Sende forsikret pakke til utlandet; hvordan ?

Medlem
10. nov. 2020
Sted
Der oppe i nord
Har noen klokker liggende til salgs på Chrono24, og lurer på hvordan dere pleier å gjøre det mht. forsendelse med fullverdiforsikring, f.eks. en klokke til 40K ?

Sliter voldsomt med siden til DHL. Må være den mest uoversiktlige etter SAS.
Klarer ikke å se hva en pakke vil koste med forsikring, ikke hvor man innleverer, egentlig svært lite å forholde seg til.
Sendte dem en mail for noen dager siden, men null respons.
Virker egentlig litt upålitelig.

Sliter voldsomt med siden til DHL. Må være den mest uoversiktlige etter SAS.
Klarer ikke å se hva en pakke vil koste med forsikring, ikke hvor man innleverer, egentlig svært lite å forholde seg til.
Sendte dem en mail for noen dager siden, men null respons.
Virker egentlig litt upålitelig.
DHL/Fedex/UPS har ofte bare partnere i nord, enkleste er faktisk å skrive DHL inn i googlemaps å se på lokale treff.

Dei fleste forsikringsselskap tilbyr i dag transportforsikring for feks klokker . Dvs trygg skulle ha ca 1500 for en klokke til 50k til usa . Dyrt ja . Men så betyr det også at en kan sende med posten eller (gudforby) Postnord til en helt annen pris en det DHL klarer .

Kun et tips

Er i samme situasjon. Tips til hvem man kan benytte for å sende en klokke med verdi 60K fullverdiforsikret til Tyskland?

Eller sende med Posten og forsikre gjennom Secursus.
Jeg gjorde det nylig, og det var ihvertfall enkelt å gjøre.
Nå trengte jeg heldigvis ikke forsikringen, men..

Eller berre bruke ditt eget forsikringsselskap med en transportforsikring .
Eller Trygg då , som har litt erfaring med det.

• Liker
Reaksjoner: Morten
Har brukt Secursus i flere år, har aldri måttet legge inn noe krav men regner med det ville gått bra dersom man følger instruksen. Pleier å ta foto og video av pakkingen, veie klokke, boks og ferdig pakke dokumentert med foto. Og sender aldri noe f.eks til Italia eller andre tvilsomme destinasjoner som er kjent for at pakker forsvinner.

• Liker
Reaksjoner: Morten
Har brukt Secursus i flere år, har aldri måttet legge inn noe krav men regner med det ville gått bra dersom man følger instruksen. Pleier å ta foto og video av pakkingen, veie klokke, boks og ferdig pakke dokumentert med foto. Og sender aldri noe f.eks til Italia eller andre tvilsomme destinasjoner som er kjent for at pakker forsvinner.

Vaf en tråd som rullerte på omega forum her for nokre år siden der fleire ikkje var helt fornøgde når noke gikk gale ved sending . Når alt får bra så er jo alle fornøyde.
Eg tenker vel so at forsikring via Norsk selskap gjer meg litt bedre rusta til å håndtere ting når det først går galt. Men ja . Kem veit .

Vaf en tråd som rullerte på omega forum her for nokre år siden der fleire ikkje var helt fornøgde når noke gikk gale ved sending . Når alt får bra så er jo alle fornøyde.
Eg tenker vel so at forsikring via Norsk selskap gjer meg litt bedre rusta til å håndtere ting når det først går galt. Men ja . Kem veit .
Har lest om det der, og det kan nok se ut som om de som ikke er så fornøyde ikke har lest og forstått hva de skal gjøre og ikke gjøre, herunder det med å skrive innhold og verdi utenpå pakken.

Har lest om det der, og det kan nok se ut som om de som ikke er så fornøyde ikke har lest og forstått hva de skal gjøre og ikke gjøre, herunder det med å skrive innhold og verdi utenpå pakken.

Å ikkje oppgi verdi og type vare er vel ikkje helt innafor sånn lovmessig i forhold til toll og slikt då . Men det kan jo gjøres litt meir diskré en å skrive det uten på pakken