Media har den siste tiden kommet med en rekke påstander om Trump og Elon Musk, at de er høyre ekstreme fascister.
Jeg spurte ChatGPT om hva som kjennetegner et fascistisk samfunn. Svaret jeg fikk korresponderer med det jeg i utgangspunktet trodde. Som første punkt ekstrem nasjonalisme, andre punkt sensur og »oppression» av politiske motstandere, tredje punkt et militarisert samfunn, fjerde punkt at man opphøyer lederen som en kultfigur, punkt fem underminering av demokratiske prosesser talefrihet og sivil frihet, punkt seks større firmaer nyter godt av beskyttelse fra staten mens individuelle rettigheter blir redusert, punkt sju å legge skylden på problemer i samfunnet på enkelt grupper, f.eks innvandrere og minoriteter, punkt åtte anti intellektuell holdning, dvs man demoniserer intellektuelle, punkt ni overvåkning av borgere/sterk kontroll over folket, arrestasjoner av de man anser som fiender av staten, punkt elleve bruk av propaganda for å kontrollere folks meninger.
Jeg tenkte å sammenligne Trumps administrasjon med den til Biden, pluss endel andre land som f.eks UK.
1. Ekstrem nasjonalisme, her scorer Trump høyere enn Biden og andre vestlige land. Trump’s «USA first» er noe Biden og demokratene neppe er tilhengere av.
2. Sensur av politiske motstandere, her vil jeg påstå at Biden og andre land som UK, Tyskland, Frankrike etc er skyldige i, Trump har jo ikke vært noen tilhenger av å sensurere og sende i fengsel hans politiske motstandere, i motsetning til det Biden forsøkte da han f.eks med alle mulige og umulige virkemidler forsøkte å sette Trump i fengsel, utestenge Trump og hans meningsfeller fra sosiale medier etc. I Uk har folk med «feil» meninger blitt arrestert, satt i fengsel og sensurert, f.eks Katie Hopkins som ble arrestert og dømt fordi hun bl.a skrev en artikkel i avisen Sunday Times om at båtene fra Frankrike måtte stoppes med militær makt, og at de skyldige for «grooming gangs» for det meste bestod av muslimske Pakistanere.
3. Militarisering av samfunnet. Her vil jeg påstå at Trump og Biden scorer ganske likt, Trump er mer gira på å bruke militæret på å forsvare USA, mens Biden og hans meningsfeller er mer tilhenger av å bruke militæret til å påvirke andre land i en retning de ønsker. Trump brukte ikke USA’s militære styrker på noen invasjoner eller operasjoner i andre land, Biden og demokratene har vel vært mer tilhenger av dette.
4. Å dyrke lederen som en kultfigur, her scorer vel egentlig ingen av de høyt på, noen vil hevde at Trump ser på seg selv som noe spesielt, og at han selv nok ikke ville mislikt å bli fremstilt som en kultfigur, meningene er nok delte på denne.
5. Underminering av demokratiske institusjoner, jeg vil påstå at Biden scorer høyt på denne, ved å begrense pressefrihet og retten til å si hva man vil. Biden administrasjonen gjorde mye mht å nekte folk å uttale seg fritt, ved å sensurere sosiale medier, Trump har blitt beskyldt for å underminere domstolene ved å ikke respektere deres avgjørelser men har kontret med å påstå at domstolene har blitt brukt som politisk verktøy, noe som de faktisk har blitt. Vil si at Biden scorer høyest på denne uansett da det med å bregrense pressefrihet og ytringsfrihet veier tungt.
6. Å gi store firmaer/multinationals etc fordeler, her vi, jeg si at Biden og demokratene scorer høyest ved at de er globalister, noen vil påstå at Trump vil gi f.eks Musk fordeler men det er ikke noe håndfast som beviser dette. Tariffene vil jo ikke være noe positivt for Musk. Og at Trump vil hjelpe nasjonale industrier i USA vil jo etter min mening hjelpe mange små og mellomstore oppstartbedrifter i USA som sannsynligvis vil starte produksjon for nasjonalt konsum isteden for Biden som gjerne sier ja til billig import isteden.
7. Å legge skylden på problemer i samfunnet på enkeltgrupper, her er det ingen tvil om at Trump scorer høyt da han har lagt skylden på minoritetsgrupper som f.eks Mexikanere, muslimer etc
8. Å demonisere og kritisere intellektuelle, både Trump og Biden har praktisert dette, ved at Biden og demokratene kritiserer såkalt høyre ekstreme intellektuelle som f.eks Jordan Peterson (han er ikke det han er sentrum) mens Trump har kritisert det tradisjonelle Universitets miljøet.
9. Overvåkning av folket, arrestasjoner av såkalt «uønskede« individer. Her er det soleklart at Bidens administrasjon samt andre vestlige land har gjort seg skyldige i å overvåke og kontrollere sine politiske motstandere, som tidligere nevnt har UK politiske fanger, og i Frankrike forsøker man nå å sette Mari Le Pen i buret for en skatte forseelse som alle forstår er kun en unnskyldning for å sette en politisk motstander ut av spill, og i Tyskland at man forsøker å gjøre AFD forbudt. Trump har ikke gjort noe tilsvarende foreløpig.
10. Bruk av propaganda for å spre sitt politiske budskap, at staten sprer desinformasjon, mange vil hevde at Trump er skyldig i dette, jeg vil hevde at Biden er enda mer skyldig. Det har nå kommet fram at Biden administrasjonen har gitt penger til venstre orienterte media omtrent under bordet, at man har gjort dette samtidig som man har forsøkt å skjule det. Jeg vil hevde at vestlige land har økt sin propaganda vesentlig de siste 10-15 år.
Summa summarisk vil jeg hevde at mht fascistiske holdninger er Biden og andre vestlige land minst like fascistiske som Trump, på mange områder vesentlig mer.