Reservert Seiko 6139-6009

Medlem
20. juni 2014
Innlegg
711
Jeg legger ut for salg min kjære Seiko 6139-6009. Klokken er fra 1970 har vært i mitt eie siden 2015 da jeg kjøpte den av en australiensk samler.
Jeg har for mange klokker i samlingen og jeg tenker denne her fortjener å ikke ligge i en skuff i enda flere år.

urskive og visere
Skiven er særdeles pen og har ren og fin lume.
6139-6009 ble spesifikt levert til det nordamerikanske markedet. Det er grunnen til at det på urskiven står "resist" i stedet for "proof" som var vanlig på den tiden. Klokken er som sagt fra 1970 og hvis du ser nøye etter er det et par detaljer som skiller denne fra senere "pogues".

kasse/bezel/krone
Det ene er det lille kuttet over kronen, som definerer denne kassen som en "notched-case". Kassen er noe smalere en de senere kassene, noe som gjør at f.eks uncleseiko sine solid-endlinks ikke passer denne kassen. Tilstanden er ok. Fortsatt skarpe kanter, men hakk og riper er det absolutt. Bezel og insert har en del merker, men fargene er fortsatt klare og fine.
Jeg hadde et uhell for noen år tilbake, der kronen løsnet fra stemmen og forsvant. Ny stem, med fjær, tannhjul til roterbar bezel og krone er montert og alle funksjoner fungerer som det skal; Quickset day/date, roterbar bezel og rotasjon av visere.

visere
Det andre som skiller disse gamle 6139 klokkene fra senere år, er sekundviseren. Det er en "split second-hand" som altså består av to deler, selve viseren, og en blank bolt som fester viseren. Disse viserene gikk ofte i stykker hvis de under service ikke ble demontert riktig. Løsningen var ofte en serviceviser, tilsvarende den typen som ble standard på begynnelsen av 70-tallet. Min klokke har den orginale viseren intakt, noe som er ganske sjeldent.
Ellers er viserene pene, uten rust og med klar lume.

funksjon
Urverket er rent og fritt for korrosjon og holder tiden helt greit. Service bør nok utføres, men i så måte må klokken sendes til US eller UK for overhaling.
Dag/dato quickset funker som det skal. Chronograf fungerer som den skal. Pakninger (pushere, krone og baklokk) er skiftet i 2016. Trykktest foreligger ikke. Glasset er hardlex, fra Klein Vintage Watch og skiftet i 2016.

Lenke(r)
Klokken sitter på en tidsriktig Stelux H-link lenke som er ganske vanskelig å oppdrive i dag. Stelux produserte en rekke lenker for diverse klokkeprodusenter på 70-tallet. Bl. annet for Seiko. Noen 6139 klokker for det japanske hjemmemarkedet ble levert med Stelux lenke fra butikk. Stelux H-link likner på den orginale H-link, men er tykkere og har litt rundere form på hver link og fremstår som en mye mer solid lenke enn Seiko sin orginale. Min klokke var som sagt produsert for det nordamerikanske markedet og ble levert på standard h-link lenke. Denne følger selvsagt med klokken, men mangler en pin som fester lenken til låsen, noe som er lett å oppdrive hvis kjøper ønsker å bruke den orginale lenken.

Klokken selges som den.
Jeg bor i Oslo og klokken kan besiktiges her.
Frakt påkostes av meg så sant innbetaling er utført.

pris: 10 000

6139-10.jpg
6139-12.jpg
6139-1.jpg
6139-2.jpg
6139-3.jpg
6139-4.jpg
6139-7.jpg
6139-8.jpg
6139-9.jpg
 
Redigert: