Dagens vintage

Dagens, arv fra far og farfar. De blånerte viserene gjør susen for meg!

1947 Longines
Rios Argentina clip sort alligator grain

IMG_20160810_131810_zpsqv0dpzm5.jpg
 
Denne blir i kategorien "vintage med batteri". Den velkjente PR-516 kassen/serien fra Tissot kom i mange utgaver bl.a. også som "Electronic" med ESA Dynotron 9154 verk som Tissot kaller sitt Caliber 431. Akkurat denne versjonen kom i to forskjellige farger; SS kasse med skiven dere ser på denne og i Gold Plate og en beige skive med "gull kant". Jeg fant denne skiven på nett og byttet om og fikk en ganske flott kombinasjon synes jeg selv. Den originale, kraftige Tissot Racing remen gjør seg også. Har vært noen runder med regulering, men nå går den +/- 15 sek/døgn. Tissot har en fantastisk kundeservice (om enn det tar litt tid) og ved å oppgi serienummeret fikk jeg vite at klokken ble produsert den 13. januar 1971.
 
Vintage Kvarts i dag. Seiko 3823-7000 VFA (Very Fine Adjusted) fra september 1971. Moellen ble introdusert i juli 1971 og var Seikos foerste "masseproduserte" kvarts etter Astron. Ingen stor salgs suksess, prisen paa 141.000 Yen soerget for det. Dengang kostet dyreste Grand Seikoen rundt 60.000. Forsegjort skive med applikerte minutt markeringer er heller ikke hverdagskost.
Verkene var justert i 6 posisjoner og var thermo kompensert. Angitt til +/- 5 sek pr.mnd, ganske heftig i 71.




 
Vintage Kvarts i dag. Seiko 3823-7000 VFA (Very Fine Adjusted) fra september 1971. Moellen ble introdusert i juli 1971 og var Seikos foerste "masseproduserte" kvarts etter Astron. Ingen stor salgs suksess, prisen paa 141.000 Yen soerget for det. Dengang kostet dyreste Grand Seikoen rundt 60.000. Forsegjort skive med applikerte minutt markeringer er heller ikke hverdagskost.
Verkene var justert i 6 posisjoner og var thermo kompensert. Angitt til +/- 5 sek pr.mnd, ganske heftig i 71.
Ultra kult, dette er jo quartz klokkenes genesis og direkte årsak til krisen i sveitsisk urindustri på 70 tallet. Men hvordan justering i 6 posisjoner ble utført lurer jeg på? En slik kunne jeg tenke meg å ha i samlingen, er de vanskelig å få tak på i original stand, @Alruts ?
 
Ultra kult, dette er jo quartz klokkenes genesis og direkte årsak til krisen i sveitsisk urindustri på 70 tallet. Men hvordan justering i 6 posisjoner ble utført lurer jeg på? En slik kunne jeg tenke meg å ha i samlingen, er de vanskelig å få tak på i original stand, @Alruts ?

Ja, synes den er litt spesiell selv. Astron var jo den foerste, men den ble jo bare laget i 100 eks og kostet like mye som en ny Corolla.... Det ble nok ikke laget saa mange av denne heller. Er egentlig ikke spesielt glad i kvarts, men det ble et impulskjoep da jeg kom over denne paa en auksjon. Vet ikke om jeg beholder den eller flipper, vil beholde den litt og se om den holder seg naer spec'en. Har lett litt rundt, men bare funnet 2 paa Ebay, et rep objekt til rundt 100 USD og en fra USA til rundt 3000 USD, helt paa trynet... Leste et sted at de ligger mellom 100 til 500 USD, og det er vel egentlig utrolig billig for en saa forsegjort og historisk viktig klokke. Kan gi deg et PM om jeg bestemmer meg for aa flippe den, saa kan du jo gi meg et bud.
Sjekk denne linken for litt info:

http://www.crazywatches.pl/seiko-superior-3823a-vfa-quartz-1971
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Stor dag idag: Var nede på postkontoret og hentet min gamle Seiko 6105 som har vært til reparasjon i USA. Har prøvd flere urmakere om de kan reparere denne, men de har hatt problemer med å skaffe deler, sendte den til Spencer Klein i USA og nå er den tilbake god som ny.
Har byttet glass og de delene som var ødelagt, ellers er den orginal. Glasset er av samme type II som det orginale.


 
Den var flott!
Tør jeg spørre hvor du har kjøpt den remmen? Er ute etter en racingrem til min Tissot, og denne så ut til å kunne matche supert.
Hei,
Beklager seint svar, men er ikke flink nok til å besøke siden her så ofte (skal bli bedre!). Remmen var med "pakken" da jeg kjøpte klokken. Selger hevdet den har stått urørt i en butikk siden `70 tallet uten at jeg skal stå for det. Alt av bokser, papirer, hang-tags etc var i alle fall med og den måtte ha et par runder hos Hr. Wirdnam i UK før den kom seg av dvalen. Remmen er i alle fall utrolig myk og behagelig og veldig kraftig sammenlignet med mye av det som selges i dag.