Swatch Group prøver igjen å nekte andre sine urverk => ny info

Medlem
6. nov. 2009
Innlegg
3.480
Sted
Østlandet
Kom over denne på fagurmaker.no her i sta og tenkte den kunne være grei å legge ut; Det er litt info om hva Swatch Group prøver å få til angående andres rett til å kjøpe deres urverk (ETA).

http://www.fagurmaker.no/index.php?option=com_content&task=view&id=669&Itemid=1

"Swatch Group har bedt den Sveitsiske regjering å finne en lovlig mulighet til å stanse levering av urverk og deler til andre urprodusenter utenfor Swatch Group.

Klipp fra The Wall Street Journal 8-6-2011

De ønsker å fokusere på egne merker og ønsker ikke å levere sine urverk til f. eks, Richemont-gruppen og Louis Vuitton. I dag setter den sveitsiske Cartell-lov en stopper for Swatch Group som selv ønsker å bestemme hvem som skal få deres produkter.

Swatch Group, som i dag er en av de aller største urprodusenter i verden, ber da om en løsning for å gradvis kunne redusere sin rolle som leverandør av urverk til konkurrerende produsenter.

Direktør og eier Nick Hayek sier "det er galskap at selskapet er tvunget til å levere til de fleste av sine konkurrenter.
Det er ingen industri i verden hvor en produsent skal være forpliktet til å selge den viktigste komponenten til konkurrentene. Det er som BMW blir bedt om å levere en motor til alle sine konkurrenter."

Swatch kontrollerer 70% til 80% av volumet av urverkproduksjon i Sveits, ifølge meglerhuset Sanford C. Bernstein & Co Men marginene på ferdige klokker er langt høyere enn på urverk.

Swatch Group har for lengst prøvd å redusere sine leveringer til konkurrentene uten særlig hell og den urindustri i Sveits som i dag er helt avhengi av urverk fra Swatch Group, vil ant. få store vanskeligheter med å finne andre urverk hvis denne søknad om lovendring blir etterkommet.
Det er trolig at en avgjørelse vil komme i andre halvdel av 2012.

Swatch Group har kjøpt 9 urprodusenter siden 2009 og har gjennom sine ETA-fabrikker en dominans i den Sveitsiske urverkindustri i dag.
Mr. Hayek sa at han ikke ønsker kundene å bruke Swatch Group som et supermarked hvor de kan selv kjøpe og velge. Han sier at selskapet er villig til å selge til konkurrenter, men ønsker å velge hvem de vil selge til.

I dag får en annen stor aktør i det sveitsiske urmarkedet, som selger bl.a. Piaget, Cartier og IWC, rundt halvparten av sine urverk fra Swatch Group.
LVMH-gruppen bruker Swatch Group komponenter i bl.a. Hublot og blir ant. påvirket av dette hvis Swatch Group stopper forsyninger. Imidlertid har både Richemont og LVMH startet med å bygge opp sine "in-house" urverk selv.

Biel-baserte Swatch Group , som bl.a. består av Tissot, Longines og Omega, har vært inne i en salgs-boom i år drevet av stigende etterspørsel i Asia, men har lidd av mangel på enkelte urverk.
Mr. Hayek sier at han ønsker å utvide sin produksjonskapasitet med å øke med 2000 ansatte. Fra før har Swatch Group 25.000 ansatte.

Dette kan nå endre urverkproduksjonen fra andre mindre produsenter som Harley og ISA. Det blir nå produsert få mekaniske urverk utenfor "in-house" produksjon, og et slikt lovendringsforslag vil kunne fremtvinge nye produsenter og større utvalg fra de eksisterende urverkfabrikker i Sveits.

Ser vi nå muligheten til at noen av de gode "gamle" mekaniske urverk kommer tilbake?"
 
Inntektene fra salget av urverk og komponenter til kjøpere utenfor Swatch gruppen utgjør 8% av de totale brutto inntektene for Swatch.
Regner de med å øke fortjenesten ved å eliminere deler av konkurransen?
 
Om det er for å øke fortjenesten vet jeg ikke, men jeg regner med at de ønsker å beholde det gode omdømmet som deres urverk har. At ymse produsenter kjøper deres urverk og lager klokker som ikke står i stil til deres tanker om seg selv, kan svekke deres verdi.

Tror ikke Parker liker småprodusenter som lager penner for deres refill, og reklamerer med "Ekte Parker blekk"
 
Court Says Swatch Can Cut Supply To Competing Watchmakers: What Does It Mean?

Swatch is having a good week. First, the Swiss National Bank decided to purchase back an unlimited amount of Francs, causing a big jump in its share price.

Now, courts have ruled in favor of Swatch in a suit filed by 11 watchmakers that would've forced the company to continue to supply both movements and parts to competitors moving forward. Now, they don't have to.

So what does this mean? Well, it's hard to say for sure but you can bet this will hurt a host of brands - big and small - that rely on ETA hearts for their pieces. But, at the same time, this ruling will hopefully lead to actual innovation in the watch industry by forcing more brands to build their own calibers. And to any of you who says "But hey, manufacture movements are always really expensive!" check out NOMOS and then get back to us.

Oh, and of course, even if ETA stops supplying movements, there will always be people like Sellita making movements to the exact same specifications.

Check out more details the WSJ.

http://www.hodinkee.com/blog/2011/9...n-cut-supply-to-competing-watchmakers-wh.html
 
Holder meg til Seiko, Rolex og vintage Jlc og Omega og swatch can gjøre hva de vil for meg ;)

Omega er Swatch Group...
Skjønner Hayek godt, jeg.
Dessuten har patentet på noen av de mest sentrale verkene gått ut og produseres nå også av bl.a. Sellita.
Sellita SW 200=Eta 2824. Sånn nogenlunde...
Så behovet burde ikke være så stort som tidligere, tenker jeg.
 
Det er uansett spennende å følge med, jeg er mest spent på hva som vil skje med små produsenter.
Hva vil skje med de som kun selger klokker med standard ETA? Som f.eks Stowa, Steinhart, Archimede, Anonimo osv.

De kan jo selvfølgelig gå over til Sellita som Frodo sier, men da må Sellita sikkert øke produseringen av urverk betraktelig.
 
Det er uansett spennende å følge med, jeg er mest spent på hva som vil skje med små produsenter.
Hva vil skje med de som kun selger klokker med standard ETA? Som f.eks Stowa, Steinhart, Archimede, Anonimo osv.

De kan jo selvfølgelig gå over til Sellita som Frodo sier, men da må Sellita sikkert øke produseringen av urverk betraktelig.

Det er vel nettopp der det kan bli problemer, i alle fall på kort sikt, etter det jeg kjenner til har feks Sellita sprengt sinn produksjon for et par år frem i tid, etter mine opplysninger i alle fall. Og de har nok neppe mulighet til å plutselig øke produksjonen med store kvanta og få flere kunder, da kapasiteten alt er sprengt! Nye maskiner, fabrikker, ansatte etc tar tid å få på plass.. En del er jo i gang med egene ting, og mange har nok ting på gang, men dette tar jo sin tid å få på plass, og ikke minst er det meget pengekrevende! Så mye kommer vel ann på hvor fort og drastisk Swatch Group vil kutte sine leveranser til de utenfor union!? Og som du nevner Bertelsen, hva pokker gjør mange av de mindre produsentene?
 
Jeg har ikke peiling på hvordan de forbereder seg. :p
Jeg håper hvertfall at de gjør noe, de lager jo fine klokker, så de fortjener jo en plass i markedet.

Men en kan jo lure på hvor mye det koster å lage noe in-house, hvor vanskelig er det å sette opp egen produksjon av en 2824-kopi, eller en 7750.

Det meste av disse klokkene produseres jo allerede i Kina, kanskje de går over til Miyota en stund, hvertfall til Sellita får produsert nok urverk.

Hvor mye må de da ta for klokkene sine? Jeg ville aldri brukt 40k på en Steinhart, ei heller en Stowa.
 
For de som er swiss made kan det evt fort bli et problem med urverk fra Japan, da så å så mange kriterier må være oppfylt for at det kan stå SWISS MADE på skiven, eller andre steder på klokken! Tja hva det koster å lage en kloning av et ETA verk vet jeg ikke, men jeg er ganske sikker på at det koster langt mer enn man tror, blir sikkert noe mindre utgifter til utvikling, men å lage maskiner, få lokaler, ansatte etc er nok langt i fra billig.. Og kommer noen til å ville bli en Sellita nr 2, da de allerede er godt i gang med "ta over" deler av kundene til ETA urverk? Eller vil det heller dukke opp nye produsenter med helt egene urverk? Vil nok tror mange av de forholdsvis store merkene lager egene in-house verk og satser på det! Kanskje blir noen av disse såpass store at de kan selge til andre igjen? Er jo ikke mange selvstendige produsenter igjen, de fleste er jo eid av større grupper og disse kan jo evt samarbeide mer innen sine "fire vegger". Er jo på denne måten blant annet Swatch Group holder på!
 
Det er uansett spennende å følge med, jeg er mest spent på hva som vil skje med små produsenter.
Hva vil skje med de som kun selger klokker med standard ETA? Som f.eks Stowa, Steinhart, Archimede, Anonimo osv.

De kan jo selvfølgelig gå over til Sellita som Frodo sier, men da må Sellita sikkert øke produseringen av urverk betraktelig.


Stowa bruker også Durowe verk i enkelte klokker.

Håper SWATCH en gang i fremtiden stopper all leveranse av ETA til utenforstående. Få vekk alle disse wannabe produsentene som voldtar Swiss Made trademark! En skam!
 
Dette må sees i lys av sveitsisk urproduksjon, tradisjoner og lovregulringer. Saken er langt fra så enkel som å sammenligne med bilindustrien. Jeg er redd for at mangfoldet i sveitsisk urproduksjon forsvinner. Hvis markedet er der kan det komme opp en erstatter, men jeg er redd den blir asiatisk.....
 
Stowa bruker også Durowe verk i enkelte klokker.

Håper SWATCH en gang i fremtiden stopper all leveranse av ETA til utenforstående. Få vekk alle disse wannabe produsentene som voldtar Swiss Made trademark! En skam!

Ja, håper produsenter som sinn, archimede, doxa, ball osv blir borte! Så kan de ekte sveitsiske produsentene fortsette å leve på urgamle design i 50 år til!
 
Ser at flere og flere går over til Miyota 9015 som en erstatter for ETA-2824-2 iallefall. Dette skal vistnok være noe billigere, lettere og vedlikeholde og er også ett mer moderne verk i forhold til det gamle eta.
 
Ja, håper produsenter som sinn, archimede, doxa, ball osv blir borte! Så kan de ekte sveitsiske produsentene fortsette å leve på urgamle design i 50 år til!

Sinn er ikke Swiss Made.

Jeg tenkte mer på produsenter som holder til i østre asia jeg da. Kasse, urskive, visere, lenke m.m er produsert i asia. Hiver inn et ETA verk og kaller klokka for swiss made. Kvalitetskontroll finnes ikke, og klokkene er overpriset...

Men det er nok lov per idag. Swiss made varemerket er desverre ikke verdt papiret det er skrevet på. Det er ikke eksklusivt slik som mange tror swiss made er.

Selv om SWATCH stenger alle ETA dører, så betyr det ikke nødvendigvis slutten for microbrands. Men de må gjerne ty til asiatiske urverk, og swiss made har en mulighet til å bygge opp sitt gamle rykte igjen.
 
Ser at flere og flere går over til Miyota 9015 som en erstatter for ETA-2824-2 iallefall. Dette skal vistnok være noe billigere, lettere og vedlikeholde og er også ett mer moderne verk i forhold til det gamle eta.

Kan du nevne noen her feks?

For min del skjønner jeg egenltig at Swatch Group gjør som de gjør og prøver å få ETA helt for seg selv ;) Uansett er det jo spennende å se hva som kommer ut av det, og hvordan mange andre produseneter vil løse dette? Blandt annet Tag Heuer og Breitling bruker jo ETA verk i bøtter og spann (jada, mange andre er det jo også). Begge merkene jeg nevner har fått eget verk på banen og skal fortsette å få fler i fremtiden, men disse har jo nå først og frems laget chrono-verk. Rekker de å lage standar 3handsverk før Swatch Group stenger døren? Som da igjen er bra nok til å gå inn å levere varene fra start, og uten barnesykdommer i 7år?

Er også positiv til at Swiss Made blir Swiss Made som i "gammledager", men en del klokkedeler hos mange produsenter vil nok bli produsert i andre land pga lavere produksjonskostnader..dessverre!
 
Det kan jo tenkes at SG ønsker å stramme inn ETA for å prøve å gjøre det mer eksklusivt. Nå er det jo ETA i alt som tikker. Om de strammer inn og gjør litt forandringer vil de kanskje klare å forsvare en prisøkning?