Opplevd kvalitet og value for money

Nessuno79

Støttemedlem
Medlem
6. mars 2011
Sted
Asker
Vært innom en del merker opp gjennom årene, og selv på store annerkjente merker som Rolex, Omega, Panerai, JLC, IWC, Zenith osv, så har jeg både selv opplevd og sett og hørt om andre, som har hatt klare kvalitetskontroll issues med nye klokker rett fra fabrikk/butikk.

I disse tilfellene er det jo kjøpslov etc osv osv, men tanken min her var mer å lufte disse utfordringene/se andre erfaringer for å se om det er mulige tendenser hos enkelte merker.

Saken er jo og at selv om man er sikret av kjøpslov, så tar i beste fall slikt latterlig lang tid, og på ingen måte smertefritt for kunden. Produsentene (og til dels og industrien i sin helhet, inklusive forhandlere) kan mildt sagt sies å ha forbedringspotensiale når det kommer til hvordan problemer løses, og ikke minst hvordan kunder behandles. Det er vel få andre områder innen handelsstanden hvor man hører om fler skrekkeksempler enn her (muligens innen bruktbil bransjen, men de to burde strengt tatt ikke være sammenlignbare ...)

Så, etter hvert som jeg har jobbet meg gjennom en del high end merker, sitter jeg igjen med følelsen av at QC`en hos de store, ikke er nevneverdig bedre enn hos andre mindre og langt billigere merker. Ting er montert for hånd, og det selges inn med bla særlig "høyeste grad av kvalitetskontroll" før noe som helts forlater fabrikken.
Ja, selvsagt vil det alltid kunne skje menneskelige feil, det er jo akkurat derfor man skal ha en slik QC så ikke kunden skal måtte sitte å irritere seg over deler av panneluggen til en eller annen urmaker i Jura fjellene i sveits som ligger å smiler til en på skiven.

Sitter feks med en Daytona på armen her, hvor sub sec viseren kl 6 ikke er polert helt ut til tuppen. Ikke noe annet enn irriterende, og heller ikke noe jeg la merke til før det var gått litt tid. Men ikke noe man burde kunne forvente på en såppas kostbar klokke.
På ingen måte et ønske å "oute" noen som helst merker her, men når de har slike utfordringer både rundt QC og ikke minst kundebehandling i flere ledd, ja da ser jeg det heller ikke som SÅ problematisk å mene noe om det.

Min erfaringer så langt er (selvsagt høyst subjektive og ikke akkurat statistisk signifikans eller høy validitet her;) ) at merker som Jaeger LeCoultre, Glashutte Original og Zenith kan virke som tar kvalitetskontrollen sin mer seriøst enn feks Rolex og Omega (har sikkert noe med produksjonsvolumet å gjøre og selvsagt)

Nå er jo dette forumet overtungt med særlig Rolex, så derfor vil det selvsagt oppdages mer utfordringer med QC rent ut fra volum på klokker enn andre mer "sjeldne" merker som JLC, Glashutte, Zenith osv.

Selv tror jeg at jeg skal en nærmere titt på div modeller fra Glashutte Original mtp neste kjøpt (dvs post restskatt) Da jeg synes man rett og slett får MYE for pengene der.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Prowler
Jeg har 3 ting i hodet angående kvalitet og volum.
For å være optimal

1) Det må være rimelig volumer/mengder arbeid per ansatt på konstruksjon: Mindre belastning, mindre stress, bedre produkt.

2) Mer tid per produkt for hver ansatt angående sin egen kvalitetskontroll: Igjen mindre belastning, mindre stress, bedre produkt.

3) De ansatt selv og sin egen disipline når de er antatt som kvalifisert: Først og fremst hvor mye stolthet de ligger i sin arbeid.

Trivsel gjør mye og folk opplever den ofte når de har integrert seg i en små og vennlig miljø: De føler som de er en del av firmen og får et eierskap inntrykk som kan fremme bedre kvalitet i arbeidet.

Summen av alt av det der skal refleketere seg til kunden.

Du nevner Glashütte Original @Nessuno79 og på min bok ser jeg at G.O produserer cirka 10.000 klokker per år og har 470 ansatt.
Det blir rundt 45 klokker per arbeidsdag som kommer ut av G.O og en belastning av 0,09 per ansatt og per klokke hver arbeidsdag.
Der bruker jeg (365 dager) - (145 feriedager)= 220 arbeidsdager per år som en optimal produksjon.

Rolex: Cirka 1.000.000 klokker per år for cirka 6000 ansatt.
Det blir rundt 4.545 klokker per arbeidsdag og en belastning av 0,75 per ansatt og per klokke hver arbeidsdag.

Det er "grov" kalkulering men etter min mening, det snakker litt om situasjon på arbeidsforhold og produktens kvalitet.

Har du eller dere spørsmål angående de tallene på andre klokkemerker: Fyr i vei.

Redigert av en moderator:
Jeg er megadetaljfreak så jeg oppdager nok en del ting "ingen" andre ser...

Jeg har hatt store problemer med Omega men så er det også et av merkene jeg har eid flest klokker fra. Det er på nivå med at jeg har funnet QC-probelmer med GODT over halvparten av de klokkene jeg har eid. Har snakker vi usentrerte bezeler, timeviser som ikke treffer timemarkør korrekt, påmalte markører som er usentrert og chronografviser som ikke sentrerer seg korrekt. Alt dette har fått meg til å ha litt problemer med merket rett og slett.

Av Rolexer jeg har eid har det vært usentrert skrift på en skive og en usentrert bezel. Kronen i rehaut klokken 12 på de fleste Rolexer er litt skeiv om man ser veldig nært og nøye ;)

Hadde en IWC Portuguese der alle timemarkørene var limt på skeivt, var en helt syk mandagsjobb som var gjort der.

Av merker jeg har eid der det ikke har vært noe QC å merke seg ved: Zenith, JLC og Panerai.

Jeg opplever min Glashutte som mye høyere kvalitet enn Rolex uten at jeg helt kan sette fingeren på hvorfor. Alt er mer forseggjort på en måte.

Jeg har en venn som har eid en del Panerai og klagget om QC

Hvis man følger min kalkulerings metode @Guybrush Threepwood blir Panerai en liten versting angående "belastning faktor" per ansatt.
Cirka 75.000 klokker per år produsert for rundt 250 ansatt blir det 340 klokker per arbeidsdager og 1,3 i belastning.
Altså verre en Rolex som har 0,75.
MEN: Det ser ut som Panerai har en del underleverandører... Og dermed tallene kunne bli bedre enn det...?

Omega: Cirka 750.000 klokker per år: Mengden av ansatt er ukjent. Der kan jeg ikke hjelpe.

Zenith: Under 25.000 klokker per år for cirka 200 ansatt
Blir rundt 113 klokker per dag og 0,5 i belastning per ansatt: Litt bedre en Rolex som er på 0,75.

Til nå: A.Lange Söhne vinner til nå. Og det er jeg ikke overrasket på.
Rundt 5000 klokker per år fordelt på rundt 600 ansatt(verdensrundt) og jeg tipper rundt 550 på fabrikken...
Med rundt 22 klokker per arbeidsdag blir det en belastning av 0,04 klokker per ansatt per dag: Altså lavere enn G.O som er på 0,09.
Peace of mind has a price...

http://professionalwatches.com/2011/01/a-lange-sohne-manufacture-tour.html
http://www.ablogtowatch.com/a-lange...art-1-german-luxury-watch-region-and-history/

Av de jeg har hatt: IWC har hatt (og har tildels) store problemer. AP er deilig, men har hatt saftige problemer (som også er dyre å løse).
AP gir vel ikke så mye klokke for pengene; man betaler vel for designet?

JLC føler gir veldig mye klokke for pengene, i form av komplikasjoner og opplevd kvalitet, til og med på en sånn detalj som remmen.

En annen som gir god kvalitetsfølelse og som har gått som en klokke over flere år er Roger Dubuis. Ikke mye komplikasjoner der igården (ikke engang dato) men jeg elsker den likevel. Mange RD er stygge, men min gir meg gofølelsen. Har heller ikke hatt noen problemer med Gerald Genta, sine (fullstendig unødvendige) komplikasjoner til tross.

Flotte greier! Akkurat dette jeg håpet på;) Folks erfaringer og subjektive meninger.

For å være konkret så har jeg opplevd følgende (av problemklokker vel å merke):
-IWC Porto som hadde skjevhet på ene timesmarkøren (disclaimer, jeg har full blown OCD når det kommer til skavanker, og fullstendig klar over at jeg nok er langt mer kresen enn your average Joe)
-Rolex explorer II 16570 hvor lumen på viserne har vært ujevnt fordelt, så i mørke fremstod det lite tiltalende mildt sagt.
-Rolex GMT II 116710 hvor GMT hånd var ca 5 min feil rett fra AD
-Omega PO 8500 med støv på skiven selv om den var uåpnet og eskeny
-Omega PO 8500 titan (ikke min men så på den hos AD) hvor bezelringen var ca 1,5-2 mm off centre (og den i ceramic er det ikke bare å ta ut heller)
-IWC Big Pilot hos AD som hadde meget ujevn utfresing i ringene som er på skiven rund sekundviseren (så mye at hadde den ikke vært hos Bjerke, hadde jeg trodd den var fake)
-Panerai 505 med ripe i skiven inn mot kassen

AP har jeg aldri eid, bare lånt i en liten periode, og fantastisk flott klokke, men et noe for ømfintlig urverk som i tillegg koster skjorta og serve. Samme gjelder vel PP Aquanaut og. I allefall såppas at jeg vegrer meg for å legge såppas mye penger i det som hva selv de rimligste AP og PP`ene ligger på brukt.

Synes det er synd at Zenith har såppas lav oppsluttning her hjemme (bare se hvor lenge div modeller blir liggende i K/S etc før de selges til ofte svært store tap) For det jeg har sett på med mine OCD øyne, har uten unntak så langt i allefall, vært top notch.

Så holder på tildligere synspunkter rundt JLC, GO og Zenith som mest forsegjorte, men er nok ikke merkene som holder seg best i pris dessverre.

Viste ikke @Mathfjeld nylig noen bilder av en PloProf hvor Omega hadde festet crownguarden feil vei? Det er litt i grenseland :rolleyes:

Edit: ellers husker jeg at min 14060 Submariner som ble kjøpt i 2011 stoppet etter 2 uker, og grunnen var visstnok at et lite metallstøv hadde tumlet rundt inni kassen og funnet veien inn mellom to tannhjul. Lervik fikset det kjapt så jeg hadde den tilbake på armen etter et par uker, men kan være greit å notere.

Flotte greier! Akkurat dette jeg håpet på;) Folks erfaringer og subjektive meninger.

For å være konkret så har jeg opplevd følgende (av problemklokker vel å merke):
-IWC Porto som hadde skjevhet på ene timesmarkøren (disclaimer, jeg har full blown OCD når det kommer til skavanker, og fullstendig klar over at jeg nok er langt mer kresen enn your average Joe)
-Rolex explorer II 16570 hvor lumen på viserne har vært ujevnt fordelt, så i mørke fremstod det lite tiltalende mildt sagt.
-Rolex GMT II 116710 hvor GMT hånd var ca 5 min feil rett fra AD
-Omega PO 8500 med støv på skiven selv om den var uåpnet og eskeny
-Omega PO 8500 titan (ikke min men så på den hos AD) hvor bezelringen var ca 1,5-2 mm off centre (og den i ceramic er det ikke bare å ta ut heller)
-IWC Big Pilot hos AD som hadde meget ujevn utfresing i ringene som er på skiven rund sekundviseren (så mye at hadde den ikke vært hos Bjerke, hadde jeg trodd den var fake)
-Panerai 505 med ripe i skiven inn mot kassen

AP har jeg aldri eid, bare lånt i en liten periode, og fantastisk flott klokke, men et noe for ømfintlig urverk som i tillegg koster skjorta og serve. Samme gjelder vel PP Aquanaut og. I allefall såppas at jeg vegrer meg for å legge såppas mye penger i det som hva selv de rimligste AP og PP`ene ligger på brukt.

Synes det er synd at Zenith har såppas lav oppsluttning her hjemme (bare se hvor lenge div modeller blir liggende i K/S etc før de selges til ofte svært store tap) For det jeg har sett på med mine OCD øyne, har uten unntak så langt i allefall, vært top notch.

Så holder på tildligere synspunkter rundt JLC, GO og Zenith som mest forsegjorte, men er nok ikke merkene som holder seg best i pris dessverre.

Og der lærer vi en gang til at berømmelsen og popularitet er mye mer tilkoblet til strategiske reklame hamring enn kvaliteten selv.

Husker også at min Seiko Ananta Moon Phase hadde et mikroskopisk metallstøv på skiven som glimtet fint i sollyset, og timeviseren var ikke helt 100% sentrert. I det store og det hele gjorde dog ikke dette at jeg fikk mindre glede av klokken, valgte å se på det som et sjarmerende trekk. :)

Mine erfaringer:

-Rolex, støv på skiven og fett på viserne. Ikke sentrert bezel.
-Omega PO 2500, ikke sentrert bezel og bøyd viser mot skiven.
-Breitling ingenting og bemerke.
-Maurice Lacroix, støvkorn på skiven som kun synes i sterkt lys.
-Seiko, ingenting og bemerke.
-Victorinox, ingenting og bemerke.
-Frederique Constant, ingenting og bemerke.
-Longines, ingenting og bemerke.
-Casio g-shock,ingenting og bemerke. Men har ikke tatt meg tid til og se etter så nøye da de jeg har ser ut som ett hælvete uansett:)

Trøbbel med Omega

Laget en tråd hvor jeg luftet frustrasjonen for noen år tilbake.
Det gikk som følger:

Jeg ga min kone en Aqua Terra ifjor. En morgen viser det seg at klokka har sakket nesten en halv time i løpet av natten.
Litt merkelig, men håpet dette kun var fordi den ikke hadde vært trekt opp skikkelig, eller at den hadde blitt utsatt for magnetisme.
Trekker den opp for hånd og legger den på bordet. Etter noen timer sjekker jeg den igjen, og sannelig har den ikke saknet 5min på et par timer.

Jeg leverer den inn til AD som igjen sender den til omega for service. Nå går det 3-4 uker før klokken sendes tilbake UTEN at Omega har funnet ut hva som var galt.
Enden på visa er at AD'en tar en helt lik klokke og bytter ut urverk og skive.

Nå fungerer klokka fint, men WTF! Burde ikke Omega ha gjort dette før de sendte klokka tilbake? Og burde de ikke ha beholdt den gamle skiva og kun byttet urverket? Dessuten var (selvsagt) ikke MOP skiva helt lik den gamle. Noe kona syntes var skuffende, da denne etter hennes mening ikke er like fin.

Er litt frustrert over dette som jeg opplever som dårlig service fra Omega. Har hatt lyst på en Omega lenge, men dette tok lufta litt ut av meg. Hele prosessen tok ca. 2mnd.

Nå 5 år senere:
Den dag idag vil fremdeles ikke denne forbaskede klokka gå skikkelig. Den begynner plutselig å sakke etter å ha gått fint en stund. Og slik fortsetter det med jevne mellomrom. Den har vært inne hos AD for en sjekk, men de finner ikke noe galt...:mad:

Breitling:
Hadde en Breitling med 7750-verk hvor chronoviseren ikke sto 100% på 12-tallet. Riktignok et mikroskopisk off-set, men nok til at OCD'en knurret i pannebrasken.;)

Har hatt en gjeng med Rolex'er.
Ingen problemer i det hele tatt.:)

Laget en tråd hvor jeg luftet frustrasjonen for noen år tilbake.
Det gikk som følger:

Jeg ga min kone en Aqua Terra ifjor. En morgen viser det seg at klokka har sakket nesten en halv time i løpet av natten.
Litt merkelig, men håpet dette kun var fordi den ikke hadde vært trekt opp skikkelig, eller at den hadde blitt utsatt for magnetisme.
Trekker den opp for hånd og legger den på bordet. Etter noen timer sjekker jeg den igjen, og sannelig har den ikke saknet 5min på et par timer.

Jeg leverer den inn til AD som igjen sender den til omega for service. Nå går det 3-4 uker før klokken sendes tilbake UTEN at Omega har funnet ut hva som var galt.
Enden på visa er at AD'en tar en helt lik klokke og bytter ut urverk og skive.

Nå fungerer klokka fint, men WTF! Burde ikke Omega ha gjort dette før de sendte klokka tilbake? Og burde de ikke ha beholdt den gamle skiva og kun byttet urverket? Dessuten var (selvsagt) ikke MOP skiva helt lik den gamle. Noe kona syntes var skuffende, da denne etter hennes mening ikke er like fin.

Er litt frustrert over dette som jeg opplever som dårlig service fra Omega. Har hatt lyst på en Omega lenge, men dette tok lufta litt ut av meg. Hele prosessen tok ca. 2mnd.

Nå 5 år senere:
Den dag idag vil fremdeles ikke denne forbaskede klokka gå skikkelig. Den begynner plutselig å sakke etter å ha gått fint en stund. Og slik fortsetter det med jevne mellomrom. Den har vært inne hos AD for en sjekk, men de finner ikke noe galt...:mad:

Breitling:
Hadde en Breitling med 7750-verk hvor chronoviseren ikke sto 100% på 12-tallet. Riktignok et mikroskopisk off-set, men nok til at OCD'en knurret i pannebrasken.;)

Har hatt en gjeng med Rolex'er.
Ingen problemer i det hele tatt.:)

@UJU
Svaret i din Aqua-Terra mysterium ligger i urverket: Du sier at du ga til kona denne klokka ett år før 2010(din tråd) : Er det en 2009 klokke? Eller er den fra før?
Den innholder sikkert en 2500 generasjon urverk fra Omega.
Jeg har snakket om dette en del ganger allerede på TS: 2500A og 2500B hadde den klassiske 28800 vibrasjon/time men det ble et del problem på disse fordi de stoppet noen ganger...Helt uanmeldt. Ikke alle: Men en del av de.
Omega var på begynnelse av den -Co-Axial escapement- prøving og møt en del utfordringer der og da: 2500C ble synket til 25200 V/T og det gikk fint.
Jeg har prøvd 2 stykker av 2500C urverk uten noen problemer: Den først i ett år og den andre i 3 år.
Det er urverk jeg har selv byttet i en prototype klokke som er ikke fra Omega. Bytting skjedde fordi den andre var mer nøyaktig enn det første.
2500C er kjent for å ikke ha stoppe-problemet.
Har dama di en klokke med 2500A eller 2500B, er det ingenting galt å se ved en service: Problemet oppstår plutselig på grunn av en serieproduksjon justering som er ikke helt bra på den Co-Axial escapement.
Når G.Daniels skapte den første Co-Axial urverk, skapte det han for å virke mellom 18000 og 21600 V/H.
Omega er tilbake til de 28800 V/H med den Co-Axial escapement og nå uten synlig problem, men det tok en del utvikling...
Hvis din klokke har krystall bak, er det mulig å se hvilken urverk den har: Det er stemplet på og synlig med en god urmaker lupe.
Har den en 2500A eller 2500B: Kan du ta kontakt med meg, jeg kan hjelpe;)

Av en eller annen grunn har jeg Øystein Sundes "Ståle Krapryl" i bakhodet når jeg leser denne.

"Jammen Ståle, jeg må ha det, jeg mååå ha det!"

Er det slik? Så lenge etterspørselen er større enn tilbudet, og det er nok folk som er villige til å bla opp, så hvorfor bruke mer tid på QC enn høyst nødvendig?

Hva slags pressmidler har vi da, i forhold til at QC er for dårlig, og ikke minst at servicekanalene er langt tilbake å ønske? Hvis vi rent hypotetisk hadde fått med oss alle de førende klokke-forumene med på å lage lister over verstingene av tier 1 produsentene, hadde det vært nok til å få endret praksis? Eller er det nok "average Joer" der ute til at salget aldri svekkes av denne typen aksjoner?

To add insult to injury: Det som Rolex, for eksempel, bruker på markedsføring, hva om de hadde pløyd halvparten tilbake i selskapet til bruk til bedre QC-rutiner og bedre servicekanaler? Når de et punkt der ikke markedsføring kan veie opp for alle de dårlige historiene?

Jeg bruker Rolex som eksempel, men det kunne like gjerne vært brukt på de andre merkene som nevnes i tråden her.

Div rolex: ingenting å utsette

Omega speedy: ingenting å utsette

Omega SM300c: bezel var løs og ikke smooth å vri. Tok den til AD jeg kjøpte den av og ble fortalt at det var godt innafor normalen. Jeg godtok det og rettet blikket mot rolex

@Futen
Klokke business er kynisk som en fanden.
Når jeg ser prisutvikling kontra teknisk evolusjon og kvalitets oppfølging på noen kjente varemerker de siste 30 årene: Får jeg en følelse som gjør meg kvalm.
Nemlig at hvis jeg kjøpte klokken helt ny i butikken, hadde en agurk i ræva "smakt" på samme måte.
Jeg bryr meg ikke om "markeds vilje" fordi den er styrt av reklame hamring og internet propaganda : Bare renn mekaniske kunnskap på innovasjon og fornuftighet basert på en god kvalitet/pris /produksjonstyring balanse styrer meg.
Hvis du er ikke "stone-cold" på analyse, får du en gullbelagt agurk aromatisert til popularitet som selvfølgelig gjør at du videreselger den uten stor tapt.

Der bruker jeg (365 dager) - (35 feriedager)= 330 arbeidsdager per år som en optimal produksjon.

@Hammerfjord Tror ikke dette er helt innafor arbeidsmiljøloven :)

(Det er drøyt 100 lørdager og søndager i et år i tillegg til ferie- og rød-dager.)

Men dette er forsåvidt irrelevant for argumentasjonen din (som jeg liker) om ulik belastning per ansatt for de forskjellige klokkemerkene. Imidlertid bør du vel "korrigere" for at en komplisert ALS krever mange flere arbeidstimer enn en Submariner (også hvis den ansatte gjør seg like flid med begge klokker) samt at Rolex m.fl i mye større grad bruker maskinell hjelp. Sånn sett er nok ikke "klokke per ansatt per dag" en fullgod målestokk, men absolutt en pekepinn.

@Hammerfjord Tror ikke dette er helt innafor arbeidsmiljøloven :)

(Det er drøyt 100 lørdager og søndager i et år i tillegg til ferie- og rød-dager.)

Men dette er forsåvidt irrelevant for argumentasjonen din (som jeg liker) om ulik belastning per ansatt for de forskjellige klokkemerkene. Imidlertid bør du vel "korrigere" for at en komplisert ALS krever mange flere arbeidstimer enn en Submariner (også hvis den ansatte gjør seg like flid med begge klokker) samt at Rolex m.fl i mye større grad bruker maskinell hjelp. Sånn sett er nok ikke "klokke per ansatt per dag" en fullgod målestokk, men absolutt en pekepinn.

Sant nok! Har jobbet for mange år i oljeindustrien hvor ingen feriedager gjelder...
Proporsjoner bli det samme uansett i enden: Men nå har jeg rettet alt opp med cirka riktig mengde av feriedager...
Som jeg sagt: Det er grov sett greie ,men peker som du sier på noe interessant.
Ja produksjons linje hos Rolex og A-Lange. er ikke å sammenligne: Og jeg tror at de linkene jeg har lagt ved påviser det på A- Lange sin side.

Div rolex: ingenting å utsette

Omega speedy: ingenting å utsette

Omega SM300c: bezel var løs og ikke smooth å vri. Tok den til AD jeg kjøpte den av og ble fortalt at det var godt innafor normalen. Jeg godtok det og rettet blikket mot rolex

Fjæring og kulesystem på "bezel klikk" kan ikke sammenlignes.
Min Marathon SAR har en kulesystem: Mye tettere enn min Seahawk2pro fra G-P som har fjær system.
Min Dievas Focal har en fjærsystem : Den tetteste jeg har aldri opplevd og tett som kulesystem men ikke så "smooth"
Rolex bezel system har jeg prøvd på butikk 2 ganger: Den er god men ikke bedre enn min Marathon angående tetthet og "Smooth" følelsen.

Redigert:
Men det burde absolutt være mulig å stramme opp QC en god del hakk. Tenk på elektronikk-industrien, de som lager prosessorer er nå nede på en størrelse av 22 nanometer i størrelsen på transistorer og printbaner i en prosessor. Nå begynner det å bli svært smått, et hårstå eller et lite hudflak er gigantisk i forhold. Greit, her brukes mye roboter, men noe av arbeidet gjøres for hånd. I store kvanta. Med null margin for feil i forhold til håndteringen.

Når man kan få til det, burde man kunnet fått til å lage et ur tilnærmet feilfritt. Volumene er lavere, og toleransene mye større. Det er mye mer manuelt håndtverk i et ur, selv om roboter er involvert. Men jeg våger påstanden, kan de få det til i elektronikk-bransjen, burde de ha fått det til urbransjen også. Hvis viljen er der.