Første Klokke: 10000-50000kr

Uten om det de andre har nevnt med å prøve modeller etc, ville jeg prøvd å endret "budsjett-grensene" du har satt. Mellom 10 og 50.000 kroner vil du finne uendelige mange fine og gode klokker - noe som kan gjøre "jakten" lang.

Jeg tror du bør finne en ny grense som ikke varierer mer enn +- 10.000 kr - for deretter å rette deg inn mot eventuelle merker og modeller innen denne prisrammen. Eksempelvis endre til 30.000-40.000kr eller 10.000-20.000kr. Dette vil også begrense listen på aktuelle merker og modeller som er aktuelle hos AD, og hvilke som er ikke. I klassen 10-50.000 er listen lang - spesielt hvis du inkluderer bruktmarkedet.

Lykke til. :)
Hei,
Jeg er så enig så enig ;)
Mitt forløp har vært fra å tenke jeg ville ha en "venteklokke" til rundt 5000kr. For så å skjønne at det er mye mer pent mellom 10-20. For så å se at det er mye mere kvalitet mellom 20-30, men at mange der er litt kjedelige. Og så begynne å kikke oppover mot 50 (som jeg synes er helt sykt, men jeg har råd).

Til slutt innså jeg at jeg trenger hjelp ;) haha

• Liker
Reaksjoner: JohanB
Du skal ha en Omega Speedmaster:)
Vis vedlegg 13744

Du må selvfølgelig velge det du liker best selv, men du skrev også at du ønsket en klokke som holder seg i verdi. Vanskelig å spå om fremtiden, men vil vel tro at Speedmasteren er et "safere bet" enn en TH Carrerra;)

Edit: Vurder brukt, med litt tålmodighet dukker det nok opp noe du liker her på TS.
Talk for svar :)
Jeg begynner å tro at du, og flere med deg har rett ;)

• Liker
Reaksjoner: JohanB og Ban
Hva burde man betale for en Omega Speedmaster, og hvilken modell? Jeg liker som sagt denne baksiden i safir, er det 3573? Ser en på Finn.no selger en 3570 men har satt på bakside i safir. Er noe sånt OK å kjøpe, eller blir det dumt?

Liker klokka, så det kan fort bli en sånn :)

Men som ny i klokkeverden hadde jeg blitt kjempeglad med noen forslag innenfor modellen, for her forstår jeg det er mange varianter :O

Og hva er denne modellen Speedmaster 311.30.42.30.01.006?

Det er versjonen med safir glass foran og bak - kalles Sapphire Sandwich.

Det er også en annen versjon med hesalit glass, og uten at jeg kan si noe sikkert er det den mest populære modellen. Mye grunnet at den er mest tro mot den originale måneklokken, i tillegg til at glasset gir skiven et helt spesielt preg.

Anbefaler å se begge live!

Ta en tur til Askeland i Kr. Sand ;)
Sist jeg var innom hadde de en del Omega inne som speedmaster og Planet Ocean, samt div Rolex.
Fint å prøve de på hånda før man kjøper :)

Talk for svar :)
Jeg begynner å tro at du, og flere med deg har rett ;)

Beklager det litt bastante svaret. Det er selvfølgelig ikke slik at Speedmaster er det eneste svaret:) Det er mange fine klokker i det prissjiktet du opererer med, men Speedmaster er allsidig, tidløs og har en spennende historie og hvis man i tillegg liker utseende og trives med den på hånden så kan dette være den riktige. I tillegg så er det jo masse annet fint der ute. Liker du divere ville jeg også sett på Omega Seamaster, både Pro, Planet Ocean og Aqua Terra. Jeg må også støtte de som foreslår Tudor. Jeg tror ikke så veldig mange tenker på dette som Rolex-kopier lenger, nå ruller de ut egne urverk på flere og flere modeller og har etter min mening mange spennende modeller. Her opplever jeg at du får mye for penga. Tipsene blir kanskje litt kjedelige, Omega og Tudor går igjen når folk skal anbefale klokker her inne, men det er kanskje en grunn til deto_O Uansett så bør du ta runden hos forhandlere og se hva du liker selv.

Hva burde man betale for en Omega Speedmaster, og hvilken modell? Jeg liker som sagt denne baksiden i safir, er det 3573? Ser en på Finn.no selger en 3570 men har satt på bakside i safir. Er noe sånt OK å kjøpe, eller blir det dumt?

Liker klokka, så det kan fort bli en sånn :)

Men som ny i klokkeverden hadde jeg blitt kjempeglad med noen forslag innenfor modellen, for her forstår jeg det er mange varianter :O

Hvis man velger å gå for Speedmaster er det jo et utall modeller, både av det som finnes nytt i dag og brukt. Her må man nesten google, søke litt her inne og ikke minst prøve.

Veldig mange sverger til "Måneklokka" (Speedmaster Pro), denne hadde tidligere ref.nr 3570, men har etter oppdatering med ny lenke, ny boks og masse diverse ekstra tilbehør, ref.nr 311.30.42.30.01.005. Tilsvarende har tidligere modell med bakside i safir ref.nr 3573, nå ref.nr.311.30.42.30.01.006 (den du nevner i posten din). I tillegg til innsyn til urverk er forskjellen mellom 3570 og 3573 at førstnevnte har hesalit glass (plexi) og ikke safirglass som 3573. Blandt mange er det kanskje 3570 (evt.311.30.42.30.01.005) som er den foretrukkende da denne kommer nærmest den originale Måneklokka. Både 3570 og 3573 har imidlertid manuell trekking, det kan være verdt å tenke på om man synes dette er greit.

Ble kanskje litt rotete med ref.nr i hytt og pine, men uansett: Se på bilder, spør og prøv. Lykke til!

Jeg er ute etter en klokke som holder seg godt eller kan stige i verdi.

Liker svært godt Grand Carrera, men TAG eller Tissot er kanskje ikke noe å ha, eller?

"Holder seg godt eller stiger i verdi" blir litt av en selvmotsigelse når du blander inn Tag Heuer.
Det er vel få klokker som stuper like mye i verdi når du drar av plasten.

Speedmaster er som nevnt et godt alternativ.
Jeg har prøvd å kjøpe den flere ganger, men har feiget ut hver gang da jeg synes den blir for kjedelig.
Kanskje du ser annerledes på det hvis du prøver selv.

På ditt budsjett burde du klare å få deg en pent brukt Zenith.
Ingen investering det heller, men hjelpe meg for et vakkert urverk.:)

image-top.jpg

Zenith-El-Primero-410-02.jpg

• Liker
Reaksjoner: sommerled og Preacher
Beklager det litt bastante svaret. Det er selvfølgelig ikke slik at Speedmaster er det eneste svaret:) Det er mange fine klokker i det prissjiktet du opererer med, men Speedmaster er allsidig, tidløs og har en spennende historie og hvis man i tillegg liker utseende og trives med den på hånden så kan dette være den riktige. I tillegg så er det jo masse annet fint der ute. Liker du divere ville jeg også sett på Omega Seamaster, både Pro, Planet Ocean og Aqua Terra. Jeg må også støtte de som foreslår Tudor. Jeg tror ikke så veldig mange tenker på dette som Rolex-kopier lenger, nå ruller de ut egne urverk på flere og flere modeller og har etter min mening mange spennende modeller. Her opplever jeg at du får mye for penga. Tipsene blir kanskje litt kjedelige, Omega og Tudor går igjen når folk skal anbefale klokker her inne, men det er kanskje en grunn til deto_O Uansett så bør du ta runden hos forhandlere og se hva du liker selv.

Hvis man velger å gå for Speedmaster er det jo et utall modeller, både av det som finnes nytt i dag og brukt. Her må man nesten google, søke litt her inne og ikke minst prøve.

Veldig mange sverger til "Måneklokka" (Speedmaster Pro), denne hadde tidligere ref.nr 3570, men har etter oppdatering med ny lenke, ny boks og masse diverse ekstra tilbehør, ref.nr 311.30.42.30.01.005. Tilsvarende har tidligere modell med bakside i safir ref.nr 3573, nå ref.nr.311.30.42.30.01.006 (den du nevner i posten din). I tillegg til innsyn til urverk er forskjellen mellom 3570 og 3573 at førstnevnte har hesalit glass (plexi) og ikke safirglass som 3573. Blandt mange er det kanskje 3570 (evt.311.30.42.30.01.005) som er den foretrukkende da denne kommer nærmest den originale Måneklokka. Både 3570 og 3573 har imidlertid manuell trekking, det kan være verdt å tenke på om man synes dette er greit.

Ble kanskje litt rotete med ref.nr i hytt og pine, men uansett: Se på bilder, spør og prøv. Lykke til!
Oj, Dette var ett flott svar. Ref nr var mer opplysende en rotete, så det var flott :)

Har du/dere noen tanker om disse "spessial modellene"? TinTin, Wide Arrow osv?

"Holder seg godt eller stiger i verdi" blir litt av en selvmotsigelse når du blander inn Tag Heuer.
Det er vel få klokker som stuper like mye i verdi når du drar av plasten.

Speedmaster er som nevnt et godt alternativ.
Jeg har prøvd å kjøpe den flere ganger, men har feiget ut hver gang da jeg synes den blir for kjedelig.
Kanskje du ser annerledes på det hvis du prøver selv.

På ditt budsjett burde du klare å få deg en pent brukt Zenith.
Ingen investering det heller, men hjelpe meg for et vakkert urverk.:)

image-top.jpg

Zenith-El-Primero-410-02.jpg
Det er nok selvmotsigende ja, men det svarer også litt på det jeg lurte på. Som ny med klokker synes jeg det var vanskelig å finne ut om TAG og Tissot holdt seg godt eller ikke. Tenkte da på bruktmarked, for jeg hadde sett at de falt i verdi fra ny til brukt.

Den Zenith du sendte var vakker. Så også etter litt googling at Zenith El Primero Chronomaster Open XXT var veldig pen, og spennende. Men det er vel kanskje bare en modell av den du sendte over?

Alle Zenith jeg så på finn til overkommelig pris har lærreim. Kommer de med stål? Orginalt eller urginalt?

Oj, Dette var ett flott svar. Ref nr var mer opplysende en rotete, så det var flott :)

Har du/dere noen tanker om disse "spessial modellene"? TinTin, Wide Arrow osv?

Det er mange her inne som har kompetanse på Speedmaster som overgår min mange gangero_O, men jeg kan gi deg noen subjektive meninger.

Tintin er vel som en Speedmaster pro (3570) med en annen skive. Den er jo litt tøff med den rødrutete borden, men personlig ville jeg heller gått for 3570 (evt 311.30.42.30.01.005).

Broad Arrow brukes om flere modeller, felles for disse er at viserne er "piilformet" i motsetning til de vanlige Speedmaster Pro viserne. Broad Arrow kommer i mange utgaver, både med manuelt opptrekk og automatisk.
Som eksempel kan du se de to jeg har hatt selv:
IMG_20150806_094421_zpsfgenu72w.jpg

Dette er en ref.3594. I all hovedsak lik 3570 (samme kasse og urverk), men med andre visere, blank besel ( i motsetning til svart på 3570) og med litt annen skive. Denne hadde jeg også lenke til.

20160105_222219_zps1kgxiasz.jpg

Dette er en Broad Arrow 1957 (husker ikke ref.nr i fartem). Dette blir en litt annen type. Samme kasse som 3570, men med et annet urverk (automatisk), med innsyn. Denne har jo også dato, noe jeg savner litt på Pro.

Personlig kunne jeg tenkt meg en Speedmaster med det "nye" automatiske 9300 urverket.

En av disse to hadde gjort seg:) (Brukt så klarer du nok å komme under 50k på disse også.):

ACE_3513.jpg

Omega-Speedmaster-57-Broad-Arrow-Co-Axial-9300-Baselworld-2015-2.jpg

Som du skjønner er det masse å velge i.

Du kan jo vurdere Panerai også; bølletøffe ur som skiller seg litt ut. Det blir kanskje en tålmodighetsprøve å komme seg under budsjett, men modeller som PAM111, 112, 005 og 000 dukker opp til salgs med ujevne mellomrom.

Har forresten hatt Speedy Pro 3570, og her snakker vi et ikon av en klokke. Er det Speedmaster du er ute etter, så ville jeg definitivt gått for denne, kanskje til og med fremfor den nye med det altfor kompliserte nummeret, og som strengt tatt er den samme klokka... :)

Jeg ser urverket.no har disse for salg. Prisene ser jo ut til å være ikke mye over bruktpriser, eller?
http://www.urverket.no/omega-speedmaster-moonwatch-professional-42mm-sort-stal-p-47342.html
http://www.urverket.no/omega-speedmaster-moonwatch-professional-42mm-first-man-on-moon-p-334.html

Har sett 3570 brukt til 25000kr, så den er det jo litt å spare på, men vet ikke om det heller vil lønne seg med ny for 8000kr mer da?

3573 har jeg sett til 35000kr, da skiller det bare 3000kr til ny hos urverket.no

Burde jeg da kjøpe ny, eller er dette noen klokker med dårligere urverk el. l. som jeg ikke har forstått?

En venteklokke til ca 5-laken?
Enkelt. Tissot er mye for pengene.
Her er min.
WP_20160915_14_19_17_Rich.jpg

Ellers så er vel ditt store spørsmål om du vil ha brukt Rolex eller ny Omega? En Planet Ocean vil være nydelig for deg om størrelsen passer. Display back har den også. Co Axial urverk!

Mye å velge i. God jakt!

8

Burde jeg da kjøpe ny, eller er dette noen klokker med dårligere urverk el. l. som jeg ikke har forstått?

Urverket er en gråmarkedsforhandler.
De klarer av ymse årsaker å tilby noen klokker til redusert pris.
Det har ingenting med redusert kvalitet å gjøre.

Noen ganger vil bruktprisen være uforståelig nær nypris.
Kanskje det ligger litt prutningsmonn inne? Hva vet jeg?
For en besparelse på 3k ville jeg uten tvil gått for smekk ny.;)