DSOTM som beater

Medlem
4. des. 2011
Innlegg
548
Sted
Rogaland
Kan en Omega Dark SIde Of The Moon fungerer som beater? Da snakker jeg ikke om beater som i å sitte bak en pult, spille piano, eller jobbe i klesbutikk, men derimot offshorevirksomhet. Riktignok ikke det mest fysiske arbeidet av oss som jobber her ute, men kan være nødt til å ta i et tak om det skulle være nødvendig.
Føles litt fjernt å bruke en 70k+ til hverdags, men den skal vel tåle det "meste". Hairlines er vel et ikke-tema? Samme med dings? Ser det verserer et bilde på nett hvor den ene lug'en er slått av, men det er kun dette ene bilde som tydeligvis fins.....
Det som bekymrer meg mest er 50 m vanntetthet, hadde den hatt 200 m, så hadde jeg vært solgt.
 
For meg personlig føles det som den mest solide klokken jeg noensinne har eid. Jeg ville ikke hatt noe problem med å bruke den til hva som helst.

Tror det skal MYE til for at noe skal skje mens den er på armen, men om du derimot mister den fra et par meters høyde i et hardt nok gulv og den lander "feil", så kan det nok bli krise. Møtte en på GTG i NYC som hadde dundret en keramisk IWC inn i et lekestativ med full kraft ved et uhell og det hadde ikke skjedd noe som helst med den klokken.

Vanskelig å være 100% sikker men med min erfaring fra den ville jeg ikke hatt noe problem med å gjøre det meste med den.
 
  • Liker
Reaksjoner: Fosen
Det er en veldig kul klokke, ingen tvil om det. Det positive er at keramikk gjør den såpass lett at den ikke føles topptung i samme grad som andre klokker i samme størrelse på rem, noe som er et kjempepluss i min bok. Med sin shiny look har den en enorm presence, så om du liker oppmerksomhet rundt hva du har på håndleddet er den midt i blinken. Jeg har sjelden fått kommentarer for klokkene mine. DSOTM ble derimot ble kommentert ganske ofte. Synd at alle slike kommentarer ender med spørsmål om pris. Det er jeg ikke komfortabel med å svare på til alle og enhver. Selve urverket er noe av det mest presise jeg har hatt. Mener at den gikk spot on etter en uke med måling. Skal du bruke den som "beater" vil jeg anbefale deg å prøve før du kjøper. Minuset i min verden er remmen. Den er utrolig tøff og behagelig med stoff utenpå og skinn på innsiden, men den er vanskelig å tilpasse. Om ikke hullene passer perfekt til din arm vil den enten sitte for stramt eller for slakt. Hullene er rektangulære og sitter på et gummiert område som gjør at det ikke er mulig å lage et ekstra hull. Du kan selvfølgelig sette på en annen rem, men da får du sannsynligvis ikke brukt den originale spennen i keramikk med samme farge som klokken da denne har en veldig bred "nål/pinne" (usikker på navnet her) . Alternativet er selvfølgelig å få laget en custom rem som passer spennen. Alt i alt en tøff klokke som jeg til tider angrer på at jeg solgte, men som absolutt bør prøves før du kjøper.
 
Det er en veldig kul klokke, ingen tvil om det. Det positive er at keramikk gjør den såpass lett at den ikke føles topptung i samme grad som andre klokker i samme størrelse på rem, noe som er et kjempepluss i min bok. Med sin shiny look har den en enorm presence, så om du liker oppmerksomhet rundt hva du har på håndleddet er den midt i blinken. Jeg har sjelden fått kommentarer for klokkene mine. DSOTM ble derimot ble kommentert ganske ofte. Synd at alle slike kommentarer ender med spørsmål om pris. Det er jeg ikke komfortabel med å svare på til alle og enhver. Selve urverket er noe av det mest presise jeg har hatt. Mener at den gikk spot on etter en uke med måling. Skal du bruke den som "beater" vil jeg anbefale deg å prøve før du kjøper. Minuset i min verden er remmen. Den er utrolig tøff og behagelig med stoff utenpå og skinn på innsiden, men den er vanskelig å tilpasse. Om ikke hullene passer perfekt til din arm vil den enten sitte for stramt eller for slakt. Hullene er rektangulære og sitter på et gummiert område som gjør at det ikke er mulig å lage et ekstra hull. Du kan selvfølgelig sette på en annen rem, men da får du sannsynligvis ikke brukt den originale spennen i keramikk med samme farge som klokken da denne har en veldig bred "nål/pinne" (usikker på navnet her) . Alternativet er selvfølgelig å få laget en custom rem som passer spennen. Alt i alt en tøff klokke som jeg til tider angrer på at jeg solgte, men som absolutt bør prøves før du kjøper.


+1

En meget god oppsummering. DSOTM er vel den eneste klokken jeg fra tid til annen kjenner et snev av anger i forhold til at jeg solgte den.

For meg ble klokken for “fin” som beater – og for spesiell til dress, den falt rett og slett mellom de berømte “to stoler”.
 
  • Liker
Reaksjoner: Fosen
+1

En meget god oppsummering. DSOTM er vel den eneste klokken jeg fra tid til annen kjenner et snev av anger i forhold til at jeg solgte den.

For meg ble klokken for “fin” som beater – og for spesiell til dress, den falt rett og slett mellom de berømte “to stoler”.

For meg stiller den i kategorien " Badass" :cool: Helt suveren i en samling, men jeg hadde ikke vurdert den som eneste klokke.
 
Jeg hadde aldri brukt en keramik kasse klokke for å skru offshore: Altså på V&M arbeid.
Selv har jeg vært over 2 år offshore på skruing(V&M) og har bestandig brukt hjemmelaget "cheapos" med 2824-2 ETA urverk. Det samme som jeg hadde brukt i onshore oljeindustri i 7 år før og uten problem.
Jobber du som Prosessoperatør er du mindre utsatt enn på V&M. Men fortsatt...
Keramikk kan briste ved hardt sjokk ja...Da kassen skal koste deg 60K minst.
De "lugs" er svakeste punkt.
Også har du dobbel antireflekt belegg på krystallen og den utedel skal bli skadet: Dette kan bli irriterende når man ser på klokken og kan ikke fikses.
Krystallen må byttes og på den 9300 Speedy, kan den ikke bli billig siden den en kraftig "bøyd" eller frest til den blir.
Siste punkt: Den Speedmaster bezel kommer litt ut og "kroker" seg.
Den skal bli skadet(som krystallen) hvis du tar hendene i trangt områder og klokken er utsatt.
Men den kan byttes også...
Burde jeg velge, hadde jeg vagt en stålkasse og en rimeligere priset klokke.
Som disse:
https://www.marathonwatch.com/product/jdd
https://www.marathonwatch.com/product/jdd-ss
Dato/dag klokker er noe som er bra på offshore turnus hvis du har ikke kalenderen under nesen hver dag som går.
Disse skal tåle alt og det hardeste jobb på V&M.

Men hvis du sitter på kontoret 90% av tiden og kan komme til å bruke hendene på 10%, kan du prøve deg ved å ha din keramikk Speedy 9300 bra tett under kjeledressen med vernehansker som dekker bra håndleddene...
You´ve been warned;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Fosen og Minuteman
Det er en veldig kul klokke, ingen tvil om det. Det positive er at keramikk gjør den såpass lett at den ikke føles topptung i samme grad som andre klokker i samme størrelse på rem, noe som er et kjempepluss i min bok. Med sin shiny look har den en enorm presence, så om du liker oppmerksomhet rundt hva du har på håndleddet er den midt i blinken. Jeg har sjelden fått kommentarer for klokkene mine. DSOTM ble derimot ble kommentert ganske ofte. Synd at alle slike kommentarer ender med spørsmål om pris. Det er jeg ikke komfortabel med å svare på til alle og enhver. Selve urverket er noe av det mest presise jeg har hatt. Mener at den gikk spot on etter en uke med måling. Skal du bruke den som "beater" vil jeg anbefale deg å prøve før du kjøper. Minuset i min verden er remmen. Den er utrolig tøff og behagelig med stoff utenpå og skinn på innsiden, men den er vanskelig å tilpasse. Om ikke hullene passer perfekt til din arm vil den enten sitte for stramt eller for slakt. Hullene er rektangulære og sitter på et gummiert område som gjør at det ikke er mulig å lage et ekstra hull. Du kan selvfølgelig sette på en annen rem, men da får du sannsynligvis ikke brukt den originale spennen i keramikk med samme farge som klokken da denne har en veldig bred "nål/pinne" (usikker på navnet her) . Alternativet er selvfølgelig å få laget en custom rem som passer spennen. Alt i alt en tøff klokke som jeg til tider angrer på at jeg solgte, men som absolutt bør prøves før du kjøper.

Veldig mange fine synspunkt. Ser også at andre nevner at den faller mellom to stoler, og litt for "fin" for beater. Dette er eksakt det jeg selv har tenkt.

Jeg hadde aldri brukt en keramik kasse klokke for å skru offshore: Altså på V&M arbeid.
Selv har jeg vært over 2 år offshore på skruing(V&M) og har bestandig brukt hjemmelaget "cheapos" med 2824-2 ETA urverk. Det samme som jeg hadde brukt i onshore oljeindustri i 7 år før og uten problem.
Jobber du som Prosessoperatør er du mindre utsatt enn på V&M. Men fortsatt...
Keramikk kan briste ved hardt sjokk ja...Da kassen skal koste deg 60K minst.
De "lugs" er svakeste punkt.
Også har du dobbel antireflekt belegg på krystallen og den utedel skal bli skadet: Dette kan bli irriterende når man ser på klokken og kan ikke fikses.
Krystallen må byttes og på den 9300 Speedy, kan den ikke bli billig siden den en kraftig "bøyd" eller frest til den blir.
Siste punkt: Den Speedmaster bezel kommer litt ut og "kroker" seg.
Den skal bli skadet(som krystallen) hvis du tar hendene i trangt områder og klokken er utsatt.
Men den kan byttes også...
Burde jeg velge, hadde jeg vagt en stålkasse og en rimeligere priset klokke.
Som disse:
https://www.marathonwatch.com/product/jdd
https://www.marathonwatch.com/product/jdd-ss
Dato/dag klokker er noe som er bra på offshore turnus hvis du har ikke kalenderen under nesen hver dag som går.
Disse skal tåle alt og det hardeste jobb på V&M.

Men hvis du sitter på kontoret 90% av tiden og kan komme til å bruke hendene på 10%, kan du prøve deg ved å ha din keramikk Speedy 9300 bra tett under kjeledressen med vernehansker som dekker bra håndleddene...
You´ve been warned;)

Der traff du spikeren på hodet, prosessoperatør her... Som du antyder så har vi ikke så veldig mye fysisk arbeid, men det er nok til at jeg i verste fall kan gi kassen et støt som får den til å knuse, og 60 000 kr for ny kasse...... Da holder det ikke å være prosessoperatør, da bør en kanskje være OIM.
 
Jeg innser at jeg aldri kan en bli enklokkemann. Har en Pepsi GMT, Breitling Transocean, Tag Aquaracer, har hatt 6-7 Planet Ocean'er...... Klokken som næmest kan erstatte disse er DSOTM, men mangler vanntetthet og er litt "skjør" for slag.

Drømmeklokken er vel kanskje en Planet Ocean Chronograph med tykkelse under 19,2 mm, i keramikk (som ikke kan knuses:D). Denne fins ikke, og kommer vel sikkert ikke på markedet noen gang.
 
+1

... – og for spesiell til dress, den falt rett og slett mellom de berømte “to stoler”.

Det er her grey side of the moon kommer til sin rett! Samme kvaliteter som DSOTM, men (IMO) penere og ikke så spesiell. Og kul nok til å brukes til jeans. Ganske all-round altså! Skjønner ikke at ikke @FMS sender meg PM snart med et tilbud jeg ikke kan avslå:)
 
Kan ikke se for meg hvordan jeg skal kunne skilles fra min Lunar Dust, @Genta ;) For øvrig har den ikke helt identiske kvaliteter som DSOTM, den har blant annet urskive i sandblåst platina og lume på både krone og tachymeter, men det er vel først og fremst lærreimen som er relevant for beater-egenskapene - den kan selvsagt enkelt byttes ut med en Nato.

Når det er sagt, GSOTM faller kanskje mindre mellom to stoler og er i hvert fall den rette for meg, men jeg synes DSOTM en tødstøff og skulle egentlig gjerne hatt en slik i tillegg.

Ang. topic: Må si meg enig med @Guybrush Threepwood , klokken føles utrolig solid. Og det er faktisk ganske fantastisk å slippe å bekymre seg for hairlines og for øvrig det som værre er - den klokken ser like ny og crisp ut hver dag. Jeg har for lengst sluttet å bekymre meg, og er ikke redd for å bruke den i skauen og med unger og slik, dog ikke med originalreim. Nå vet jeg lite om offshorevirksomhet, men å bruke en DSOTM som en "beater" i den betydning som de fleste legger i dette ville jeg ikke vært redd for, har faktisk vurdert det selv - men blir litt voldsomt med to keramiske fra Omega.

50m er kanskje litt for lite for en ekte beater, ja, men den tåler i det minste både øl og regn :D

DSC07213

DSC08351
 
Jeg må si at en 44mm klokke skal kroke seg oftere enn en 40mm...
En gang var jeg offshore med min Speed.Pro men...
Da var jeg bare der for å ta bilder av installasjonen: Noe som gjør at man må kryppe i noen plasser men egentlig ingenting som er direkte og fysiske arbeid.



Eller når jeg var ut på skruing hadde jeg en hjemmelaget "beater".
DLC med keramikk bezelring.
Jeg har bestandig brukt de tykkeste lærhandsker på jobb: De dekker bra håndleddet også, som viser bilden oppover.
Å presse/dra på stor kombinøkkler dagens langt med tynn mekaniker handsker går veldig hardt på hendene for å si det mildt.
Etter andre tur var det allerede 3-4 brister på kantene av krystallen...
Offshore installasjoner er mye tettere enn de onshore: Det gjør at hendene må ofte jobbe i trangte områder mellom ståldeler..
Da er det fort gjort at kjeledressen eller handskerne drar seg opp og klokken blir eksponert.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321 og Minuteman
Alt som bør sies er vel sagt. Legger bare til at jeg bruker min som dagligklokke, og har gjort det i drøyt halvannet år. Bare gode erfaringer med det. Bytter dog til Great white ved padling og bading etc.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Har brukt min DSOTM ganske jevnlig det siste året - men medgir at jeg tar på meg Planet Oceanen min når jeg skal gjøre noe riktig dumt som å bade eller late som jeg fikser noe i hjemmet.

Ser dog for meg at DSOTM kan fungere til alt. Vi (jeg) har ikke de superstrenge dresskodene til eksempelvis engelskmenn - og DSOTM glir særs elegant inn under en skjorte til en dress. Jeg gir forsåvidt totalt faen uansett og bruker Panerai 312en min til dress også - så pøh.

DSOTM føles fantastisk å ha på armen - rett og slett fordi den ligger godt og er så sjokkerende lett. Jeg finner den også mindre dominerende / blikkfang enn GSOTM, faktisk. Dette fordi den er sort og så vidt jeg har merket trekker eksepsjonelt lite oppmerksomhet. Dog skal det sies at min svigerbror her om dagen noterte seg at jeg hadde den på og komplimenterte meg for at den var "bølletøff". Det har jeg ikke fått på PO'en min eller Paneraien. Angående remmen har jeg ikke hatt problemer med den. Jeg ser for meg at det er lett å få laget en custom rem og bruke buckle fra original-remmen. Originalrem er visstnok svært billig - mener jeg fikk oppgitt 1100'ish sist gang jeg spurte fordi jeg kunne vurdert en ny en etter hvert. Uret ser også knall ut på andre remmer - og jeg har en sort racing med store hull og rød stipling jeg tror jeg må sette på nå fordi jeg savner den looken litt.

Alt i alt en herlig klokke - og for meg et evig mye mer spennende valg enn en steel sub / daytona. For meg blir det dørgende kjedelig. Slik sett heier jeg på deg og håper at du klasker til. På forhånd velkommen i klubben.