Bil-dilemma

Medlem
22. feb. 2011
Innlegg
9.047
Sted
Erewhon
Har en i3 idag som både overrasker positivt mtp løpende kostnader, innvendig plass er akkurat stor nok og den er akkuratt passe morsom (til elbil å være)
Kjøpt hus like utenfor byen og tenker å ta motorsykkellappen Ila våren for bompengekøfripendling i plussgrademåneder.

Er veldig i tvil på fremtidig bilvalg fordi jeg har følende to alternativer i hodet (men er åpen for andre forslag):
1: beholde i3 og kjøpe en rimelig men driftssikker kassebil med hengerfeste for lengre turer på jakt osv, ta opp båt, handle materialer til hus osv.
kassebilen skal da være lang nok til å slenge inn en campingseng baki for de turene der du ikke har mulighet for sivilisert overnatting og vil unngå telt.

Her vil i3 fungere som daglig bil og kassebilen kun brukes sporadisk.

2. kjøpe en større elbil som funker å sove i baki når man legger ned setene og som brukes til alt ellers. Rekkeviddekrav 400km og realistisk ladefart over 100kwh og hengerfest over 1800kg

Alternativ 1 er budsjett til kassebil 150.000
Alternativ 2 er budsjett 400.000

For en gjerrigknark som jeg selv innser at jeg er på dette området, hvilke alternativer har jeg som faktisk kan anses som relativt fornuftige mtp totalkostnad?
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Er vel ikke det helt store utvalget av elbil som har over 1800kg hengervekt? Brukt Tesla X 100D da evt.
 
Tror du får mest for pengene og mye fleksibilitet med alt. 1, så lenge du ikke trenger stor bil med mer enn 3 seter.
Og som @DrDoppler sier er det vanskelig å finne riktig elbil til under 400k. Jeg vil si vanskelig også under 1mill om man vil ha nyere bil med garanti.

Du skal f. eks ha en Vito:


Har selv en lignende løsning med Model S og en litt eldre E-klasse (også for sporadisk ungekjøring). Hadde vurdert en morsommere (vinter/is)bil i stedet for Merca om Model S hadde hatt hengerfeste... Model S funker forøvrig helt topp både daglig og ferie med unger.
 
Redigert:
Grattis med beslutning om MC-lappen, @Entropy ! Det kommer du aldri å angre på!

Angående alternativ 2, så vil det bli mange kjøretøy å holde i drift og vedlikeholde. Krever mye. MC'en kommer til å bli foretrukne kjøretøy på sommeren. Trenger du så mange?

Men som andre skriver, er det nok vanskelig å finne en stor nok el-bil for dine krav.
Jeg ville gått for å se om alternativ 2 kan by på noe realistisk og tilfredsstillende.

Angående MC-lappen;
Begyn å lese nå, se på filmene til NMCU (meld deg inn allerede nå! Det er vår fagforening!), meld deg på kurs for kjøring allerede. (Kontakt skolen og stå på for å få tildelt kjørelærer asap!)
Oppkjøring kan du først booke når teorieksamen er bestått! Viktig å ta den raskt!

Lykke til!

8
 
Her er svaret
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan og Zawatch
Her er svaret
Sikkert smart. Særlig med tanke på hvordan Tesla stiller seg til reparasjon på garanti på eldre biler..
 
Alternativ 1. Det er helt sykt praktisk å ha en kassebil stående.
Komforten er ikke helt på topp, men holdbar og praktisk. Klarer du å holde rusten unna skulle det ikke forundre meg om du får tilbake mesteparten av pengene etter 10år.
 
Eller hva med denne drømmebilen?
Her har man seter til et helt miniputtlag
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Her er svaret til @Kenneth R fasit.
Hiace er Livets bil, selv om den har heller dass komfort, går som en bøtte med drit og bruker en liter diesel per mil uansett hva. Men den må skytes, så lenge du holder rusten unna.
Få fatt i en lang utgave, med firehjulstrekk, så går gipsplatene inn på høykant baki, og du har endeløst med plass på campingturer. Treseter har de og.
 
Å eie en varebil er et av de virkelig store life hacksene. Jeg savner stadig min transporter som strøyk med glans på eu-kontroll, men klarer ikke forsvare å kjøpe en ny når jeg har en ID.Buzz.

Skjermbilde 2024-01-12 kl. 17.40.11.pngSkjermbilde 2024-01-12 kl. 17.41.23.png

(150.000 er nok et lurere budsjett enn 15.000 som jeg gikk for!)
 
  • Liker
Reaksjoner: Entropy og Grendel
Selvsagt drømmen på papiret, men jeg vil at pengene mine skal få sove trygt om natten og ikke stadig våkne opp av mareritt om dyser, sensorer, automatolje, utløste sikringer og feilmeldinger selv obd-leseren blir skremt av.

Mer driftsikker vogn for pengene finnes vel knapt!
 
Mer driftsikker vogn for pengene finnes vel knapt!
Hvis det er godt nok for FN så er det godt nok for meg si :cool:
 
Mer driftsikker vogn for pengene finnes vel knapt!
Driftssikker ja, men gudbedre for en kjedelig bil, hatt dette som tjenestebil. Livet er for kort til å kjøre trøtte biler.
 
  • Liker
Reaksjoner: Skug, Rosso og McQ
Kan ikke være uenig i at LC er en smule kjedelig.
For meg er den dog helt perfekt. To små gutter som holder et helvete (jeg hadde sett verre på det om de hadde rotet i en Merce til 1,5mill), jeg har jevnlig henger bakpå, Bergen-Geilo kjøres altfor ofte med alt slags tull baki bilen, og jeg synes vasking og polering av bil er grisekjedelig. LC tåler å være litt skitte.

Tror dog dette er min siste fossilbil før jeg går over til el, kanskje med en pickup e.l. tilgjengelig på jobb. Men er såpass fornøyd med LC at jeg har forskjøvet konverteringen til elbil en stund.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla