Gull og gullur?

Her er et bilde av min fars Omega gull ur i 18 ct. Kjøpt i 2000 av forhandler i Danmark (pga gullprisen var lavere i Danmark).

CIMG0779.jpg

Det var den jeg mente ja, typisk 25år-i-jobben klokke, ganske sikker på at veiledende pris var omtrent 13 - 14 tusen, gikk ut i år tror jeg...
 
Vis enn skal kjøpe gull ur til 13-14K.... Er det noen merker eller typer å anbefale? Tenker på helt nytt ur gjennom forhandler.
 
Vis enn skal kjøpe gull ur til 13-14K.... Er det noen merker eller typer å anbefale? Tenker på helt nytt ur gjennom forhandler.

Nytt fra forhandler kan jeg ikke tenke meg du kan få gullur i denne prisklassen. Eneste alternativ er nok vintage Omega og lignende på reim
 
Isåfall blir det vel gullbelagt?
Sjekk ut Frederique Constant sine ur. Tror de har noen i den prisklassen
 
I Longines heritage serien er det vel mulig å finne en ny gullklokke til under 30k.:)
Hvis du finner en av disse brukt vil nok prisen være kraftig redusert.
Hva disse kan ligge på tør jeg ikke gjette på.:(
 
Har sett at Tissot har gull ur til 13 000. Tror Certina også har. Hva ville dere valgt av Tissot og Certina?

Jeg hadde ikke tenkt å kjøpe brukt. Føler jeg sitter på for lite kunnskap. UJU: Du vet godt at jeg er kun 16 år. Da er det vell ikke vits å komme med sånne forslag. :(
 
Har sett at Tissot har gull ur til 13 000. Tror Certina også har. Hva ville dere valgt av Tissot og Certina?

Jeg hadde ikke tenkt å kjøpe brukt. Føler jeg sitter på for lite kunnskap. UJU: Du vet godt at jeg er kun 16 år. Da er det vell ikke vits å komme med sånne forslag. :(

Hvis budsjettet ligger på 13k bør du med litt flaks og tålmodighet finne en pent brukt Longines i gull fra en pålitelig selger. Heck...på det budsjettet får du deg en skinnende ny Longines heritage i stål.

Når det gjelder Tissot eller Certina er vel vel hipp som happ.
Begge er gamle, tradisjonsrike ur produsenter som gikk i dass under quartz-revolusjonen
 
For 13k ville jeg heller kjøpt en brukt breitling Superocean steelfish eller en Omega seamaster
 
Er det forresten noen som vet hvor Dag Braanaas holder til i landet? Er veldig forelsket i en vintage omega gull ur han har for salg.
 
Du får nok kjøpt gullur for rundt 12 000 fremdeles - eks mva vel og merke. Det er fremdeles endel bedrifter som gir bort gullur til 25-årsjubileer osv. Koster uret mer enn 12000, må mottaker skatte for gaven. Endel urmakere har spesialisert seg på salg av slike. De har ofte flere modeller slik at gavemottaker eventuelt kan legge i litt selv for å få noe bedre, eller dersom mottakeren ikke kvalifiserer til 12k-gave.

Felles for de fleste modellene er at det er temmelig kjipe ur - flate, simple og med et kvartsverk tilsvarende de man får kjøpt på biltema for en hundrelapp. Det er spart inn på alt. Før i tiden ga man bort ordentlige ur som man stolt kunne gi videre til sine barn. Man skal ha kastet bort mye lønnsbetalt tid for å gjøre seg fortjent til slike som nå aksepteres som gave.

Hvis du ønsker et klassisk utseende gullur, er det som andre har nevnt mye klokere å se etter vintage. Fra den mekaniske glanstid på femti- og sekstitallet kan du finne flotte ur med ordentlige verk fra 3-4 tusen kroner, mer hvis det et anerkjent merke. De holder prisen også - i motsetning til en jubileums-el-kjipo som du neppe får mer enn gullprisen for.

Ninja-edit: Braanaas holder til Oslo, og du gjør klokt i å handle fra ham. :)
 
Eller hva med en Seiko til ca 3500 kr?

Men vil du gjerne bruke rundt 10.000 kroner på et dressur og det _skal_ være nytt ville jeg nok valgt en Longines i stål som tidligere nevnt her.

Et eksempel på en fin Seiko til dressbruk:

Seiko%20%20SARB030.JPG

Seiko%20SARB030%202.JPG

Seiko%20SARB030%203.JPG

6fd546c86e377e9d723e2120.jpg
 
Må dere friste meg? :mad:

Nå har jeg lyst på både Seikoen og Longines klokka. :D Hvor får jeg tak i klokkene?
 
Takk! :D
Jeg får fortsette å lete. Det er viktig å tenke seg nøye om. ;)
Skal ikke se bort ifra at jeg stikker ned til den lokale urmakeren for å titte på Longinesen. Hvordan holder en så seg i pris forresten?