Hva slags service forventer du?

Ethvert besøk må anses som en mulighet for å gi kunden et godt inntrykk av butikken, om ikke det blir kjøp nå kommer de kanskje igjen.

Det at jeg selv ikke ser ut som en fyr med mye penger gjør nok at jeg er litt mer obs på hund/hår-forholdet.

Kunne ikke vært mer enig. Jeg er spesiellt forbølffet over at endel ADer ikke øyner muligheten for catche førstegangskjøperne. Da jeg skulle kjøpe min første dyre klokke brukte jeg sinnsykt lang tid på prosessen. Når man aldri har brukt over 1500k på en klokke og for første gang vurderer å gå for en grail tror jeg det er en lang modningsprosess for mange. For meg innebar det mange besøk, mange spørsmål og mye fram og tilbake. Men det endte til slutt i et kjøp. Og når jeg vurderte klokke nummer to gikk jeg rett tilbake til den samme ADen og la igjen mer penger hos dem. Både hos Bjerke og Alf Lie i Oslo har jeg opplevd å bli behandlet som et hår i suppa fordi jeg er frekk nok til å avbryte dem i lunsjpausen. Det er et potensielt lukrativt kundeforhold mindre for dem. Og jeg krever ikke sjampanje og gullstol. Ønsker bare å bli møtt med litt vennlig interesse og at noen gidder å avse litt tid til å gjøre meg litt tryggere på at jeg gjør et godt kjøp. Ikke så mye forlangt etter mitt skjønn.
 
Jeg var inne der en gang å så på en Cartier Roadster kronograf og spurte henne hvilket urverk som sto i klokken. Hun kunne da slå i bordet med sin massive kunnskap og årelange erfaring å fortelle meg at det sto et sveitsisk urverk i klokken, hvorpå jeg selvfølgelig ble kjempe imponert.;)

Haha! Jeg lo godt da jeg leste denne.:D

Men ved nærmere ettertanke er jo egentlig dette helt tragisk. Hvorfor er det bare i klokkeforretninger vi ser dette? Jeg synes jeg hører bruktbilselgeren svare at det sitter en "japansk motor i en Honda" eller TV-selgeren som svarer at det sitter "koreansk skjermteknologi i en flatskjerm fra Samsung".;)
 
Ikke for å pirke men 1500k er for folk flest ganske mye penger, vi snakker tross alt 1500000kr:)
 
Glemte forsåvidt å nevne at Otteren i Stavanger hadde en klokke "event" ifjor vinter.
Tyttebærpoliti med gjesteliste i døra, servering av julebrygg og eventpriser for alle som handlet den kvelden.:D
Det er sånne ting som gjør klokkekjøpene til noe mer enn en typisk handletur på Rema.

Bare se på bilforhandlerene. De står gjerne på hodet for deg en god stund for å få til et salg.
Da mange klokker ligger i samme prisleiet som en god bruktbil skulle det bare mangle at de la seg litt ekstra i selen for å gi en god opplevelse.;)

Otteren ER super - kunnskapsrik og behagelig type. Mitt neste kjøp blir hos Otteren.
 
elektronikk snikksnakk

Artig tråd. Jeg opplevde at min Omega SMP (co-axial) stoppet å gå ca et 1/2 år etter innkjøp. En klar klar sak for garantien og fikk klokken reparert via AD i Oslo.
Da jeg skulle hente klokken igjen etter reparasjon, var jeg selvfølgelig interessert i å vite hva årsaken til at uret hadde sluttet å gå. Ynglingen bak disken kunne ikke svare på grunnen, men kunne forsikre meg om (mens han så meg rett i øynene) at all elektronikk i klokken var skiftet ut...
 
Service

Å generalisere og hevde at den og den butikken yter slett service, mener jeg er feil.:-?

Min erfaring er at de nevnte butikker i Oslo / Stavanger m.fl, faktisk har gitt meg både slett og god service, og at er helt avhengig av hvem som sørver deg.
Uten å nevne navn, vil jeg hevde at den noe nedlatende holdningen flere av oss har blitt møtt i en butikk langs landets paradegate #1, heldigvis har blitt kraftig redusert i de senere 4-5 år. IMO.
Synes de fleste som jobber / har jobbet der, etter beste evne, prøver å yte en akseptabel service. Alle må jo begynne et sted.......

Når det gjelder urmakeren "på den andre siden" av Prinsensgate, så har jeg bare hyggelige erfaringer å vise til,- etter at nye eiere overtok og butikkens interiør ble endret. To av mine eks-Pilotur ble handlet der, riktignok kom et av dem via en "kollega" i Rogaland(!).

Igjen uten å nevne navn, er min urmaker -"numero uno" en i Stavanger! :D
Sender fraktfritt, kjapp med bestillinger / leveranser, hyggelig å snakke med og mye kunnskap hos innehaver.

Noen nevnte begrepet "Bjørklund sjappe"...vel, i en slik har jeg vært vitne til et regelrett overgrep på et ur jeg trengte noe bistand til, for å få skiftet en barrett. Nå heter det jo; "slik man reder, ligger man..." Så egentlig la jeg vel selv forholdene til rette for nevnte overgrep ved oppsøke en slik sjappe..:cool:
 
Å generalisere og hevde at den og den butikken yter slett service, mener jeg er feil.:-?

Litt usikker på om denne var til meg, men det var aldri min intensjon å hevde at den akuelle forhandler jevnt over leverer dårlig service. Poenget mitt var at det er ikke rart man relativt ofte opplever et lavt servicenivå hvis selv "eksklusive" forhandlere ikke har rutiner på enkle ting som å ringe tilbake. Da er man tilbake til det du sier selv; avhengig av hvilken person man prater med. Slikt burde vært unødvendig.

Jeg forventer ikke at alle ekstrahjelper skal kunne alt om funksjon og oppbygging av et mekanisk verk.

Og jeg må vel si at jeg langt oftere opplever god enn dårlig service hos norske urmakere. Men jeg har fortsatt tilgode å bli solgt en opplevelse...
 
Jeg skulle gjerne vært til stede på et jobbintervju i en av Oslo mange finere klokkebutikker. Spør sikkert om alt annet enn klokker og klokke interesse.

Første bud burde være å spørre de man vurderer om de er interessert i klokker, og deretter stille noen enkle kontrollspørsmål hvor 75% av knølhuene garantert faller av. Deretter får man spisse fokuset og vurdere hvor lærevillige og ikke minst lærenemme vedkommende er. Man trenger ikke være utlært, men jeg vet om et par klokkebutikkansatte som har vært i samme butikken i flere år og fortsatt ikke kan en dritt (av en eller annen grunn svært ofte kvinner - jeg tror de aller fleste kvinner, inkludert majoriteten av de som jobber i klokkebutikk, stort sett driter i klokker, men heller har en generell tiltrekning av dyre, blanke gjenstander:D:D).

En evne og vilje til læring kombinert med et minimum av interesse for klokker burde være en forutsetning for å få jobb i klokkebutikk.

+ 1

Og får å unngå disse kan man f.eks ta turen innom Christensen i Paleet, Tidemann eller Urm.Larsen i Sandvika.
 
Vel. Sist jeg var i kontakt med Tidemann for å plukke opp en Zenith kan du bare kopiere historien til Mogens. Det ironiske er vel da at jeg endte opp (for 2. gang) hos den utskjelte AD som trådstarter beskriver :)

Den riktige siden av Prinsensgate klarte på 3 dager (merk. at dette var i ROMJULEN) å fremskaffe uret, montere clasp og ellers yte meget god service.