The Keeper

Det er selvfølgelig 214270!

Den kler alle anledninger, alt av tilbehør, sitter perfekt på leddet og er i mine øyne noe av det peneste som finnes :)

Denne skal junior få æren av å bære en gang i fremtiden.

xNyBUEX.jpg
 
Ville dere gravere baksiden på deres Keeper(s)? Rolexbaklukket er plain og er ment til slike graveringer.

Hva med å gravere navn / dato / etternavn / ala pp "pour mon fils" etc ;)
Lurer også litt på dette. Hvor utbredt er det blant Norges befolkning(TS)?
 
Jeg kunne tenkt meg det, men mange keepere har safirglass bak med innsyn til urverket. Liker imidlertid hvordan Patek har løst dette i 5227.

Patek-Philippe-5227-5.jpg
Snedig. Kunne også tenkt meg det. Tenkte først på å ha baklokket som en dåpstallerken e.l men sitter med følelsen at 114060 er mer gutteklokke.. Må tygge litt på det og se litt etter gode gravører. Noen med tips?
 
Jeg har et par-tre som ikke blir solgt med mindre det står om liv eller helse.

Jeg fikk overta min fars gamle Rutina Automatic Super på slutten av nittitallet. Knust glass og generelt mishandlet, men Urmaker Nodeland på Harestua fikk blåst liv i den. Den kosta 259 kroner i 1960, på postordre fra "Gull&Ur" i Oslo, og er vel verdt omtrent det samme i dag. Ikke klokka som berger huset i krisetider, uvurderlig allikevel.

IMG_5745.jpg



Nummer to kjøpte jeg selv, og måtte tenke meg om både én og tre ganger først. Uanstendig mye penger for en klokke. Egentlig var det ikke mitt første selvkjøpte ordentlige ur - det var en Submariner 1680 som jeg kjøpte for 16K av Dag Braanaas i NURK. Jeg angra meg. Ville ikke ha noe gammelt ræl og bytta den med litt mellomlegg i en ny og kul Explorer fra samme mann. Sånn kan det gå. Exploreren var på handa uavbrutt i mange år. Den timet riene når jeg ble far for første gang, tok 40 wristshots på fødestua og kanskje to bilder av den nyfødte. Hun får arve den når hun blir moden nok om 15-20 år.

IMG_5522.jpg


pagx.jpg


Keeper nummer tre husker jeg ikke helt når jeg kjøpte, men handelen var i motsetning til den første helt uten anger og kvaler. Herdet klokkemann på det tidspunktet. ExplorerII har vært utsatt for diverse prøvelser, men ser overraskende frisk ut fortsatt. Den var med når nummer to kom til verden, klok av skade ble det flere bilder av ungen enn av klokka denne gangen. Han får arve den når/hvis han blir moden nok om 40-50 år.

IMG_4005.jpg


IMG_3023.jpg


pagexs.jpg


Hva skal jeg sjøl ha når klokkene går videre? Foreløpig går det i en hvitskivet av samme ulla, men dersom det dukker opp en Glashütte Original Sport Evolution eller en JLC Polaris re-issue på markedet er den siste keeperen i boks...
 
Nykommer i boksen, men kan ikke se for meg at jeg kommer til å kvitte meg med denne.

Føles på sett og vis som min første ordentlige klokke. Den skal nok gå videre til avkommet når tiden er moden. Angrer litt på at jeg solgte Reduced for å finansierer denne, så ikke umulig at den får en lilebror etterhvert også. Den vil i så fall også vernes og gå inn i kategorien "keeper".
 
Denne her er vel den eneste trygge i boksen min, da den er arvet etter min nå avdøde bestefar. Det er en Omega Genéve fra 1969 i veldig fin stand. Den har inngravert initialene til bestefaren min, og 24.12.69, som var dagen han fikk den av mine olderforeldre :) Den kommer jeg nok til å ha for alltid.

Skjermbilde%202016-01-27%20kl.%2017.28.25_zpskwjvu2mr.png
 
40-årsgaven fra min far, Speedmaster 145.022-74ST, er en evig keeper. Opprinnelig kjøpt av ham fra Urmaker Jacobsen i Lillestrøm. Upolert, 95% original (kroneskift i høst).

Har en 114060 som guttungen skal ta over en dag, men de få gangene jeg bruker den gleder jeg meg bare til jeg kan få Speedyen på armen igjen.

Dette er ikke bare den fineste klokken jeg eier, men hands down den fineste gjenstanden.

Speedy_zpsgw5cedrs.jpg
 
Jeg skal nok beholde alle som jeg har i skrinet pr dags dato, da alle har en spesiell historie og betydning for meg. (Ja jeg er en nostalgiker!) Det eneste unntaket er min IWC som jeg kjøpte dagen etter jeg fikk vite at det som vokste inni min kone var en gutt. Denne skal han som kjent få til konfirmasjonen, dog jeg enda ikke har gravert fødselsdato på caseback.

vc4cYhD.jpg


AcCSP0U.jpg
 
Redigert:
Jeg tror nesten ikke på meg selv, men jeg slenger meg på. I det minste blir terskelen for å selge noe høyere ved å eksponere seg selv på denne måten først. Denne har jeg holdt på å kjøpe 5-6 ganger de siste 2 årene, men alltid endt opp med noe annet i siste liten. Prøvde også å overtale et par medlemmer her om å selge sin de siste månedene til god pris, men uten hell. Så når jeg først fikk tak i en ny i Norge, med dato 01.01.2016 i sertifikatet, og har tatt av plasten selv, da bør terskelen for å flippe være temmelig høy. I tillegg så vet jeg at dersom jeg hadde solgt denne i dag, så hadde jeg slått til på sekundet i morra om feks Bjerke hadde hatt en på lager..

Vis vedlegg 659

Og der var første klokke i tråden lagt ut for salg :p
Regner med det blir en fyldig anmeldelse skrevet på neste klokke inn!
 
Og der var første klokke i tråden lagt ut for salg :p
Regner med det blir en fyldig anmeldelse skrevet på neste klokke inn!

Hehehe... hadde jeg hatt chronograph på meg så hadde jeg starta den i det jeg la ut annonsen. Visste denne ville komme temmelig raskt. Men at du hadde satt opp overvåking, det var jeg ikke klar over ;) 26 sekunder!

Greit, anmeldense på neste klokke it is.