forsiktig med denne selgeren på ebay

ErikR

Støttemedlem
Medlem
31. juli 2010
Innlegg
2.091
Sted
Stavanger
vær forsiktig med denne selgeren på ebay: happyhappy9877

Denne selgeren har solgt mange bra ur, men idag la jeg merke til en king seiko special der bilder av verket viser kaliberet 5216A. Hvis en vintage seiko bruker ordet special, betyr det at verket er justert modifisert til en høyere grad. Med andre ord, en king seiko special har like bra verk som grand seiko osv. Seiko LM (som dette uret egentlig er, har blitt justert til "A-grade". 52xx serien er noe helt annet enn 56xx serien (KS+GS serien). 52-serien ble ALDRI brukt i NOEN KS.

Du kan også se at "S"-en på KS emblemet ikke ser helt bra ut.

Mulig at dette er en glipp fra denne selgeren, men det er vel bare at jeg er naiv. Seiko LM går for 1/4 av KS så motivet er jo krystallklart...
 
Send en PM med "hypotesen" til selger....og eventuelt en kopi til eBay.
Kanskje selger kan gi et oppklarende svar.



Link til klokka det gjelder hadde også vært fint. :D




-M-
 
NIET!!

Beklager at jeg ikke formulerte meg riktig, det finnes 1 unntak ffra regelen om at 52serien ikke ble brukt i noen KS.

52 serien du sikter har kaliber 5246. Det tallet betyr familie =52, grad av justering på verket=4, 6=dag/dato visning.
Grad går fra 0 til 8. Der 0 er laveste rang av det verksfamilien den tilhører. 8 er VFA so betyr very fine adjusted og disse er så sjeldne at de går for rundt 70.000kr på ebay. 2=A-grade, 4=AA grade osv. Om det er dag+dato eller bare dato avgjøres om det siste tallet er 6 eller 5.

Så er det slik at når Seiko skriver "special" på dial så betyr det at verksgraden er oppjustert et hakk i forhold til vanlige modeller. Dvs. fra 5206 til 5216 på nevnte modell her. 5206 var en standard LM verk. På LM special, er det 5216 som vil stå. Siden det står special, må vi da gå ut i fra at det finnes en KS "vanlig" med 5206? KS har bestandig brukt bedre justerte verk enn en standard LM.

håper jeg forklarte dette på en grei måte
 
Hei. Beklager manglende kompetanse; var ditt siste svar en bekreftelse på din antagelse om feil i annonsen, eller det motsatte? Stiller spørsmål da jeg vurderer en annen klokke fra samme eBay-selger.

For øvrig ser jeg omtalte auksjon ble kansellert.
 
send meg en link til annonsen så kan jeg ta en titt.

denne selgeren selger mye bra, men jeg ble litt overrasket når jeg så nevnte modell. mulig han bare tok feil og ikke bevisst prøvde å lure noen