En independent klokkereise. Only dead fish go with the flow:)

Del 11 ( Jakten på en ny grail)
Så var vi kommet til mitt personlige horologiske høydepunkt så langt i reisen.
Som nevnt tidligere bruker jeg nå Urwerken min nesten hele tiden og den har derfor tatt plassen som min "daily". Det sier mye om den, da jeg selv mener jeg har mange flotte ur i samlingen.

Jeg startet derfor så smått å drømme om et nytt mål for samlingen, en ny grail Hva skulle jeg gå for? Tidligere har jeg sagt at et viktig poeng for meg er at klokken må si noe om meg og reflektere personligheten min eller interessene mine. I tillegg har jeg en forkjærlighet til klokker med utradisjonelle måter å vise tiden på (ref urwerk, dracula, og moser concept. )
Så hva er da ikke mer naturlig en å prøve å få tak i en "piece unique" av en geni erklært urmaker, kunstner og oppfinner , som har en filosofi som matcher din egen og som I tillegg viser seg å være en fantastisk fin fyr?

Skal prøve å dele med dere hvordan det er å få laget sitt eget piece unique hos en mester og legende.

Legger ved et bilde av urverket mitt som et hint... Noen som vet hvem "the choosen one" er?
42DFB251-8EA6-4014-AEAB-688F7D623A85.jpeg
 
Redigert:
Del 11 ( Jakten på en ny grail)
Så var vi kommet til mitt personlige horologiske høydepunkt så langt i reisen.
Som nevnt tidligere bruker jeg nå Urwerken min nesten hele tiden og den har derfor tatt plassen som min "daily". Det sier mye om den, da jeg selv mener jeg har mange flotte ur i samlingen.

Jeg startet derfor så smått å drømme om et nytt mål for samlingen, en ny grail Hva skulle jeg gå for? Tidligere har jeg sagt at et viktig poeng for meg er at klokken må si noe om meg og reflektere personligheten min eller interessene mine. I tillegg har jeg en forkjærlighet til klokker med utradisjonelle måter å vise tiden på (ref urwerk, dracula, og moser concept. )
Så hva er da ikke mer naturlig en å prøve å få tak i en "piece unique" av en geni erklært urmaker, kunstner og oppfinner , som har en filosofi som matcher din egen og som I tillegg viser seg å være en fantastisk fin fyr?
Legger ved et bilde av urverket mitt som et hint... Noen som vet hvem "the choosen one" er?Vis vedlegg 248957
3-DSC_5200-EDITED.jpg
 
Jepp, selv uten instagram er den baksiden lett å kjenne igjen. Farge og hva slags tall time-markørene har er vel de ukjente parametrene.
 
  • Elsker
Reaksjoner: Dr.Skinnywrist
del 11 forts. ( Jakten på ny grail. Om urmakeren, Ludovic Ballouard)

Her falt altså valget på Ludovic Ballouard.

Antar at det ikke er så mange her i Norge som har hørt om ham, men det må endres:).
Mannen er et horologisk geni, fast medlem av AHCI, en fantastisk flott fyr og fortjener å være på alles lepper.

Om Ludovic Ballouard:
Ludovic Ballouard ble født i 1971 i Bretagne, Frankrike. Han vokste opp med en spesiell interesse i å bygge radiostyrte modellfly.
Med tanke på hans evner til å bygge disse flyene sammensatt av uendelig små deler, foreslo en lærer ham at han skulle gå på urmaker skole og med det begynte en lidenskapelig reise i den horologiske verden.
Etter endt urmakerskole og på grunn av svært begrensede muligheter for å jobbe som urmaker i Bretagne, begynte han karrieren som tekniker for flykontrollpaneler i seks år.

Heldigvis var hans lidenskap for klokker noe han ikke kunne ignorere, og det førte ham til Genève i Sveits hvor han startet i serviceavdelingen til Franck Muller. Her ble han værende i 3 år, til tilfeldighetene og skjebnen skulle ha det til at det åpnet seg opp en mulighet som urmaker hos FP. Journe. Opprinnelig skulle han bare jobbe i seks måneder, men endte opp med å bli i syv år. De siste tre årene var han ansvarlig for det enestående og ekstremt kompliserte Sonnerie Souveraine og hans arbeid med disse underverkene beviste at han var, og er, en svært talentfull urmaker.

Hans største drøm hadde alltid vært å lage sine egne klokker og han hadde ideen om å lage en svært komplisert og eksentrisk klokke som skal minne deg på hvor viktig det er å leve i øyeblikket og minne folk på at det viktigste er nåtiden. Man kan ikke gjøre noe med fortiden og man vet ingen ting om fremtiden. Lev i nuet! Selv om finanskrisen var i full styrke over hele verden, bestemte Ludovic seg for å følge drømmen og laget sin Upside Down modell under sitt eget navn i 2009.
Hans idé er at skiven skal gi deg et smil om munnen og minne deg på å alltid leve i nuet, mens baksiden og urverket vil fascinere deg, da du kan se hele komplikasjonen gjennom safir glasset.
Upside Down Watch | Discover the Independent Watchmaker's first complication (ballouard.com)
UPSIDE-DOWN_SPECIFICATIONS.pdf (ballouard.com)


Drevet av hans opprinnelige idé og filosofi fortsatte han å lage sin neste modell, Half Time, som ble presentert i januar 2012.
Half Time | Ludovic Ballouard Unique Complication and Fine Horology
HALFTIME_SPECIFICATIONS.pdf (ballouard.com)

Hans rykte som en meget talentfull urmaker ble belønnet da Harry Winston ønsket at han skulle lage OPUS XIII.
Harry Winston Opus XIII Watch By Ludovic Ballouard - video Dailymotion
Harry Winston Opus XIII Watch Hands-On With Video | aBlogtoWatch
HARRY WINSTON OPUS XIII (masterhorologer.com)

I dag jobber han fra verkstedet sitt på landsbygda i Genève i Sveits og sakte men sikkert bygger han opp sin popularitet og renome og han er allerede et yndet objekt hos alle store auksjonshus.

Han produserer mellom 6 og 10 klokker i året og drar du på besøk vil han være en fantastisk vært og by på både mat og vin, som dere vil nyte i felleskap og snakke om alt og ingenting.
 
Redigert:
del 11 forts. ( Jakten på ny grail. Om urmakeren, Ludovic Ballouard)

Her falt altså valget på Ludovic Ballouard.

Antar at det ikke er så mange her i Norge som har hørt om ham, men det må endres:).
Mannen er et horologisk geni, fast medlem av AHCI, en fantastisk flott fyr og fortjener å være på alles lepper.

Om Ludovic Ballouard:
Ludovic Ballouard ble født i 1971 i Bretagne, Frankrike. Han vokste opp med en spesiell interesse i å bygge radiostyrte modellfly.
Med tanke på hans evner til å bygge disse flyene sammensatt av uendelig små deler, foreslo en lærer ham at han skulle gå på urmaker skole og med det begynte en lidenskapelig reise i den horologiske verden.
Etter endt urmakerskole og på grunn av svært begrensede muligheter for å jobbe som urmaker i Bretagne, begynte han karrieren som tekniker for flykontrollpaneler i seks år.

Heldigvis var hans lidenskap for klokker noe han ikke kunne ignorere, og det førte ham til Genève i Sveits hvor han startet i serviceavdelingen til Franck Muller. Her ble han værende i 3 år, til tilfeldighetene og skjebnen skulle ha det til at det åpnet seg opp en mulighet som urmaker hos FP. Journe. Opprinnelig skulle han bare jobbe i seks måneder, men endte opp med å bli i syv år. De siste tre årene var han ansvarlig for det enestående og ekstremt kompliserte Sonnerie Souveraine og hans arbeid med disse underverkene beviste at han var, og er, en svært talentfull urmaker.

Hans største drøm hadde alltid vært å lage sine egne klokker og han hadde ideen om å lage en svært komplisert og eksentrisk klokke som skal minne deg på hvor viktig det er å leve i øyeblikket og minne folk på at det viktigste er nåtiden. Man kan ikke gjøre noe med fortiden og man vet ingen ting om fremtiden. Lev i nuet! Selv om finanskrisen var i full styrke over hele verden, bestemte Ludovic seg for å følge drømmen og laget sin Upside Down modell under sitt eget navn i 2009.
Hans idé er at skiven skal gi deg et smil om munnen og minne deg på å alltid leve i nuet, mens baksiden og urverket vil fascinere deg, da du kan se hele komplikasjonen gjennom safir glasset.

Drevet av hans opprinnelige idé og filosofi fortsatte han å lage sin neste modell, Half Time, som ble presentert i januar 2012.

Hans rykte som en meget talentfull urmaker ble belønnet da Harry Winston ønsket at han skulle lage OPUS XIII.

I dag jobber han fra verkstedet sitt på landsbygda i Genève i Sveits og sakte men sikkert bygger han opp sin popularitet og renome og han er allerede et yndet objekt hos alle store auksjonshus.

Han produserer mellom 6 og 10 klokker i året og drar du på besøk vil han være en fantastisk vært og by på både mat og vin, som dere vil nyte i felleskap og snakke om alt og ingenting.
Spennende! Legg gjerne ut noen bilder av noe av det han har laget :) vanskelig å ikke la seg sjarmere av historien her.
 
  • Elsker
Reaksjoner: Dr.Skinnywrist
del 11 forts. ( Ludovic Ballouard Upside Down)

Da hadde jeg altså valgt urmakeren som skulle få æren av å lage min neste grail.
Neste spørsmål som raskt måtte avklares var hvilken modell jeg skulle gå for.....

Hovedgrunnen til at jeg forelsket meg i ham som urmaker var hans filosofi om å være tilstede i øyeblikket og å leve i nuet. Ikke tenke verken på fortid eller fremtid og modellen som omfavner dette best er Upside Down.
Why I Bought It: Ludovic Ballouard Upside Down – Quill & Pad (quillandpad.com)


For meg var valget enkelt men hva hadde dere gått for? Upside Down eller Half Time?

Neste spørsmål var om jeg skulle gå for standard modellen eller om jeg skulle ta den helt ut og høre om det var mulig med en klokke laget kun til meg, en piece unique....Tenke, tenke..... og evt hvor mye dyrere ville det bli? Og ville han i det hele tatt ta et slikt oppdrag? Hva med service? Hva skjer den dagen han evt skulle gå bort. Hvem kan da ta i klokken?
Mange spørsmål som surret i hodet mitt idet jeg sendte Pietro @thelimitededition en melding på whattsapp en søndags kveld.
Noen sekunder senere fikk jeg en melding tilbake og vi var igang... og noen ytterligere sekunder var kontakten direkte med sjefen sjøl, Ludovic etablert.
Angående service så svarte han følgende: "om klokken trenger service kommer du til meg så drikker vi vin og spiser god mat sammen mens jeg fikser klokken...."

Whaaaat?? Der og da var jeg solgt....

Litt om selve standard modellen
UPSIDE-DOWN_SPECIFICATIONS.pdf (ballouard.com)
Kassen, urskiven og viseren:
Kassen: Standard er Platinum men kan også leveres i hvit eller rosa gull. Selv om den ved første øyekast ser ut som en standard rund kasse, har den noen fantastiske kurver og detaljer som gjør den til et ganske spesielt stykke kunst. Kassen er 41 mm i diameter med en høyde på 11 mm, noe som gjør den ganske slank og egnet som et dress ur. Lugsene er veldig buet, slik at den sitter godt på håndleddet også på slanke handledd. Kronen er plassert ca kl2 og det er en ganske tung klokke, som veier ca 120 g.

Så hvordan virker den:
Det er en viser som viser minuttene (stor)og en som viser sekundene ( liten)
Timemarkørene er av arabiske tall, hver på en liten plate som alle, unntatt timen i dette øyeblikket, er opp ned ( derav navnet).
Den nåværende timen med det arabiske tallet, er rett side opp og har en prikk ved seg, mens alle de andre timene er opp ned. Akkurat i timeskiftet foregår magien i at den siste forbigåtte timen snurrer rundt 180 grader for å bli opp ned, og neste time gjør det samme for å bli rett side opp. Prikkene på de andre ( ikke nåværende timen) er skjult under rehaut, ettersom skiven er litt større enn innsynet av kassen slik at det kun er tallet som er rett vei som har en prikk ved sin side.
Magi på høyt nivå!
Se videoen så skjønner dere hva jeg prøver å forklare:
Upside Down Watch | Discover the Independent Watchmaker's first complication (ballouard.com)
Ludovic Ballouard Upside Down DIRECTORS CUT - YouTube
 
Redigert:
Er ikke såå mange ting lenger som kan få meg til å ligge alene og smile med lyd på. Men, dette har denne effekten på meg! Sett noen intervjuer med han tidligere og det virker som fyren å drikke vin og spise god mat hos mens han reparerer klokka di :). Det sies at lykke ikke kan kjøpes for penger. Det er jeg usikker på. Et lykkelig liv kan nok ikke kjøpes for penger, men lykken kjøpte ting gir bør ikke undervurderes når det kommer til (denne typen) klokker. For noen kunne klokkene vært frimerker, mynter eller fluesneller. Men, dette er da pasjon kokt ned til den tjukkeste sirup! Elsker det!
 
  • Elsker
Reaksjoner: Dr.Skinnywrist
Her har du henta fram klokker jeg ikke har hørt om før! Digger konseptene og fyren bsk høres jo helt fortreffelig ut. Blir det en helt unik klokke? Denne må jo hentes personlig utfprbi Genève vel? ;)
 
  • Elsker
Reaksjoner: Dr.Skinnywrist
Utrolig kult. Og veldig bra at du skriver om fyren også. Bra med en hyggelig fyr.

For meg var valget enkelt men hva hadde dere gått for? Upside Down eller Half Time?

Helt klart Upside-down. Half Time virker litt rotete, nesten stygg, på bilder. Sikkert bedre "in metal".
Upside-Down er en klassiker! Og DEN baksiden ville gjort selv en skjønnhet på Ipanema misunnelig.
Opus XII virker også veldig kul, forresten.

Neste spørsmål var om jeg skulle gå for standard modellen eller om jeg skulle ta den helt ut og høre om det var mulig med en klokke laget kun til meg, en piece unique....Tenke, tenke..... og evt hvor mye dyrere ville det bli? Og ville han i det hele tatt ta et slikt oppdrag? Hva med service?

Viktig med spørsmål, men like viktig med svar ;)

Angående service så svarte han følgende: "om klokken trenger service kommer du til meg så drikker vi vin og spiser god mat sammen mens jeg fikser klokken...."

Litt annerledes service enn det vi er vant til. Kunne gjerne byttet til et slikt opplegg ...

OK, jeg skjønner at denne tråden går Sheherezade og amerikanske såpeserier en høy gang når det gjelder cliff-hanging. Nesten verre enn Breaking Bad. Greit, vi venter meget utålmodig på hva slags (custom?) Upside Down det er snakk om ...
 
  • Elsker
Reaksjoner: Dr.Skinnywrist
Nå blir det nesten for mye her!!! Benevninger som "piece unique" og " kontakten direkte med sjefen sjøl" akkompagnert av bilder av urverk i aldri før utførte legeringer kan fremprovosere dagevis med intens dagdrømming og uproduktive uker for lett begeistrede sjeler.

Vi si det topper seg med denne:
Angående service så svarte han følgende: "om klokken trenger service kommer du til meg så drikker vi vin og spiser god mat sammen mens jeg fikser klokken....

Det der er en setning som kan få drømmere til vurdere muligheten til å pantsette både hjem og kjøretøy! Eventuelt kan det få de som griper dagen til å saumfare Instagram for dårlige finansråd, som "Top 5 ways to invest your stimmy" eller "how to get a second stream of income from Onlyfans". Det er rett og slett en setning som enten kan senke eller øke produktiviteten i samfunnet, og du, @Ronerling, burde være litt varsom og tenke på alle de bedre halvdelene der ute som enten får huset sitt kraftig belånt eller webkamera til bursdag! Det kan rett og slett være farlig fristende å gi folk et innblikk i det aller ypperste av haute horlogerie ;)

Men jeg vil veldig gjerne at du fortsetter…