Et mysterium, klokkene på oslo s

Medlem
30. okt. 2010
Innlegg
1.272
Satt i dag på flytoget og dagdrømte om tapte darwinistiske klokker, da blikket fanget de analoge urene på perrongene ved oslo s. De henger i taket og jeg ble fengslet over sekundviserens jevne gange som er så kjent og kjær for mange av oss. -hoppsan, hva var nå det? Sekundviseren stoppet da vitterlig noen sekunder akkurat da den passert 12 tallet, samtidig flyttet minuttviseren seg i ett minuttsteg... Det var da merkelig. Kjenner jeg redd for at toget skal rulle videre før ett nytt minutt er gått, men takket være rush og vær blir jeg sittende mens jeg skuer dette fenomen noen minutter til. Det samme skjer hvert minutt. Ved sekundviserenes passering av 12 tallet, stopper denne nøyaktig 3 sekunder, samtidig som minuttviseren bestemt rykker ett minutt fram. Jeg kommer fram til at sekundviseren tikker 5% for raskt for deretter å pause den vunnede 3 sekunders tid, noe som gir minuttviseren fin tid på flytte seg dit den skal ;) men kanskje noen andre har observert og filosofert over dette også?
 
Sett dette fenomenet mange ganger, men aldri tenkt over hvorfor det er slik.

Ettersom klokkene helt sikkert er styrt sentralt så justeres de nok automatisk. Jeg vil heller tro at kraften ifra sekundviseren brukes til å flytte minuttviseren. Dvs at kraften klokken bruker på å flytte sekundviseren 3 sekunder er den samme kraften som brukes for å flytte minuttviseren et minutt så da kobles sekundviseren seg ut i 3 sekunder når minuttet skifter.
 
Mathfjeld; så da kobles sekundviseren seg ut i 3 sekunder når minuttet skifter.[/QUOTE skrev:
Ja, men det morsomme er at etter sin pause på 3 sekunder, så starter den fra 12 posisjon igjen, altså ingen hopp 3 sek fram som ville vært naturlig mtp din tese :rolleyes:
 
Neida, bare tenk at sekundviseren bruker 57 sekunder rundt, for å vente 3 sekunder før den starter igjen.
 
Tusen takk for at jeg fikk noe å gruble på det neste halvåret.:p
Nå kommer jeg til å sitte med chrono'en klar neste gang jeg tar flytoget.
 
avmystifisert

Takk for en meget illustrativ video! Her ser vi jo klart at sekundviseren på "Stoptogo"-klokken går fortere enn quartzverket for så å stanse disse tre sekundene.

Jeg tror jeg må få tak i en slik. Det er noe magisk med "tiden som stanser"

Fant mer bakgrunnstoff for hvorfor man ville designe en slik klokke :)
Who else but a Swiss engineer would design an ingenious clock that ensured train punctuality would become a visible concept to everyone in Switzerland and abroad? A timepiece that ticks off a minute in only 58 seconds at first baffled people and continues to charm them today, but this unique feature
of the Swiss Railway Clock has ensured smooth and absolutely precise departures of Swiss trains on the full minute for the last 60 years.

Realizing that electrically powered clocks could be unreliable, inventor and Swiss Federal Railways employee Hans Hilfiker perfected a trick to make certain that clocks in every station show exactly the same time. Hilfiker accelerated the railway clocks so
that the second hand (a unique design visible from far away) comes up to the 12 o’clock position after 58 seconds. Here it stays awaiting release from an automatic electrical impulse sent through the electric power network that happens every full minute. First the black minute hand jumps to the next position and then the red second hand on all the clocks in the network begin a new rotation, ensuring synchronization of the entire rail system.

This exclusive attribute has fascinated travellers since the classic design was invented and the intellectual property protected in the 1940s – an era where electric and quartz movement as well as radio and satellite-based timekeeping did not exist. It is the only system of its kind in use and has furthered Switzerland’s image as the most punctual country in the world.

Zurich watchmaker Mondaine has incorporated this highly individual motion within its Official Swiss Railway SBB Watch. The fascinating execution “Stop to Go”, like on the original clock, features the famous red second hand that turns full circle in 58 seconds and then waits at 12 o’clock for the black minute hand to move on before starting its next rotation.
 
Nå fikk jeg virkelig noe interessant å tenke på gitt:rolleyes:
Ganske kult poeng egentlig, godt observert Heuer! har selv sett flere ganger at sekundviseren flyter på perongene, men aldri at den faktisk stopper hvert 58 sek:!:

kult!:cool:
 
Såvidt jeg har fått med meg, har Mondaine visstnok sluttet å produsere armbåndsurene med "stop to go"-funksjonen, fordi det visstnok var for mye problemer med det. Sikkert ikke så lett å få tak i nå, søk etter "mondaine stop to go" på ebay ga ingen resultat.
 
Da hadde jeg ikke helt rett, men ikke helt feil heller:p

Hele konseptet med stop to go baserer seg jo på at flere klokker er koblet sammen, så funksjonen er jo ubrukelig på et armbåndene, men kult med litt historie.
 
Satt i dag på flytoget og dagdrømte om tapte darwinistiske klokker, da blikket fanget de analoge urene på perrongene ved oslo s. De henger i taket og jeg ble fengslet over sekundviserens jevne gange som er så kjent og kjær for mange av oss. -hoppsan, hva var nå det? Sekundviseren stoppet da vitterlig noen sekunder akkurat da den passert 12 tallet, samtidig flyttet minuttviseren seg i ett minuttsteg... Det var da merkelig. Kjenner jeg redd for at toget skal rulle videre før ett nytt minutt er gått, men takket være rush og vær blir jeg sittende mens jeg skuer dette fenomen noen minutter til. Det samme skjer hvert minutt. Ved sekundviserenes passering av 12 tallet, stopper denne nøyaktig 3 sekunder, samtidig som minuttviseren bestemt rykker ett minutt fram. Jeg kommer fram til at sekundviseren tikker 5% for raskt for deretter å pause den vunnede 3 sekunders tid, noe som gir minuttviseren fin tid på flytte seg dit den skal ;) men kanskje noen andre har observert og filosofert over dette også?

Faktisk ser jeg på dette hver eneste dag. Har også tenkt at det må ha noe med synkroniseringen å gjøre.
Den store klokka inne på Oslo S har samme funksjon.

Morsomt med utfyllende informasjon!

I Bayern(et land like i nærheten av Tyskland ;)) er det et annet konsept på jernbaneklokkene. Sekundviseren flyter mellom hvert sekund, men gjør et lite stopp:
http://www.youtube.com/watch?v=sW5afBp8pHg

Denne klokken synkroniseres, men sekundviseren går på samme måte ellers.
 
Et annen sak er at klokken med visere inne på Oslo S ofte viser feil tid ift den digitale klokken... derfor se på den digitale eller aller helst håndleddet for riktig tid :)
 
Mondaine

Dette var noe av det rareste og nytt for meg. Jeg har en Mondaine automatic (måtte sjekke det etter at jeg leste dette innlegget) men på min klokke går sekundviser normalt. Den glir. Må sjekke det i morgen på Nobels fredsenter (Aker brygge).De selger disse klokkene.
 
Mondaine

Jeg tok meg en tur innom Nobels fredssenter i går og spurte de folka der om de hadde "stop to go" armbondsur. Etter par telefoner var svaret "dessverre", men de har at stort (tipper 60cm) veggur med sånn sekundviser. I følge en hyggelig kar som jobbet der fikk de det uret i gave av den sveitsiske ambassade og det er satelitstyrt. Gøy å se på.
 
Såvidt jeg har fått med meg, har Mondaine visstnok sluttet å produsere armbåndsurene med "stop to go"-funksjonen, fordi det visstnok var for mye problemer med det. Sikkert ikke så lett å få tak i nå, søk etter "mondaine stop to go" på ebay ga ingen resultat.

Ser ut som de er tilbake nå :)
Mondaine Stop 2 Go Men's Quartz Watch with White Dial Analogue Display and Black Leather Strap A5123035816SBB: Mondaine: Amazon.co.uk: Watches
https://www.youtube.com/watch?v=cR-SFRpU3oY
https://www.youtube.com/watch?v=LJwPOBoy3V8