Dagens klokke

CIMG2808.jpg

Chronometer Lørdag.

FLott klokke!:D

Hva er størrelsen på den, og hva sånn ca ligger prisen på?

Torje

Vakkert! :)

Er det vanskelig å stille inn månefasen? Er det tidkrevende?

Ikke vanskelig i det hele tatt.
Den enkle måten er å la urene gå kontinuerlig (f.eks i winder), så kommer månefasen logisk etter kalenderen, såfremt riktig innstilt i utgangspunktet.

Selve innstillingen er meget enkel:
Utgangsstillingen er å ha fullmånen "klokken 12" i månefasedisplayet.
I den posisjon teller du antall dager siden sist fullmåne (alle fullmånedatoer fremgår i kalender medfølgende uret, om du ikke har oversikten på annen måte).
Fra den posisjon gjør du det samme antall push på månefasetasten på siden av kassen, som det var antall dager siden sist fullmåne.
"Et voila"; - månefasesyklusen er innstilt.

Stor måne nå. Kjenner hårene reiser seg litt.

Det var et par elever en dag som bemerket at det var en måne og stjerner på klokken min. De ble svært imponert over denne funksjonen. Interessant med tanke på at disse barna er utstyrt med iphone og diverse andre hightech-leketøy. Kanskje noen nye rekrutter?

En annen artig episode var regning med sirkler i mattetime. En oppgave i boken var "mål noen runde gjenstander i nærheten... osv" Følgende dialog:

"Hei... kom hit. Jeg må måle diameter på klokken din"

(0,2 sek)

"42 mm"

"???"

:mrgreen:

Stor måne nå. Kjenner hårene reiser seg litt.

Det var et par elever en dag som bemerket at det var en måne og stjerner på klokken min. De ble svært imponert over denne funksjonen. Interessant med tanke på at disse barna er utstyrt med iphone og diverse andre hightech-leketøy. Kanskje noen nye rekrutter?

En annen artig episode var regning med sirkler i mattetime. En oppgave i boken var "mål noen runde gjenstander i nærheten... osv" Følgende dialog:

"Hei... kom hit. Jeg må måle diameter på klokken din"

(0,2 sek)

"42 mm"

"???"

:mrgreen:

Hvilke klokke hadde du på armen da? :D
Satser på at du forklarte barna at du hadde godt øyemål, ikke at du kunne diameteren på klokken din i hodet. ;)