide også en fantastisk FP Journe et par år.

Jeg er ikke spesielt opptatt av inhouse eller ikke. Jeg er mer opptatt av passform, høyde og design. At klokken tiltaler meg i formspråk og for øvrig. Her er selvsagt TS en god skole å gå ;)

Av og til, som når jeg ser @Jon Henrik sin nåværende samling, så blir jeg litt misunnelig, fordi urene hans er så lite uvanlige og heftige.

Samtidig passer min samling gjerne bedre for mitt kanskje røffere bruk? Det er i alle fall det jeg prøver å overbevise meg selv om :)

Kronologisk oversikt, for mitt eierskap p.t.

Rolex Submariner 16610LV, 2003.

Kjøpte denne for ca 10 år siden. Untouched og fin. Liker alt ved den og grønn er en favorittfarge. Klassiske linjer og et ut for kjennere ;)

Omega Seamaster 2254. Gave fra meg til far på hans 60års dag. Overtok den så altfor tidlig, 6 år senere. Evig keeper.

SEIKO Turtle Pepsi. Funky og fresh. Alle samlinger bør inneholde en Seiko. Tenker da ikke på en sånn med fake skive som er en Rolex-kloning.

Rolex SeaDweller 1665. Klassisk dykker og Rolex på sitt beste; matt skive og pleksiglass. Herlig patina og sjel.

Rolex Submariner 116610LV. Kjøpt ny av meg. Digger skiven. Alle gode ting er tre (tredje gang jeg eier en slik).

Tissot PRX. Kul, men brukes litt lite. Var med til Roma i høst.

Rolex OP 39. Digger skiven, som har glød og karakter, samtidig som resten er passelig anonymt. Klassiker allerede og under radaren-Rolex.

Panerai 562 i titan. Liker svært godt at kassen er børstet og at metallet har en mørkere tone enn stål. Tar alt av reimer, selv om jeg ikke er like hyppig på byttene som tidligere.

Doxa Sub 300 Sharkhunter Carbon. Endelig en litt ut av boksen-klokke mtp materialvalg. Utrolig lett og comfy.

Rolex Daytona 116500 sort. Har hatt er par Daytona tidligere og gav i fjor etter for suget som bygget seg opp over tid. Kjekt med en kronograf, selv om jeg så og si aldri bruker funksjonen :) Har også en superjubilee til denne. Passer den også til OP39, tro?

Tudor BB58 blå. Perfekt beater og hverdagsklokke. Skulle ønske den hadde en god, gammeldags Rolex-krone. Ellers er den perfekt, og masse bang for bucks.

Takk for sei :)

Vis vedlegg 358546

Vis vedlegg 358547Vis vedlegg 358548Vis vedlegg 358549Vis vedlegg 358551Vis vedlegg 358552Vis vedlegg 358553Vis vedlegg 358550Vis vedlegg 358554Vis vedlegg 358555

Takk for deling!

Kul og tool-y samling, helt klart at du vet hva du liker.

Favoritten min er nok Seamaster 2254. Uret i seg selv er en av de kuleste seamasterne, og med den affeksjonsverdien via din far så må jo det være den du tar best vare på. Jeg ga en moddet klokke til min egen far for noen år siden da han fylte 75, håper jeg ikke får det tilbake på mange år ennå.
 
  • Liker
Reaksjoner: bragemann og Callahan
Overordnet
Resonans. En samling jeg kjenner meg 100% igjen i. Kunne adoptert den på flekken.

Hvis jeg kunne velge meg én klokke fra samlingen din?
Paneraien, fordi jeg har i årevis sett på Panerai og kunne tenke meg en modell derfra.

For vurdering
Alle i samlingen din er røffe klokker, så da kunne kanskje en mer dressy være et alternativ? En haug slike å velge blant selvsagt- men hva med noe fra Japan og som du må trekke manuelt og som ikke alle har? SBGY011.

PB100182.jpg


PB100158.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid og Callahan
Deretter vil i de andre stafettdeltakerne komme med sine refleksjoner/kommentarer/vurderinger av samlingen, og eventuelle tips, i løpet av den samme dagen. Det forventes at alle påmeldte legger igjen en kommentar.

;)

Ja, jeg vet jeg har syndet selv mot dette, og har foreslått én presentasjon pr uke.
 
God aften, godtfolk!

Jeg skrider ydmykt til verket etter å ha nytt tekst og bilder av herlige samlinger.

Min klokkeinteresse begynte en gang på 90-tallet, og på veien var jeg innom ulike quartz- og dykkeur, før jeg i 2007/8 kjøpte meg en Speedmaster. Og etterhvert lunket mer og mer på TS.

Samlingen min har over årene variert stort i antall og hvilke klokker, men jeg har åpenbart holdt meg rundt «trygge omgivelser» som
-dykkerur
-kronografer
-Flieger

Jeg har også vært forholdsvis traust når det kommer til merker.

SEIKO, Hamilton, Steinhart (!), IWC, Rolex, Omega, Jlc, Panerai, Tudor, Tissot og Doxa har vært innom, i flere fasonger, samt noen merker til. Jeg eide også en fantastisk FP Journe et par år.

Jeg er ikke spesielt opptatt av inhouse eller ikke. Jeg er mer opptatt av passform, høyde og design. At klokken tiltaler meg i formspråk og for øvrig. Her er selvsagt TS en god skole å gå ;)

Av og til, som når jeg ser @Jon Henrik sin nåværende samling, så blir jeg litt misunnelig, fordi urene hans er så lite uvanlige og heftige.

Samtidig passer min samling gjerne bedre for mitt kanskje røffere bruk? Det er i alle fall det jeg prøver å overbevise meg selv om :)

Kronologisk oversikt, for mitt eierskap p.t.

Rolex Submariner 16610LV, 2003.

Kjøpte denne for ca 10 år siden. Untouched og fin. Liker alt ved den og grønn er en favorittfarge. Klassiske linjer og et ut for kjennere ;)

Omega Seamaster 2254. Gave fra meg til far på hans 60års dag. Overtok den så altfor tidlig, 6 år senere. Evig keeper.

SEIKO Turtle Pepsi. Funky og fresh. Alle samlinger bør inneholde en Seiko. Tenker da ikke på en sånn med fake skive som er en Rolex-kloning.

Rolex SeaDweller 1665. Klassisk dykker og Rolex på sitt beste; matt skive og pleksiglass. Herlig patina og sjel.

Rolex Submariner 116610LV. Kjøpt ny av meg. Digger skiven. Alle gode ting er tre (tredje gang jeg eier en slik).

Tissot PRX. Kul, men brukes litt lite. Var med til Roma i høst.

Rolex OP 39. Digger skiven, som har glød og karakter, samtidig som resten er passelig anonymt. Klassiker allerede og under radaren-Rolex.

Panerai 562 i titan. Liker svært godt at kassen er børstet og at metallet har en mørkere tone enn stål. Tar alt av reimer, selv om jeg ikke er like hyppig på byttene som tidligere.

Doxa Sub 300 Sharkhunter Carbon. Endelig en litt ut av boksen-klokke mtp materialvalg. Utrolig lett og comfy.

Rolex Daytona 116500 sort. Har hatt er par Daytona tidligere og gav i fjor etter for suget som bygget seg opp over tid. Kjekt med en kronograf, selv om jeg så og si aldri bruker funksjonen :) Har også en superjubilee til denne. Passer den også til OP39, tro?

Tudor BB58 blå. Perfekt beater og hverdagsklokke. Skulle ønske den hadde en god, gammeldags Rolex-krone. Ellers er den perfekt, og masse bang for bucks.

Takk for sei :)

Vis vedlegg 358546

Vis vedlegg 358547Vis vedlegg 358548Vis vedlegg 358549Vis vedlegg 358551Vis vedlegg 358552Vis vedlegg 358553Vis vedlegg 358550Vis vedlegg 358554Vis vedlegg 358555
Her er det ikke mye jeg ville forandret nei, nær en drømmesamlikg med litt av alt. Måtte jo være noe dressy da - hvis man skal pirke. Nydelig samling! Her kunne jeg lett krafset til meg noen godbiter.
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan
Heftig samling dette @Callahan :D Alltid kjekt å få innblikk i samlingen til noen som har vært med så lenge som deg - ikke mange på TS med nærmere 13.000 poster :eek:

Rolex-tung samling og totalt 8 divere (om man teller Paneraien som en semi-diver). Ser ut som du glemte Doxaen i bildeoversikten? Ingen tvil om hvilken type klokker du liker best. Vanskelig å komme med råd når du har klare preferanser og samlingen er såpass rå, men jeg prøver meg likevel:

Dersom dette var min samling hadde jeg solgt OP og Tudor, mest på grunn av alt det andre snadderet du har i boksen. Kan ikke se at jeg hadde brukt disse. Når det er sagt, «mangler» du en dressklokke. Du skriver at du har vært innom JLC, hvilken modell hadde du? Jeg får både tårer i øynene og vann i munnen av 1665, for en lekkerbisken :p

Så lurer jeg på: Er du i mål, eller jakter du litt på tomgang? Dvs. ser om det dukker opp noe uten at du har noe konkret i kikkerten?
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan
@Callahan

Nydelig samling, takk som deler. Får Tissoten noe særlig armtid her? Fin klokke det, men for en konkurranse a… og hva syntes du om kermit kontra hulk om jeg får spørre? Som nevnt over så mangler det kanskje noe dressy, men det er jo heller ikke et must å ha det.. terningkast 6
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan
God aften, godtfolk!

Jeg skrider ydmykt til verket etter å ha nytt tekst og bilder av herlige samlinger.

Min klokkeinteresse begynte en gang på 90-tallet, og på veien var jeg innom ulike quartz- og dykkeur, før jeg i 2007/8 kjøpte meg en Speedmaster. Og etterhvert lunket mer og mer på TS.

Samlingen min har over årene variert stort i antall og hvilke klokker, men jeg har åpenbart holdt meg rundt «trygge omgivelser» som
-dykkerur
-kronografer
-Flieger

Jeg har også vært forholdsvis traust når det kommer til merker.

SEIKO, Hamilton, Steinhart (!), IWC, Rolex, Omega, Jlc, Panerai, Tudor, Tissot og Doxa har vært innom, i flere fasonger, samt noen merker til. Jeg eide også en fantastisk FP Journe et par år.

Jeg er ikke spesielt opptatt av inhouse eller ikke. Jeg er mer opptatt av passform, høyde og design. At klokken tiltaler meg i formspråk og for øvrig. Her er selvsagt TS en god skole å gå ;)

Av og til, som når jeg ser @Jon Henrik sin nåværende samling, så blir jeg litt misunnelig, fordi urene hans er så lite uvanlige og heftige.

Samtidig passer min samling gjerne bedre for mitt kanskje røffere bruk? Det er i alle fall det jeg prøver å overbevise meg selv om :)

Kronologisk oversikt, for mitt eierskap p.t.

Rolex Submariner 16610LV, 2003.

Kjøpte denne for ca 10 år siden. Untouched og fin. Liker alt ved den og grønn er en favorittfarge. Klassiske linjer og et ut for kjennere ;)

Omega Seamaster 2254. Gave fra meg til far på hans 60års dag. Overtok den så altfor tidlig, 6 år senere. Evig keeper.

SEIKO Turtle Pepsi. Funky og fresh. Alle samlinger bør inneholde en Seiko. Tenker da ikke på en sånn med fake skive som er en Rolex-kloning.

Rolex SeaDweller 1665. Klassisk dykker og Rolex på sitt beste; matt skive og pleksiglass. Herlig patina og sjel.

Rolex Submariner 116610LV. Kjøpt ny av meg. Digger skiven. Alle gode ting er tre (tredje gang jeg eier en slik).

Tissot PRX. Kul, men brukes litt lite. Var med til Roma i høst.

Rolex OP 39. Digger skiven, som har glød og karakter, samtidig som resten er passelig anonymt. Klassiker allerede og under radaren-Rolex.

Panerai 562 i titan. Liker svært godt at kassen er børstet og at metallet har en mørkere tone enn stål. Tar alt av reimer, selv om jeg ikke er like hyppig på byttene som tidligere.

Doxa Sub 300 Sharkhunter Carbon. Endelig en litt ut av boksen-klokke mtp materialvalg. Utrolig lett og comfy.

Rolex Daytona 116500 sort. Har hatt er par Daytona tidligere og gav i fjor etter for suget som bygget seg opp over tid. Kjekt med en kronograf, selv om jeg så og si aldri bruker funksjonen :) Har også en superjubilee til denne. Passer den også til OP39, tro?

Tudor BB58 blå. Perfekt beater og hverdagsklokke. Skulle ønske den hadde en god, gammeldags Rolex-krone. Ellers er den perfekt, og masse bang for bucks.

Takk for sei :)

Vis vedlegg 358546

Vis vedlegg 358547Vis vedlegg 358548Vis vedlegg 358549Vis vedlegg 358551Vis vedlegg 358552Vis vedlegg 358553Vis vedlegg 358550Vis vedlegg 358554Vis vedlegg 358555

Takk som deler! Den åpenbare mangelen som påpekes her er en dressklokke, men du er såpass målbevisst at jeg ser for meg at du bevisst har valgt det bort.

Selv om PRXen neppe får mye tid på håndleddet med en sånn samling så trenger vi alle en Roma-klokke en gang i blant, og da er dette et enkelt og greit alternativ.
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan
Jeg har flere ganger hatt «dress-klokke», men endt opp med lite bruk.

Min langsiktige tanke har vært å kanskje selge meg noe ned og kjøpe en Daytona på oysterflex i rosé. Ikke en ren dressklokke, men som likevel gjør nytten og passer meg, ved at den også er «sporty».

Samtidig er jeg en fucker for 16520, hmmm. :)

Glad jeg ikke trenger å bestemme meg nå eller haste inn i noe. :)

IMG_7164.jpeg
IMG_6848.jpeg
IMG_6344.png
IMG_5821.jpeg
IMG_5720.jpeg
 
Fantastisk nivå, @Callahan !

Ang. dressklokke, så vil jo en sub på lenke pgså fungere til dress. På Nato også, hvos du spør James Bond.

Men for all del, bare kjøp Daytona på gummi likevel. Vi trenger ikke rasjonalisere det. Dette er et "safe place". :D
Hei, jeg elsker å rasjonalisere alt jeg gjør i den tullete hobbyen min!
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
Jeg synes det er mye lettere å begrunne et kjøp eller et valg med "fordi jeg hadde lyst på den". Eller ærligere, i alle fall. :) Jeg *trenger* ingen av klokkene mine, og alle komplikasjonene er dyre fidget spinners, men jeg vil ha dem likevel. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan
Jeg synes det er mye lettere å begrunne et kjøp eller et valg med "fordi jeg hadde lyst på den". Eller ærligere, i alle fall. :) Jeg *trenger* ingen av klokkene mine, og alle komplikasjonene er dyre fidget spinners, men jeg vil ha dem likevel. :)
Haha ja, det er jo egentlig tilfellet her også... :)
 
Jeg har flere ganger hatt «dress-klokke», men endt opp med lite bruk.

Min langsiktige tanke har vært å kanskje selge meg noe ned og kjøpe en Daytona på oysterflex i rosé. Ikke en ren dressklokke, men som likevel gjør nytten og passer meg, ved at den også er «sporty».

Samtidig er jeg en fucker for 16520, hmmm. :)

Glad jeg ikke trenger å bestemme meg nå eller haste inn i noe. :)

Vis vedlegg 358581Vis vedlegg 358582Vis vedlegg 358583Vis vedlegg 358584Vis vedlegg 358585
Kan fyre litt oppunder med at jeg synes fint en Daytona kan "double" som dressalibi. Min Skydweller kan lett dresses opp eller ned. Og kan like fint gå til pent som til jeans og t-skjorte. Hvis du ikke er dresstypen som meg og fortrekker litt mer sporty ur så er dette en god løsning.

Edit: også er de sykt komfortable på oysterflex. Kan ikke sammenlignes med noen andre gummiremmer jeg har prøvd før.
 
Redigert:
Ikke minst går det også helt supert, fordi 95% av de andre dresskledde har Apple Watch eller Garmin likevel, og de som ikke har det ofrer neppe klokker en tanke. Skulle du mot formodning likevel møte en klokkepurist som gir deg refs fordi lærreima ikke har samme farge som skoene, kan dere jo i hvert fall få en morsom klokkeprat ut av det. :)
 
Inspirert av denne tråden, så jobber jeg nå med en liten bildebok. I en tidligfase, men gøy allikevel. Fokuserer først på bilder, så blir det mer kritisk blikk på teksten deretter.

Takk til @Dazed og andre bidragsytere i tråden. :)

Samling - GS - cover.png
 
Lidelsen trer frem

Det var en mørk og stormfull høstkveld, løvteppet lå som en våt, tung og ihjelblødd bandasje over landet.
Nei det var ikke sånn, jeg tror det må ha vært på sommeren en gang, for grusen (som vi skal komme tilbake til) var tørr, skarp og støvete. Min kjære mor, byjenta som endte opp som bondekone, satt som sedvanlig i stolen sin i stua og strikket sokker. Med utsyn mot veien til gards. Lite visste hun at det kun var en vegg mellom hennes sindige ro rundt strikken og hennes sønns samtidige første ekte lidelsesuttrykk hva klokker gjelder.
Kun noen måneder før hadde han fått realisert drømmen sin, om sin første skikkelige klokke. En fantastisk Casio, med en kasse som den dag nesten førti år senere fortsatt huskes som imponerende med tanke på pris.
IMG_2013.jpeg


Utfordningen for denne unge gutten var bare det at klokken akkurat var kommet i en oppgradert og litt mer profesjonell utgave. Den så smått legendariske MD 703!.. Forøvrig en klokke som vår kjære @Hammerfjord sporter den dag i dag. Interessant sidenote hva 703 angår er vel at verket som sto i var så rævva at de etterhvert byttet det ut med Miyotaverk. Nok om det, vi føler en gutt i krise.
Innenfor fire vegger har han funnet en (for han der og da) legitim måte å sikre seg en 703. Han vokste opp under enkle kår og det å ha flere klokker når en bare var en guttunge, det hørte ingensteder hjemme. Løsning? Knuse klokka med hammer, snike seg ut og ta snarveien rundt huset, så løpe ned grusbakken mot huset, med mor som tilskuer til det som skulle bli både starten på mitt virkelige klokkeliv, OG det mest begredelige jeg har gjort i hele mitt liv.…

Ti år gammel gjør jeg et byks som setter alt Neymar og Rivaldo noensinne har gjort i skyggen. Om jeg hadde foretrukket at grusen ikke var tørr nå i retrospektiv, tja ikke godt å si. Det ble blod, det ble sett, og det ble trøst. Og det ble ny klokke. Og jeg skjems fortsatt. Men hva kan man si? Sykt flott 703 da..
IMG_2015.jpeg

Vi er nå rundt 1988 og det neste naturlige ble selvfølgelig en Aqualand. Jeg tok heldigvis til vett og solgte 703, fremfor å hamre den. I den forbindelse kan det være greit å nevne at overstående bilder av Casio, og neste par bilder på reisen min er hentet fra nett, jeg har jo aldri mer enn en klokke må vite. Skal ikke si så mye mer enn av Aqualand i mine øyne må være helt der oppe blant de 5 beste ekte dykkere produsert. Uansett prispunkt. Jeg levde godt med den etpar år. Og så er det slik at man i løpet av livet av og til krysser sti med mennesker, om så bare for en kort stund, men som likevel setter varige og positive spor.

Automatisk rotor & du må bare se

Det er ikke så lett å være liten. Det er jaggu ikke så lett å være stor heller. Spesielt ikke om man går i klokkebutikk og bare vil se. Jeg var vel en rundt 13 når jeg begynte å oppsøke Bjerke og Iversen på Torgallmeningen i Bergen. Stolt ungutt med diger Citizen på armen og ingen penger. På Iversen var far og sønn Antonissen i full gang og jeg ble å tørre å gå dit oftest. Litt pga utvalget (jeg var fortsatt i rimelig dykkerland), og mye på grunn av den unge Robert Antonissen. Snakk om å bli sett, at de ikke gikk lei av meg er utrolig. Alltid like blid, jeg fikk alltid prøve det jeg ville. For en tid.
Så en dag når jeg kommer inn vinker han meg til kassen og tar av seg sitt private ur. Han lurte på om jeg var interessert. Selv ville han ha seg en helgull Ebel Discovery. Et merke og modell som garantert er ukjent for de fleste her på Ts. På samme måte som det faktum at «The architects of time» en gang var respekterte urmakere. De var smått sentral i «redningen» av El Primero men det er en annen sak.

Foran meg lå en spesiell utgave av datidens «it» ur, TAG Heuer Sports/elegance. I stål og 18k. ETA 2892, 200m wr og under 10 mm.. Jeg måtte frem med hammeren igjen. Jajaja jeg sparte klokka, Aqualanden solgte jeg til min bror, det var sparegrisen som måtte bøte med livet. For et kupp den klokka var. En av de beste lenkene jeg har hatt og den tålte så sykt med juling.
IMG_2060.jpeg

Den fikk ti år på armen min. Ti gode år med stadig økende klokkeinteresse på full fart mot og inn i myndig alder. Så jeg andre ur jeg ville ha i denne tiden? Ja. Kjente jeg et reelt behov for å kjøpe eller bytte? Nei. Helt til sto en container på det som ofte kalles Balkan og holdt et stykke titan.

Vi har alle våre preferanser når det kommer til hobbyen vår. Selv om jeg i liten grad har handlet deretter så er titan absolutt en av mine preferanser. Jeg tror jeg hadde valgt titan foran alle andre materialer uansett hva jeg skulle velge mellom.

Jeg kjente jo til serien for den var jo på ingen måte ny, og egentlig var det Breitling sin Avenger i titan jeg skulle kjøpe den dagen. Men der og da, med begge modellene i hånden samtidig stå konkurrenten frem som klar favoritt ovenfor den litt større Avengeren. I det herrens år 2002 ; Monodiver er død, Leve Chronodiver!
IMG_0004.jpeg


Alle som er ute etter mye for lite bør vurdere en av Omega Seamaster Chrono diver modellene. For dere som kjenner til Omegaguru Chuck Maddox, så mente jo han bla at dette var noe av det aller beste Omega hadde laget. Som med alle andre klokker jeg har hatt så savner jeg denne og. Men der noen samler så var jeg bevist eller ubevisst på vei lenger og lenger inn i enklokkeslivet. Som med S/el fikk denne også ti år på armen.

Det er billigere å være alene. En Fyrste trer frem, med han også Timebandits, mikkemuser, totalt fravær av mva og likesinnede.

Etter mange billige år i ensomhet og vanking på watchgeeks (var det ikke det det het før Mr Haagen ble hip?) så søkte jeg en kveld på klokker, forum og norsk. To treff; Nurk & Tidssonen.. Herregud for en fest! Masse flotte folk, masse kunnskap, uansett hva man ikke visste så var det minst fem andre som gjorde det. Jeg har så utrolig mange gode minner av de første årene. Og tiden før alt eksploderte både nasjonalt og internasjonalt. Og selvfølgelig så ble det også starten på et emosjonelt helvete for et menneske som i over tyve år hadde viet livet sitt til monogami. Jeg holdt på og opprettholder monogamiet den dag idag men det ble og starten På en seriemonogami. Og en preferanseerkjennelse; minimalisme. Jeg ville ha det enkelt. Som før, noe som kunne brukes uansett, siden jeg aldri tar av en klokke uansett aktivitet. Men og enkelt som mindre som kunne bli ødelagt. Jeg ville bort fra dykkere. I 2013 røk Aquatimeren for en 16570. Jeg skulle aldri tilbake til dykkere!

The curse of the Crown
IMG_2041.jpeg

Jeg har jo aldri vært så veldig på Rolex. Av mange årsaker. Men Explorerserien traff meg og det ble to 16570 og tre MK 2 med årene. Ja en OP39 slenger og. Om man prøver hardt kan man jo si det er nyversjonen av Explorer sin mor.. Man kan si hva man vil om Rolex og sirkuset rundt. Men for meg som lidenskapelig interessert i mekaniske klokker i bruk så kan man ikke komme utenom bruksverdien en klokke med krone på gir. De tåler å brukes. Og som @Loevhagen sa en gang som er et veldig godt poeng; nærhet til servicelokasjon, fornuftig servicekostnader og tidsbruk ved service er faktisk en faktor som er grei å ha i bakhodet når vi driver med dette. Jeg kan umulig være det eneste mennesket her inne som har sendt avgårde noe og ventet i et halvt år.

Jeg har jo hatt en annen forelskelse alle disse årene siden jeg skulle gi meg med dykkere. Mitt kjære Blancpain. Hatt et lass med , ja du hørte riktig ; dykkere... Og en Leman. Sukk for en klokke. Og den klokka som en gang for alle (kanskje) skulle sette et premiss for hva jeg skulle bære på armen. Tykkelse på glass. Husker meg og @flyback ble forent i en diskusjon en gang der man begge oppdaget at den andre elsket glass som bygde over bezel. Noe som og signaliserer en viss tykkelse på glasset. Og jeg husker skrekken i meg når jeg holdt opp serviceglasset på Leman'en. Nå kjenner ikke jeg toleranse på safirglass men en kontaktlinse fremsto som metrestykke is i forhold. Den måtte gå…
IMG_2026.jpeg


Er det godt å ha det vondt & og hvor vil du ende opp Chrono?

Det er jo ikke til å stikke under en stol at livet som monogamist tidvis er ytterst smertefullt. Så skal en heller ikke være lenge på TS for å få det inntrykket av samlere heller. Men det er noe utrolig givende og fascinerende å være i lange prosesser ifm det å tenke på det neste som skal inn. Min virkelighet er slik at jeg har preferanser og spesifikasjoner. Jeg elsker jo kompliserte klokker. Men slike spesifikasjoner er nok ikke sammenfallende med min bruk. Derfor må de vike. Trist ? Tja.. Og så kjenner jeg så utrolig oppslukende glede av å vite at det jeg til enhver tid har, alltid er med meg. Uansett! Helt fantastisk følelse.
Jeg er nå i en prosess hvor jeg prøver å presse gjennom forestillingen om at en 30m wr gullklokke med mikrorotor er alt jeg trenger i livet, og at den skal leve slik alle klokker før den har levd på armen min. Ja vi snakker selvfølgelig om L.U.C mine venner. Skal jeg ha en L.U.C før jeg dør? Ja. Når? Vet ikke. Hvor jeg skal? Min neste klokke kan være alt fra Aerospace Avantage til en Qualite Fleurier sertifisert gullklump. En gral på sikt? Ja det må være en Fleurier Tonda. Kommer jeg noen gang til å sitte på mer enn en klokke? Nei det kan jeg umulig tenke meg
IMG_2056.jpeg

En av 25. En av to Grails jeg har.
IMG_2055.jpeg

Ja bilder sier mer enn ord.

Enn så lenge så vaker denne her på min arm. En klokke, alltid på. Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: tenk så jævli å ligge alene under et tre i skogen. Å kjenne livet ebbe ut. Å telle ned sine siste timer og minutter på en jævla beater av en 007. Vel vitende om at godklokka lå hjemme i safen. Ikke meg, jeg skal telle ned med stil.
IMG_2061.jpeg

Tusen takk for alt dere er og gjør!