Om å fokusere samlingen

Anders

Støttemedlem
Medlem
18. jan. 2008
Innlegg
4.410
Jeg sitter her og får ikke sove, så da fødes en tanke i mitt syke WIS-hode: Skulle man fokusere samlingen på kun et merke? Rolex selvsagt. Selge Heuere, Omegaer, IWCer og kjøpe en vintage-godbit for pengene? Fristende. Moderne Sub, GMT og Daytona til hverdags, og ett (eller to?) sykt ettertraktet samlerur til stas?

Blir man lykkeligere av en mer fokusert samling? Eller er jeg tilbake der jeg startet etter et år, med nye innfallskjøp, bare betydelig fattigere? ;)

Om VRF ikke var et internett-forum men en sjappe i Oslo hadde nok tanken vært realisert for lenge siden, men en av utfordringene med de ettertraktede vintagemodellene er jo at de ikke akkurat er tilgjengelig her hjemme. I hvertfall ikke uten en betydelig markup. En kort flytur til London ville fikse problemet med tilgjengelighet, men ikke den sure smaken av å betale overpris.

Frodo har nok litt av skylden for ideen, han frister stadig med sin sinnsykt lekre Milsub. Den hadde vært en het kandidat. COMEX SD kanskje?

Eller hva med en av disse? :D

rolex1655.jpg


CAH4CBP.jpg


Jeg trenger å gjøre et nytt forsøk på å sove, tror jeg ...
 
Jeg kjenner jeg sliter med samme tanken. Nå har ikke jeg like mange godbiter som deg, men jeg har for lengst innsett at samtlige Sportsmodeller fra Rolex må i hus. Noen få klassikere kan ligge ved; Speedy 321, Navitimer 806 og en gjerne en Patek til smoking.

Tråden som lå her inne for en tid tilbake med bilder fra et treff i utlandet med masse vintage Rolex fikk meg til å sikle.

Som du sier; et par-tre moderne modeller til hverdags, og ut over det kunne jeg pantasatt hus, biler, kone usw for resten.
Skulle JEG begynt et sted tror jeg nok en strøken 1655 ville stått høyt på listen!
 
Jeg finner stadig meg selv i å tenke i like baner som dere, Anders og Ursa M.
Den siste tiden har jeg vurdert å selge alt utenom Rolexene.
Når det kommer til stykket er det de jeg liker best.
Spesielt 1655. Ser det ligger flere på ebay til rundt $15000.
Også drømmer jeg om en daydate. Og redsub. Og en helt enkel 5513.
Jeg kan fortsette lenge...
 
God idé, om ikke annet så blir det julaften for oss vanlige dødelige når storsamlerne her selger ut :D.

Vurderer også å selge klokkene, kanoen og kunsten for å skaffe en slags "grail" - men bare én, som skal brukes til både hverdag og fest.

En Milsub eller Comex ville tatt bilen, kapitalkontoen og barnas sparegriser i tillegg, en 1655 ville jeg vært altfor redd for å ripe opp, så jeg ville gått for en "blackout" Explorer:

Blackout.jpg
 
Jeg satte meg ned med klokke-regnearket i går, for å se hva jeg kunne leve med å realisere og hva det ville kunne reinvesteres i. Vonde greier :D

Rolex er og har alltid vært hovedinteressen, så de blir. Så var det resten da.

Jeg har veldig vanskelig for å kvitte meg med noe som helst vintage, det ligger mye jobb bak innkjøpene og det er ikke fort gjort å finne de samme modellene igjen om jeg skulle ombestemme meg. Luftforsvaret-Heueren fra 1974 er f.eks. helt utenkelig å selge. Min vintage Tudor Sub hører naturlig hjemme i en Rolex-sentrisk samling og er dermed automatisk fredet. Autaviaene er fantastiske, men kunne erstattes av en fantastisk Rolex...

De naturligste kandidatene for å ofres på fokuseringens alter er de moderne Omegaene og IWCene. Samt Paneraien. Det er ikke så lett i praksis gitt. Dette er ur som gir meg stor glede i variasjon, funksjonalitet og utseende. Riktigbok er de, muligens med unntak av "non-AC" Seamasteren, trivielle å kjøpe tilbake om nødvendig (it only takes cash :roll:). Men jeg ville definitivt savne dem.

Jeg kunne sikkert la et par gå uten store kvaler, men for å investere i en skikkelig samler-Rolex holder det ikke med smuler, jeg måtte skyfle alle sammen på Finn. Auda :( Ingen hvitt gull Seamaster for de grå dagene? Ingen sommerlig PO på svaberget? Ingen finurlig Pellatron til å begeistre meg ? Selge Fliegeren jeg løp over hele NYC for å finne, med min tålmodige kjæreste på slep? Jeg får ingen 1655 for en Speedmaster og en Panerai, det er sikkert :D

Nei folkens, det er vanskelig å ofre bredde for tyngde. Med mindre noen har en strøken 1655 de gjerne vil bytte mot horologiske knapper og glansbilder?
 
Hjelp! De gamle konsoliderings-følelsene har våknet igjen :eek:

Nå lurer jeg på om jeg skal selge IWC Portuguese 8 days, IWC Fliegerchrono, Omega PO og Omega "non-AC" Seamaster for å finansiere følgende:

Enten

Vintage Rolex Explorer 1655 "McQueen" (Som Steve McQueen vel aldri brukte ...)

eller

Vintage Rolex 1680 "Redsub" + vintage Blancpain Fifty Fathoms

Så er spørsmålet, vil det gjøre meg lykkeligere? :D

Valget av IWCene og Omegaene som offerlam er forholdsvis enkelt, dette er urene som jeg bruker minst eller lettest kan erstattes.

Rolex er mitt hovedfokus, så jeg ikke interessert i å selge et eneste ur fra den boksen. Mine vintage Heuere bruker jeg ikks så ofte, men de er vanskelig å erstatte (Luftforsvaret Flyback selger jeg aldri), og fyller meg med mye varme når de tas på.

IWCene er jeg veldig glad i, men de brukes ikke på langt nær så ofte som sportsurene mine. Å selge Portoen sitter laangt inne, det er det fineste ureverket jeg eier. Men det går alltids an å finne en ny en :) Omegaene er mye brukt, men som moderne ur lar de seg alltids erstatte. non-ACen riktignok vanskeligere enn en orange PO :) Jeg beholder min vintage Speedy Mk II og Sm300 og "pie-pan" Constellation, så helt uten Omega blir jeg jo ikke.

Valget vil gjøre klokkesamlingen mindre, men mer fokusert. Det blir aldri færre å velge mellom på morgenen ;) Jeg dreier også tyngden mot vintage-siden, som føles riktig sett fra et følelses - og (blæ) investeringsperspektiv. Men jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at mine vintage ur behandles litt mer forsiktig enn nye ur, altså blir det færre hverdagsur. I den grad Portoen har vært det ;)

Ack, ack.
 
Kanskje på tide å ta steget opp til entusiast med stor E, Anders? Tror en "McQueen" hadde vært en innertier hos deg!
 
Jeg synest det høres fornuftig ut å kvitte seg med litt 'daukjøtt' og anskaffe grailen.
Og i så måte er 1655 et meget bra valg, spør du meg. Ser Newman er nevnt lenger oppe - og den er jo himmelsk - dog til en pris hvor en vel snakker nærmere en mill norske. DET er for drøyt - i alle fall om man ikke bare kan trekke summen rett av en utømmelig konto.
 
Skjønner godt at en vintage samler Rolex er fristende. Økonomisk er det nok svært lønnsomt å innvestere i. De kommer nok til å bli mer og mer verdt med årene. Problemet med å selge en høyt priset Rolex er at man nesten må til utlandet for å få omsettning på den.
 
HØR HØR!
Jeg foreslår at du konsoliderer til en 1655, så gjør jeg det samme (er jo i full gang) og tar en redsub, så kan vi byttelåne en gang i mellom (hehehe)!