Panerai-kaféen - løst og fast om Panerai

PIG-dial har jeg lest meg opp til at er denne torpedoen med to dykkere sittende på toppen montoret nede på tallskiven. Jeg har aldri tenkt noe mer over det, men har dette noen historisk betydning i Panerai sammenheng? Eller er det en utsmykking som har kommet på skivene i senere år?
 
Redigert:
Sikker på at du ikke mener PIN (rivet) dial? Panerai fra krigen (3646) hadde noen modeller hvor skivene ble festet til urverket på tradisjonelt vis, ved 2 «pinner» ned i urverket. De fleste 3646 hadde derimot sandwich skiver, som lå klemt mellom urverket og kassen. Derav hadde disse litt ulik høyde på kassene.
Den undervannsfarkost som dykkerne brukte, ble gjerne kalt for «grisen» (dog på italiensk) og har som Tom skriver, vært avbildet på skivene på noen moderne Pam’s. Meg bekjent har ikke disse av den grunn blitt kalt «pig-dials».
 
  • Liker
Reaksjoner: Fredrik4628
Aha.. Jeg som blander PIG og PIN inn i googlingen da kanskje. Jeg fikk en kommentar på min Panerai, hvor jeg tydelig hørte PIG dial fra ansatt hos AD i London. Søkte meg frem til at dette var denne undervannsfarkosten/grisen på skiven. PIN dial blir vel de her da?
3AEFDFFB-20A6-4A1E-9EF7-03E767BBCD01.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
Når vi først snakker historie, så forstår godt hvorfor denne 721 er så ettertraktet. Den er virkelig tro mot WW2 Panerai dykkerurene.
Urene pre WW2 og WW2 var vel utelukkende produsert med tanke på en tøff hverdag foran seg, så de blå viserne hadde vel også en funksjon?
 
Bildet er av en «pin-dial» - ja.

Blånering av visere var en metode som ble brukt for å hindre korrodering.
Senere modeller fikk forgylte visere i messing.

Forstår jeg deg riktig at bildet er av DIN EGEN 3646?:eek:
I så tilfelle FORTELL!!!!!!!!
 
  • Liker
Reaksjoner: Fredrik4628
PIG er oversettelse av det italienske kallenavnet på torpedoen. Så skiver som har torpedoen kl 6 på skiven kalles PIG dials. Kom visstnok på 292 i 2007.
 

Vedlegg

  • 4B5369FB-702E-4379-8C36-364BF70656C7.jpeg
    4B5369FB-702E-4379-8C36-364BF70656C7.jpeg
    153,2 KB · Visninger: 0
Har Panerai submersibles gjort et hopp på bruktmarkedet? Mener jeg så flere ned i 28' i fjor sommer'ish, mens nå ser jeg både her og på finn at de ligger fra 40' og oppover.

Gjorde det desto verre å sitte og se på at en 00024-B løp ut tiden til £2k på eBay, rett etter at kontoen er tømt på sommerferiebestillinger...

Feeling unloved... :(:oops:
 
Er det noen her som vet om Bjerke har et utvalg av remmer inne i butikk for kjøp, eller om man må bestille via dem med ventetid? Kjenner suget etter noen flere remmer, ihvertfall en gummirem er det stort behov for nå når sommeren kommer!
 
PIG-dial har jeg lest meg opp til at er denne torpedoen med to dykkere sittende på toppen montoret nede på tallskiven. Jeg har aldri tenkt noe mer over det, men har dette noen historisk betydning i Panerai sammenheng? Eller er det en utsmykking som har kommet på skivene i senere år?


Bildet er tatt i et militærmuseum i Roma i påsken i år.
20180331_164720.jpg
 

Vedlegg

  • 20180331_164716.jpg
    20180331_164716.jpg
    160,4 KB · Visninger: 0
Foreslår at du setter av 1 time til og leser gjennom postene etter denne IG-posten. Kanskje det gir deg flere sjokk...

https://instagram.com/p/Bh7PvEKHCYN/

Vis vedlegg 93597

Hvis man vil ha sjokk er det bedre å google PAM 318.......

Jose er ikke lett å like, men han har vendt Panerai verden på hode. Paneristi.com pleide å være episenteret for Panerai kunnskap men fremstår jo idag mer som klokkeverdens svar på Kiss Army.......