Gull/platinum kort og tjenestetilbud

Anders

Støttemedlem
Medlem
18. jan. 2008
Innlegg
4.410
Trenger litt råd om banktjenester, spesifikt kort. Jeg foretar en gjennomgang av forsikrings- og banktjenestene mine om dagen, forsøker å se om jeg kan optimalisere både i forhold til "bunnlinja" og tjenestetilbud. Har en rekke "folkelige" kort optimalisert mht forskjellig bruk, f.eks. 365Privat for cashback ved kjøp av klær og møbler, Kash for bensin etc. Debitkort i Skandiabanken (billig i utlandet) og Gebyrfri VISA Platinum (som de gir hvem som helst, ingen "Platinum"-fordeler, bare jåleri) for alt mulig annet.

Er det noen som har noen gull/platinum kort som faktisk forsvarer utgiftene? F.eks. gjennom concierge-tjenester eller annet? Jeg er en gnien jævel og ikke noen riking på noe som helst vis, jeg gidder ikke betale for den nå om dagen svært lite eksklusive fordelen(?) ved å klaske fancy kort på disken. Ei heller har jeg spesielt savnet en egen selger ("rådgiver") i banken, jeg er fint i stand til å håndtere mine egne penger på en god måte. Return of investment over alt annet, for show off effekten sin skyld har vi jo dyre klokker ;) (tuller).

Jeg kan få DnB NOR Saga (Gull?), men det fordrer kanskje at jeg benytter meg av hele tjenestespekteret til DnB NOR? Noen som bruker Saga sine concierge-tjenester?
Jeg er veldig glad i Skandiabanken for daglige tjenester, og shopper stadig rundt etter beste rente for plasseringskonto, tror ikke jeg vil godta en lavere rente på plasseringer kun for kortets del. Derimot har jo Saga har jo ingen årsavgift lenger, 250/året for kort kan jeg alltids tåle.

American Express har jo også et ok tjenestespekter, men det er så dyrt at jeg ikke kan se hvordan det vil lønne seg med mine prioriteringer.

Noen med peil som kan dele sine kvalifiserte tanker? :D
 
Et bra innlegg Anders !
Sikkert en "problemstilling" flere av oss gjerne vil se evt. kloke og fornuftige tilbakemeldinger på. :roll:

Jeg har ingen gode svar å gi deg...bruker selv kun tradisjonelle og sikkert dyre korttjenester. :cry:
 
Takk Brio! Jeg har for vane å gå gjennom forsikringene mine en gang i året og hente inn tilbud. Det ender alltid opp med at jeg blir hos Gjensidige, men med et enda bedre tilbud enn jeg hadde. Det lønner seg å være en informert forbruker som stiller krav. Men trenger litt hjelp på bank-siden ...
 
Jeg har god erfaring med DnB NOR SAGA. Du får bedre innskuddsrente, slipper kø når du ringer kundeservice, og du får generelt veldig god behandling av banken. Selv har jeg svært begrenset erfaring med concierge tjenesten, men familien har utelukkende gode erfaringer. SAGA har samme concierge tjeneste som Amex, det er akkurat de samme folkene som jobber med begge deler. Rådgiveren min sa at de liker utfordringer der borte, så hvis jeg f.eks skulle på date så kunne conciergen mekke en skikkelig fet aften. I bunn og grunn er SAGA et billigere alternativ til Amex med tilsvarende fordeler.

En annen ting, som gjerne er litt triviell, er at SAGA kortene unektelig ser veldig estetisk tiltalende ut. Lykke til med valget ditt!

Edit: jeg vet ikke helt hvordan renten er i forhold til Skandiabanken. Min statement om bedre rente var i forhold til andre kunder i DnB NOR.
 
Indirekte positive erfaringer med SAGA her også. Man blir som Handysize sier prioritert frem i køen hos kundeservice, har tilgang til samme concierge som AMEX, og DnB NORs beste renter etc. Programmet ble for 1 års tid siden gratis, dvs. det koster det samme å være SAGA-kunde som Student eller vanlig Total.

Dette er vel blant de mest etablerte kundeprogrammene som tilbys av norske banker og er etter min mening en god deal.
 
Noen som vet noe om kravene til å bli SAGA kunde ?

Riktig kanal for det spørsmålet er vel kanskje 04800 men.. Kan jo være greit å få litt annehåndsinformasjon om akkurat det der også :)
 
De har i hvertfall en programkalkulator, vet ikke presis hvor grensene går.

Virker som som om sum av inntekt og innskudd må ligge i i overkant av millionen, samt at det sikkert er en aldersgrense.
 
Ah ja, den var fin.

Ser ikke ut som jeg kvalifiserer for SAGA helt enda gitt.. Jaja, får kose meg med Total kortene mine litt til ;)
 
Jeg er kunde i en liten bank og kjenner de som jobber der... gebyrfritt er det også, og de svarer på minuttet både på telefon og per e-post... Ikke så dumt :)
 
Jeg hadde et hyggelig møte med DnB NOR forrige uke, hvor de presenterte Saga-programmet og hva de kunne gjøre for meg. Eller rettere sagt, hva de ikke kunne gjøre for meg.

Renten på alle bankinnskudd er dårligere enn det jeg har, og gebyrene er høyere. Det vil koste meg endel i året å flytte pengene mine dit.

Jeg er ikke interessert i strukturerte spareprodukter, jeg er kapabel til å styre mine egne investeringer i fond og aksjer. Demed har jeg ikke så stort behov for "rådgiverne" (=selgerne) deres.

De har gunstige betingelser på store boliglån, men det har jeg ikke behov for akkurat nå. Dette er dog det sterkeste argumentet for å bytte. Jeg skal sannsynligvis flytte til noe større i løpet av de nærmeste 3 årene, og et godt kundeforhold til DnB NOR er ikke dumt dersom lånemarkedet skulle bli vanskelig. De er en stor bank som alltid får penger.

Når det gjelder kortprogrammet deres ser jeg ikke helt hva jeg får utover det jeg har i dag. Muligens et litt mer "prestisjefylt" kort, men jeg kan ikke tenke meg hva det skal bety i praksis.

Concierge-tjenestene hadde vært artig å ha, men i likhet med gullkortet føler jeg at det havner litt i "ego-boost" kategorien. Jeg kan ikke huske sist jeg ikke fikk bord der jeg ville med litt planlegging, og jeg er ingen utelivsløve.

De øvrige Saga-fordelene med forsikringer og rabatter har jeg ikke vurdert som av spesiell verdi.

Alt i alt har jeg foreløpig takket nei. Lånebetingelsene kan dog få meg til å endre mening.
 
Har selv vurdert dette mange ganger, men alltid endt opp med at American Express som mest annerkjente kreditt kortene koster MYE mer enn det smaker!

De eneste korten jeg vet om som "lønner" seg er American Express Black..........hvor man får en masse frynsegoder og service tjenester som "takk" for at man er kunde................Black er visserligen et kort for de udødlige og har et litt kriterie som er vanskelig å oppnå som vanlig dødlig hardt arbeidende menneske......... :D
 
Yes det var invite only på Black.........husker ialle fall at man skal kunne kjøpe en Boeing 737 med et Black hvis man er lykkelig eier....dvs det skal ikke foreligge noen mindre forbruksgrense! :eek:

Har for øvrig sett 1 live...........når jeg var på middag ute på byn i forbindelse med ONS-messa forrige året.......gjett om jeg tappa haka når han som betalte middagen slengte frem et Black! :D
 
Har man et kortforbruk på $250 000 fortjener man vel kanskje en "belønning".. kortselskapet stikker jo av med ganske mye fra brukerstedene, i alle fall kort som Amex og de dyrere kortleverandørene ;)


"There's no such thing as free lunch" ! :)
 
...har aldri vært så veldig opptatt av sånne kort, men hadde nylig en tilsvarende gjennomgang som deg Anders og har landet på Fokus (de har et tilsvarende kundeprogram som SAGA med Platinium-kort). Jeg er veldig fornøyd med kundeoppfølgingen deres selv om jeg ikke akkurat har brukt concierge-greia enda da...det viktige for meg er at jeg har en å kontakte hvis jeg skal gjøre noen "stunt" som er litt imøtekommende...og det fant jeg i Fokus. Eller så fikk jeg ordnet med kredittløsning på SAS bonuskortet (tror det er SEB) som funker fint hvis man flyr mye...desverre er det mindre og mindre av reising akkurat nå.

Jeg har hørt at DnB ikke tidligere har vært like bra for privatpersoner, men det satses mye på denne sektoren nå fremover. Virker som de fleste banker ser viktigheten av privatmarkedet nå...

...men er det noen som har gode ideer på bilforsikring ?? har gjensidige, men hadde en "liten" kræsj ifjor og nå koster det SKJORTA og vel så det....kunne snart kjøpt en Sub for det jeg betaler til Gjensidige i året...nesten da ;)
 
...har aldri vært så veldig opptatt av sånne kort, men hadde nylig en tilsvarende gjennomgang som deg Anders og har landet på Fokus (de har et tilsvarende kundeprogram som SAGA med Platinium-kort). Jeg er veldig fornøyd med kundeoppfølgingen deres selv om jeg ikke akkurat har brukt concierge-greia enda da...det viktige for meg er at jeg har en å kontakte hvis jeg skal gjøre noen "stunt" som er litt imøtekommende...og det fant jeg i Fokus. Eller så fikk jeg ordnet med kredittløsning på SAS bonuskortet (tror det er SEB) som funker fint hvis man flyr mye...desverre er det mindre og mindre av reising akkurat nå.

Jeg har hørt at DnB ikke tidligere har vært like bra for privatpersoner, men det satses mye på denne sektoren nå fremover. Virker som de fleste banker ser viktigheten av privatmarkedet nå...

...men er det noen som har gode ideer på bilforsikring ?? har gjensidige, men hadde en "liten" kræsj ifjor og nå koster det SKJORTA og vel så det....kunne snart kjøpt en Sub for det jeg betaler til Gjensidige i året...nesten da ;)

Jeg falt jo ned på at jeg ikke synes noen av kundeprogrammene var verdt det i kroner og øre. Har i stedet et knippe kredittkort med cashback/rabatter og konti der jeg får best betingelser.

* 365 Privat, 3,65 på klær og møbler
* NAF fordel xtra, 4% på bensin (+ 30 øre på Statoil)
* Twocards for flyreiser, 4% (kan endres til andre bransjer)
* Trumf Visa for dagligvarer og egentlig alt annet

Skandiabanken til lønnskonto og Bank2 med (Norsk Familiøkonomi rentesats) for plassering. Aksjer handler jeg gjennom Skandiabanken.

Ikke noe av dette gir meg respekt :D eller fordeler, men et meget hyggelig årsregnskap.

1% cashback på alt jeg og samboeren handler med Trumf Visa (dagligvarer 3% på Trumf-butikker) gir et meget hyggelig overskudd som vi liker å spise opp på et egnet etablissement. Ikke noe er bedre enn å dra kortet for et dyrt klokkekjøp og vite at jeg akkurat fikk tilbake penger til en god flaske vin å feire med :D

Ikke trenger jeg investeringsrådgivning heller, alle vet jo at det beste er å kjøpe Rolex :mrgreen:


Når det gjelder forsikring har jeg til nå funnet at Gjensidige gjennom Tekna/Akademikerne-medlemskapet gir meg den beste pakka. Leste en interessant artikkel i Dine Penger om muligheten for å spare penger på å faktisk dele opp forsikringene, har planer om å sjekke om det også gjelder meg.
 
Har for øvrig sett 1 live...........når jeg var på middag ute på byn i forbindelse med ONS-messa forrige året.......gjett om jeg tappa haka når han som betalte middagen slengte frem et Black! :D

Finnes et black kort for firmabruk også. Er bare å søke så får du det i USA. Mulig det er et slikt du har sett. (;
 
Når det gjelder forsikring har jeg til nå funnet at Gjensidige gjennom Tekna/Akademikerne-medlemskapet gir meg den beste pakka. Leste en interessant artikkel i Dine Penger om muligheten for å spare penger på å faktisk dele opp forsikringene, har planer om å sjekke om det også gjelder meg.

Har den samme pakken gjennom Tekna...den er veldig bra, men ikke når man bulker bilen og skal kjøpe bil nr 2 etter 3 år med firmabil for kona...sukk