Jeg hørte nettopp starten av dagens episode av Klokkelandslaget. Inspirert av
@Nicolai har jeg også gransket Amundsens dagbøker, ikke fra Maud-ekspedisjonen, men den
private skrevet til 'Kiss' Bennett i 1924-25.
Vis vedlegg 352999
Håndskriften og en særegen 'rettskriving' gjør den ikke enkel å lese, men den finnes også i
transkribert utgave. I den fant jeg klokker eller ur nevnt fire ganger, men ingenting som sier noe direkte om Patek-kronometeret.
Første funn er 21. sept 1924, ikke lenge etter Amundsen hadde slått seg selv konkurs:
Jei har ærgret mei ganske kolosalt åver, at di tok fra mei de reiseur, du engang ga mei. Jei var så gla i de. De hadde lysenne talsjive. Vor mange netter har jei ikke ligget å småpratet me de. Synes jei hadde noe a dei i de. Jei beklaget mei til M & G åver tape. Da fik di den lyse ide å senne mei et lite stativ ur, di har, å de vil ikke mærkes i boe. M. hadde me sei in alle ‹avis›utklip i aften. A dem vil du se, vordan pressen tar de.
'G' er Roald Amundsens bror, Gustav, som er oppgitt som eier av Patek-kronometeret i de brevene Blomqvist har publisert. Hverken 'reiseur' med 'lysenne talsjive' eller 'stativ ur' kan være Patekuret.
30. september er Amundsen på vei til USA ombord på S/S Drottningholm:
De lille miniatyrportret a dei føller mei altid & står på mit natbor sammen me klokken du ga mei.
Dette kan være det reiseuret han nevnte 21. sep, og som han eventuelt har fått tilbake.
14. november er Amundsen i New York, og får et kostbart ur fra Ellsworth:
E. ga mei idag et ur til $ 400!– Byens aviser hadde idag lange artikler åm flukten.
Dette tilsvarer ca. $ 7000 i 2023, så prisen gjør det ikke umulig at det kunne vært et Patekur, men samtidig er det ti dager før salget av uret Blomqvist selger er registrert. Amundsen hadde noen dager før fått $ 80000 i garanti for to Dornier flybåter, så $ 400 utgjør en relativt stor del av nordpolekspedisjonens pris.
Ur nevnes for siste gang 29. april 1925. Da er Amundsen i Ny-Ålesund, tre uker før nordpolflygningen med N24 og N25 starter den 21. mai:
Jei ær dagli kl 11 ¾ på telegrafstasjonen hær i lann å får tidssignale fra Eifeltårne. Mine urer har helt fårandret gang, men går svært fint. Vi har dagli navigasjonstimer & det skal nåk greie sei.