Hvilken stor brukt 7-seters SUV?

Medlem
7. april 2016
Innlegg
173
Sted
Ryfylke
Jeg vil opp i komfort og plass og er på jakt etter en brukt 7-seters SUV i prisklassen 500 000 - 600 000. Det er et absolutt krav med firehjulstrekk og syv seter (har fire små barn) og holdbarhet er også viktig. Jeg ønsker en bil med minst mulig uforutsette utgifter og som kan fungere som familiebil de neste 4-5 årene. Har elbil i tillegg så denne vil bli brukt til hytta på fjellet og ellers til ferieturer etc. Maks kjørelengde ca 12 000 årlig.

Per nå har jeg sett meg ut tre biler som er aktuelle.

2015 - 2016 Landruiser 150 2.8. Her får man en bil kjørt ca 150 000 til rett over 600 000,-. Dyrt, ikke veldig komfortabelt, men solid, holdbart og den utstrålingen jeg liker best.

2018 Lexus RX 450h L. Her får man en pent brukt bil kjørt ca 60 000 til ikke så mye over 500 000,-. Komfortabelt til tusen, men stort minus å ikke kunne dra henger. Det er imidlertid mulig å montere hengerfeste for montering av sykkelstativ og bagasjeboks.

2019 Volvo XC90 T8 ( evt. en litt eldre D5). Her får man en bil kjørt rundt 100k og med litt gjenværende garanti (Volvo kjører syv år på noen av disse) til rundt 550k. Komfortabel og flott bil, men er litt skeptisk til uforutsette utgifter, særlig på hybridutgaven.


Noen vil kanskje anbefale å gå for elbil, men per i dag er det ingen aktuelle elbiler i denne prisklassen bortsett fra kinesere og Tesla. Begge deler er uaktuelt.


Noen innspill, erfaringer eller tips?
 
Jeg har ikke kjørt Lexusen, men de to andre over lengre tid. Hvis Volvoen har garanti, er den en no-brainer. Med mindre du trenger traktor. Les: Land Cruiser. Merk at en T8 ikke har all verdens batterikapasitet, så du vil kjøre mye med bensinmotoren og da fyker forbruket i været.
 
Vær obs på 4WD på XC90 T8 er relativt dårlige greier. Og skummel på glatt føre, da den spinner ut bakenden uten forvarsel når systemet finner det for godt å gi deg litt drift på bakhjula. XC90 er flotte biler, super komfortable og fine, men det er en asfalt-SUV.. Landcruiser er traktor, traust, kjedelig og holdbart. Hadde valgt LC 10 av 10 ganger. Toyota gir vel 10 års garanti hvis servicer er tatt på merkeverksted?
 
Landcruiser!! Dyr og tørst. Men for en fantastisk bil ellers. Jeg har hatt min noen måneder nå og jeg er så imponert over fremkommelighet og komfort ( mtp at den har stiv bakaksel, finn en med luftfjæring.) Kommer frem absolutt over alt, god plass, og kanskje det viktigste av alt. De er fullstendig skuddsikre. Den bare starter og gjør det den skal - alltid! Det er jo en grunn til at FN bruker og har brukt LC stort sett bestandig.

Du kommer garantert ikke til å angre. Jeg er MB-mann på min hals, men jeg er blitt helt frelst.

Jeg har aldri hatt bedre arbeidsbil :)
 
Jeg hadde også gått for LC, hensyntatt dine forutsetninger @berekraft

Men hva med en KIA Sorento? Disse fås nesten nye med 7 seter, firehjulstrekk og masse utstyr til rett over 600K. Skoda Kodiaq er også et trygt, men kanskje litt kjedelig alternativ....
 
  • Liker
Reaksjoner: Swearengen
Landcruiser!! Dyr og tørst. Men for en fantastisk bil ellers. Jeg har hatt min noen måneder nå og jeg er så imponert over fremkommelighet og komfort ( mtp at den har stiv bakaksel, finn en med luftfjæring.) Kommer frem absolutt over alt, god plass, og kanskje det viktigste av alt. De er fullstendig skuddsikre. Den bare starter og gjør det den skal - alltid! Det er jo en grunn til at FN bruker og har brukt LC stort sett bestandig.

Du kommer garantert ikke til å angre. Jeg er MB-mann på min hals, men jeg er blitt helt frelst.

Jeg har aldri hatt bedre arbeidsbil :)
Luftfjæring er sikkert komfortabelt, men tror det er lurt å lese seg litt opp først.
De har en ikke helt skuddsikker historikk, og når de ryker, så koster det skjorta og litt til.
Neppe helt tilfeldig at det reklameres for at "bilen har ikke luftfjæring", og at disse ofte går for høyere priser enn de med.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Eternamaniac
Noe utradisjonelt i alle fall når det kommer til Tidssonens normale smak og preferanser, men hva med en Skoda Kodiaq? Jeg har kjørt Skoda i 10 år, men nå er jo ikke jeg noe noe petrolhead med stor bilinteresse, jeg vil bare ha pålitelighet, kvalitet og garanti på dem - og der føler jeg Skoda innfrir bra. Kodiaq får du i 1-2 år gammel utgave med 4x4, 7s og 200HK for ca 600k, se f.eks på denne eller denne. Med nybilgaranti i ennå 3-4 år er det ikke mye uforutsette utgifter i alle fall :)
 
Vær obs på 4WD på XC90 T8 er relativt dårlige greier. Og skummel på glatt føre, da den spinner ut bakenden uten forvarsel når systemet finner det for godt å gi deg litt drift på bakhjula.

Uten sammenligning for øvrig kjører jeg en V60 T8. Hvis bilen kjøres i hybridmodus og firehjulstrekksystemet skal tenke selv er det veldig røkkete og uforutsigbart, men hvis man velger at bilen skal gå med konstant firehjulstrekk syns jeg det fungerer helt fint.

Når det er sagt ville jeg nok ikke kjøpt en brukt Volvo hybrid uten syv års selektgaranti.
 
  • Liker
Reaksjoner: DrDoppler
Hva med en Pajero ?
God kvalitet til en mye rimeligere penge enn Landcruiser.
Drar tung henger gjør den også.

Godt forslag, men har aldri likt Pajero spesielt godt. Mitt inntrykk er at de støyer noe mer og ikke gir helt den samme komforten. Men først og fremst, etter flere år i Afrika så er det Land Cruiser som gjelder


Vær obs på 4WD på XC90 T8 er relativt dårlige greier. Og skummel på glatt føre, da den spinner ut bakenden uten forvarsel når systemet finner det for godt å gi deg litt drift på bakhjula. XC90 er flotte biler, super komfortable og fine, men det er en asfalt-SUV.. Landcruiser er traktor, traust, kjedelig og holdbart. Hadde valgt LC 10 av 10 ganger. Toyota gir vel 10 års garanti hvis servicer er tatt på merkeverksted?

Det var derfor jeg satte eldre D5 i parantes. Har inntrykk av at disse har et bedre firehjulstrekksystem samt generelt litt mindre trøbbel.



Landcruiser!! Dyr og tørst. Men for en fantastisk bil ellers. Jeg har hatt min noen måneder nå og jeg er så imponert over fremkommelighet og komfort ( mtp at den har stiv bakaksel, finn en med luftfjæring.) Kommer frem absolutt over alt, god plass, og kanskje det viktigste av alt. De er fullstendig skuddsikre. Den bare starter og gjør det den skal - alltid! Det er jo en grunn til at FN bruker og har brukt LC stort sett bestandig.

Du kommer garantert ikke til å angre. Jeg er MB-mann på min hals, men jeg er blitt helt frelst.

Jeg har aldri hatt bedre arbeidsbil :)

Her blir det personbil som skal brukes på ferie, så komfort betyr en del. Men tror Land Cruiser er innafor.

Jeg hadde også gått for LC, hensyntatt dine forutsetninger @berekraft

Men hva med en KIA Sorento? Disse fås nesten nye med 7 seter, firehjulstrekk og masse utstyr til rett over 600K. Skoda Kodiaq er også et trygt, men kanskje litt kjedelig alternativ....

Kall meg gjerne sær, men image og det en bil utstråler betyr litt for meg (kanskje litt for mye). Vil nødig bli sett i en Kia, selv om Sorento er en knallbra bil.

Noe utradisjonelt i alle fall når det kommer til Tidssonens normale smak og preferanser, men hva med en Skoda Kodiaq? Jeg har kjørt Skoda i 10 år, men nå er jo ikke jeg noe noe petrolhead med stor bilinteresse, jeg vil bare ha pålitelighet, kvalitet og garanti på dem - og der føler jeg Skoda innfrir bra. Kodiaq får du i 1-2 år gammel utgave med 4x4, 7s og 200HK for ca 600k, se f.eks på denne eller denne. Med nybilgaranti i ennå 3-4 år er det ikke mye uforutsette utgifter i alle fall :)

Litt det samme som over. Kodiaq er fornuftig til tusen, men liker verken utseende eller merket generelt.

Hva med en Discovery 5?
Absolutt en kompetent bil, men har hatt for mange kompiser med astronomiske utgifter på Land Rover (riktignok mest på 3 og 4`eren). Tror rett og slett ikke jeg tør....
 
Følger denne tråden. Min neste bil skal være en tilsvarende, men jeg har el som et ekstra kriterie. Har du vurdert Mercedes EQB? Den har 7 seter og firehjulsdrift, og er i prisklassen du beskriver. Ingen hengerfeste, som tydeligvis er viktig for deg. For meg har det liten betydning. Men, jeg er som deg opptatt av driftssikkerhet, sp jeg skulle gjerne hørt om det er noen som har erfaringer eller meninger om EQB.
 
Følger denne tråden. Min neste bil skal være en tilsvarende, men jeg har el som et ekstra kriterie. Har du vurdert Mercedes EQB? Den har 7 seter og firehjulsdrift, og er i prisklassen du beskriver. Ingen hengerfeste, som tydeligvis er viktig for deg. For meg har det liten betydning. Men, jeg er som deg opptatt av driftssikkerhet, sp jeg skulle gjerne hørt om det er noen som har erfaringer eller meninger om EQB.

Ja, denne er vurdert. Men den blir dessverre for liten uten mulighet for hengerfeste/bagajseboks. Vi er to voksne og fire små barn i alderen 0-8 år, så med store barneseter blir det for lite plass igjen bakerst. Dessuten så drar jeg tidvis både båthenger og hengere med ved til hytta. Jeg kunne selvsagt lånt bil til disse anledningene, men det blir litt mer tungvint enn jeg liker. Jeg har fulgt noen EQB forum og grupper det siste året og bilen er vel såpass ny at det er litt tidlig å si noe om kvaliteten. Men jeg registrerer en del småfeil og unødvendige turer til verksted så helt feilfri tror jeg ikke den er. Når det er sagt, jeg har ikke helt utelukket GLB. Den er like liten, men med hengerfeste er det lett å feste på fritidshengeren jeg allerede har fra Tredal.
 
Følger denne tråden. Min neste bil skal være en tilsvarende, men jeg har el som et ekstra kriterie. Har du vurdert Mercedes EQB? Den har 7 seter og firehjulsdrift, og er i prisklassen du beskriver. Ingen hengerfeste, som tydeligvis er viktig for deg. For meg har det liten betydning. Men, jeg er som deg opptatt av driftssikkerhet, sp jeg skulle gjerne hørt om det er noen som har erfaringer eller meninger om EQB.
Har to stk i næring. Helt kurrant. MB-kvalitet, men litt lite bagasjeplass med de to siste setene oppe.
Vinner dessverre absolutt ingen pris for design, innvendig er det som en vanlig A eller B-klasse, utvendig er den...ja - hva skal man si? Mindre pen.
Men som et verktøy - helt ok.
 
Luftfjæring er sikkert komfortabelt, men tror det er lurt å lese seg litt opp først.
De har en ikke helt skuddsikker historikk, og når de ryker, så koster det skjorta og litt til.
Neppe helt tilfeldig at det reklameres for at "bilen har ikke luftfjæring", og at disse ofte går for høyere priser enn de med.
Toyota leverer 10-års garanti så lenger du følger den opp hos Toyota. Fikk akkurat ny kompressor på garantien uten noe spørsmål. ( Det skal sies at den virket, men verkstedet mente den ikke hørtes "riktig" ut så de byttet den for sikkerhets skyld.) Toyota er i tillegg meget sterke på service.

Stiv bakaksel uten luft? Da kan man jo kansellere komfort fra lista ihvertfall.
 
  • Liker
Reaksjoner: Phenix
Tradisjon tro 1: kjøp sub!
Tradisjon tro 2: strekk budsjett, prut litt og kjøp denne https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=330686809

(Selv trenger jeg ikke 7-seter og sikler på brukt GLE dieselhybrid, et fantastisk konsept jeg ikke skjønner at flere har?).
+1

Veldig fornøyd med min! Dropper man hybrid kan man få 7-seter….

IMG_2715.jpeg

Regnet med at @GrimReaper har sin fortsatt, selv om han har havnet på LC-kjøret :mrgreen:

Vurderer faktisk å skaffe meg en pent brukt LC selv, det vil si bytte ut min bil nr. 2.
 
Svaret er Land Cruiser, hva var spørsmålet, nå igjen?

Dette er bare anekdoter, men uansett - jeg har kjørt LC i ti år som eneste bil (En KZJ95, 3.0TD), og til tross for et litt, øh, avslappet forhold til drivstoffeffektivitet, har det vært det billigste bilholdet jeg noensinne kommer til å ha. De holder verdien helt ellevilt godt, delene er billige, de er enkle å skru på, og problemene er få og velkjente. Bare hold rustormen unna, så varer de evig. Min runder meget snart 500' på telleren, har kjørt den over 200' og den har kostet mindre i deler og vedlikehold enn fruens Passat har gjort på 50' i samme tidsrom. Kjøpte den for 125', selger den for 80' nå. Helt latterlig.

Javisst er selv en LC150 en traktor, men komfortabel nok. Kjøp endelig en med luftfjæring - det gjør underverker for å dra ned traktorfaktoren. Plutselig går det an å ta svinger i over 50km/t uten å frykte at du skal rulle. Ungene i baksetet spyr plutselig vesentlig sjeldnere.

Vinterstid? Nå kjører jeg 'vanlig' bil for første gang på glatta. Dette suger. En LC med piggdekk og traction control som disse nymotens 150'ene har, sekundært U-landsutgaven med LS-differensial - og du er helt ustoppelig. Ikke bare det, men du føler deg så utrolig mye mer komfortabel med skabbete føre enn jeg har gjort i noen annen bil, inkludert Geländewagen. Bilen oppfører seg verdig og forutsigbart, du sitter høyt og fritt og ser over både brøytekanter og bilen foran, aldri noe problem å komme seg igang igjen etter å ha stoppet i et kryss, samme hvor glatt det er - igjen, jeg kommer aldri til å ha en så god vinterbil igjen.

I tillegg starter den ALLTID. Selv i 30 minus uten motorvarmer, selv om det kan medføre et par sekunders stille bønn, kun forstyrret av surringen fra startmotoren...

Løp og kjøp!
 
Har to stk i næring. Helt kurrant. MB-kvalitet, men litt lite bagasjeplass med de to siste setene oppe.
Vinner dessverre absolutt ingen pris for design, innvendig er det som en vanlig A eller B-klasse, utvendig er den...ja - hva skal man si? Mindre pen.
Men som et verktøy - helt ok.
For min del er dette en god attest. Kjører i dag en Rav4 fra 2006, så noen designpris er jeg ikke ute etter. Raven er jo også kjent for å være trang, så det er jeg vant til. Men, den har vært - og er - fantastisk driftssikker. Har bestått samtlige EU-kontroller uten feil, så hvis den begynner å skrante etter hvert så vil min nye bil ha mye å leve opp til! Spørs om jeg skulle hatt en slik en LC som OddE reklamerer for, det virker jo helt perfekt! Si fra når den kommer med ledning i stedet for potte!
 
Svaret er Land Cruiser, hva var spørsmålet, nå igjen?

Ser ut til at forumet peker i retning av Land Cruiser. Jeg er enig, selv om jeg ikke helt har klart å legge fra meg Lexusen enda. Den har skuddsikker kvalitet, en deilig 3,5 liters V6`er, fantastisk sittekomfort og et Mark Levinson-anlegg av en annen verden. Men det er og blir en fjong bysuv. Jeg får starte letingen etter en 2016 Land Cruiser som ikke har gått for mye, som ikke er ombygd og aller helst med god og trygg historikk. Per nå ligger ingen ute, men det dukker statistisk opp en sånn ca annenhver måned.