Bil-dilemma

Sjekket hva som er tilgjengelig på Nabobil/Get around i nabolaget der borte?
Kanskje en varebil derfra kan dekke inn det behovet, uten at du må belemre deg med risikoen for tett EGR eller slitent 12V-batteri som du plutselig må dekke selv? ;)

PS. Det kjekke med LR Disco er at det blir litt som en lånt bil. Du vil ofte slippe å lete etter parkeringsplass eller måtte koste den for snø - rett og slett fordi den er parkert på verkstedet, mens du venter på delene du har bestilt fra en britisk bonde som driver eBay-butikk på si.
 
Enig. Men dette er jo ikke en bil man kjøper for å ha det gøy. Det er et verktøy.
Har kjørt halvgamle Discovery 4 , 2 stk. kjørt ca 90.000 km på hver av dem uten stort annet enn service og km.vedlikehold. over 7 år. Seriøst rå biler både offroad og på vei, går utenpå LandCruiser både offroad og på vei. Dropper du jevnlig service og vedlikehold - som koster like mye som LandCruiser blir du straffet dyrt økonomisk. Har hatt det meste av 4x4 SUV over 40 år, alle dreier seg om stell- og vedlikehold.
 
Sjekket hva som er tilgjengelig på Nabobil/Get around i nabolaget der borte?
Kanskje en varebil derfra kan dekke inn det behovet, uten at du må belemre deg med risikoen for tett EGR eller slitent 12V-batteri som du plutselig må dekke selv? ;)

PS. Det kjekke med LR Disco er at det blir litt som en lånt bil. Du vil ofte slippe å lete etter parkeringsplass eller måtte koste den for snø - rett og slett fordi den er parkert på verkstedet, mens du venter på delene du har bestilt fra en britisk bonde som driver eBay-butikk på si.
Det er helt korrekt hvis du er mindre interessert i bil og synes det ikke er så nøye med å følge vedlikehold fordi det er dyrt. En SUV - uansett om det er en Mercedes Gelendewagen , Landrover, Range Rover, Pajero m.m. så er dette biler som koster mye mere å vedlikeholde enn en liten personbil mye fordi de er tyngre og gir raskere slitasje på alt mekanisk.
 
Det er helt korrekt hvis du er mindre interessert i bil og synes det ikke er så nøye med å følge vedlikehold fordi det er dyrt. En SUV - uansett om det er en Mercedes Gelendewagen , Landrover, Range Rover, Pajero m.m. så er dette biler som koster mye mere å vedlikeholde enn en liten personbil mye fordi de er tyngre og gir raskere slitasje på alt mekanisk.

Jeg tviler ikke på at du opplever at Disco 4 har like god holdbarhet og kvalitet som Land Cruiser ved likt vedlikehold. De årene jeg har bodd i utlandet (Kamerun/Nigeria) og disponert Land Cruisere i ulike versjoner har i hvertfall gitt meg en svært høy tillit til hva disse bilene tåler, også uten ekstremt godt vedlikehold. Vi kjørte bilene slik at de virkelig fikk juling - og det var sjelden problemer. De få jeg kjenner som har eid Diso 3, 4 og Range Rover har stort sett hatt problemer langt ut over det jeg anser som normalt selv for slike tunge biler. Så kan man selvsagt ikke trekke konklusjoner av noen få eksempler, men et lite korrektiv til din opplevelse.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Callahan
Det er helt korrekt hvis du er mindre interessert i bil og synes det ikke er så nøye med å følge vedlikehold fordi det er dyrt. En SUV - uansett om det er en Mercedes Gelendewagen , Landrover, Range Rover, Pajero m.m. så er dette biler som koster mye mere å vedlikeholde enn en liten personbil mye fordi de er tyngre og gir raskere slitasje på alt mekanisk.
Du snakker tross alt med en som hadde sin bayerske SUV inne på verksted fra 27. februar til 9. september i fjor! En lengre periode slapp jeg lete etter parkeringsplass også, men etter å ha gjort meg ørlite mer høylytt, dukket en lånebil opp :D

Men utover det har X5-en vært veldig pålitelig, og ikke så skrekkelig dyr. Touranen min var veldig mye dyrere. Der dukket det opp noe hele tiden, på tross av veldig få kjørte km...
 
  • Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
Dersom Land Rover hadde lansert en krysning mellom Discovery 4 og Pretender, hadde jeg opprettet livstidsabonnement på den. Trolig hadde det holdt å relansere Discovery 4 med D300 motoren, Pretenderens litt mer sportslige understell (Disco 4 er mer komfortabel, men så myk at jeg blir sjøsyk) og en anstendig girspake i stedet for den idiotiske volumknappen av en girvelger. (Ideelt sett også droppet alle tåpelige automatiserte "hjelpemidler" og alarmer som bare er irriterende og som trolig kommer til å generere en hau med feilmeldinger etter hvert, men det er vel for mye å håpe på).

Storfornøyd med D300 Pretender, men innvendig plass er komisk liten sammenlignet med Disco 4. Saver skikkelig Defender. Der fikk jeg en hel MC baki. I Pretenderen får jeg knapt inn pjokkens trøsykkel, tross manglende bakseter.
1705412619025.png