Tips på verdisakforsikring?!?

Medlem
11. juli 2008
Innlegg
270
Sted
Kalmar
Ringte TrygVesta for å skaffe forsikring på min IWC BP og konas Omega. Kostet flesk, dvs litt drøye 3000,- i året og selgeren var litt usikker om det virkelig dekket "uheld og drulle".

Noen som har noen tips på selskap som har en bra tjeneste her??

Takk på forhånd.
 
Jeg har verdisaksforsikring hos Dnb nor skadeforsikring. Betaler ca 100kr pr 10.000,- i året. Bretiling Datoraen koster meg 460 kr i året.
 
Hva dekker en slik forsikring som normal innbo eller reiseforsikring ikke dekker?

Med andre ord: Er dette noe jeg burde ha?
 
Det virker som om de fleste verdisakforsikringer

er alright i pris når klokken koster opp til 50k.

Når det går over det og over 100 så koster den skjorta...3 % av anskaffelsesverdien omtrent, hvilket kanskje ikke er så mye men likevel mye!

Innboforsikringer og slikt dekker som regel kun opp til 30 eller 50k.

Synes det er rart at ikke urmakere her i landet tilbyr spesialforsikringer for våre dyrgriper. Det finnes i Sverige vet jeg...

Kontaktet Gjensidige, IF og svaret var at jeg ikke kunne få en verdisakforsikring hvis jeg ikke hadde hus, bil og reiseforsikring hos dem. Dvs dem tar alle dine penger- eller ikke noe!! Merkelig strategi!!

Så søket fortsetter- tips mottas med glede.
 
er alright i pris når klokken koster opp til 50k.

Når det går over det og over 100 så koster den skjorta...3 % av anskaffelsesverdien omtrent, hvilket kanskje ikke er så mye men likevel mye!

Innboforsikringer og slikt dekker som regel kun opp til 30 eller 50k.

Synes det er rart at ikke urmakere her i landet tilbyr spesialforsikringer for våre dyrgriper. Det finnes i Sverige vet jeg...

Kontaktet Gjensidige, IF og svaret var at jeg ikke kunne få en verdisakforsikring hvis jeg ikke hadde hus, bil og reiseforsikring hos dem. Dvs dem tar alle dine penger- eller ikke noe!! Merkelig strategi!!

Så søket fortsetter- tips mottas med glede.

Snakket med Gejnsidige (de ringte) og anbefalte meg å ta bort min verdigjenstandsforsikring (på en IWC Pilot/Jaeger Dualmatic) og heller utvide innboforsikringen. Visstnok ikke noe tak for "enekltgjenstand" og verdi og fikk i tillegg økt dekning på alt annet "stæsj" hjemme....VELDIG BRA
 
Vad med hvis det skjer noe på reise da?

Da hjelper innboforsikring lite......og reiseforsikring dekker ikke så dyre gjenstander....
 
Jeg har nå snart 10 år brukt ENTER forsikring. Både bilforsikring og en egen verdisakforsikring på klokker.
Verdisakforsikringen koster meg i underkant av kr 100.- pr kr 10.000.- / år.
Den dekker "alt",- tyveri fra hjem, bil o.l., tap av klokken ute / inne / på reise o.s.v.
ENTER krever at en sender selskapet en kopi av sertifikat e.l med referanse nummer og dato nykjøpt, full modellbetegnelse m.m. på uret, samt en kvittering eller en bekreftelse på klokkens nypris.

Om klokken ble kjøpt i utlandet som LNIB eller tilsvarende av privatperson / gråhandler, så har jeg fått lokal AD til å bekrefte nypris på aktuell modell.

ENTER er raske på telefonen og har gitt meg utmerket service de gangene jeg har vært i kontakt med dem. :D
 
J
Verdisakforsikringen koster meg i underkant av kr 1000.- pr kr 10.000.- / år.
Den dekker "alt",- tyveri fra hjem, bil o.l., tap av klokken ute / inne / på reise o.s.v.

Det er jo helt sprøtt dyrt! Jeg forsikrer i utgangspunktet ikke ting jeg har "råd" til å miste, rett og slett fordi det er statistisk dårlig butikk.
Men dette må jo være som å kaste penger ut av vinduet. Hvis du har én klokke til 300´ så kan jeg skjønne at man ønsker en back-up just in case, men si at du har 10 klokker til 30´ (samme totalverdi) - da skal du i snitt bli frastjålet/miste en klokke hvert år for å komme i null...
Selv med bare én klokke skal du ha et tap på én klokke pr 10. år, og det har vel de færreste av oss.
 
Enig med Mogens her. Med mindre gjenstanden er av en slik verdi at den ikke umiddelbart kan erstattes, vil det sjeldent lønne seg med en spesifikk forsikring. Gjelder egentlig for alt av verdigjenstander.
 
Tipper Challe tastet feil der...og mener 100

...per 10.000,-/år, ellers er det grisedyrt som andre påpeker.

TrygVesta hadde jo en pris på omtrent 200,-/10.000,-/år noe som jeg ikke akkurat er billig, men i sammenhenget er det jo et kap.

Virker som om konas klokke på grensen dekkes av reiseforsikring og innbo, men at jeg må ta min BP til verdisakforsikring.
 
Jeg har nå snart 10 år brukt ENTER forsikring. Både bilforsikring og en egen verdisakforsikring på klokker.
Verdisakforsikringen koster meg i underkant av kr 1000.- pr kr 10.000.- / år.
. :D

:oops: Skal selvsagt være kr 100.- pr kr 10.000.- ! .............men det skjønte vel de fleste.... ;)
 
Men det forandrer forsåvidt ikke poenget mitt om at forsikringer pr definisjon er overpriset, og med mindre du er kronisk uheldig eller en ufyselig svindler så er det monkey-business!;)
 
Takk for tips om Enter forsikring.

Ringte Gjensidige hvor jeg har innboforsikring, tenkte i min gode tro at de ville la meg forsikre min grå-kjøpte Breitling. Dette var ikke tilfelle, de ville at jeg skulle få klokken takstert så jeg forsikrer den for hva den er verdt idag, dette er jeg jo ikke innterisert i, jeg vil jo forsikre klokken til den prisen det koster å kjøpe en ny. Dette gikk ikke... Ringte så til Enter Forsikring (07070) og de krevde INGEN dokumentasjon på uret. Kun navn og modell, jeg ba om å få maile dem bilder av uret så det ikke skulle bli konflikt senere om uhellet skulle være ute, dette gikk også fint. Når de i tilegg hadde billigere innbo enn Gjensidige var saken biff, Enter here i come.

Prisen på en Breitling til ca. 40.000kr ble 900 i året. Dyrt, men for den flotte servicen og den billige innboen er det verdt hver eneste krone:)

Takk for tipset folkens:)

øyvind
 
Dette høres jo vel og bra ut, men er det noen som rent faktisk har erfaring med utbetaling av erstatningsoppgjør fra "enter"? Ikke meningen å være i overkant skeptisk, men når de er såpass mye mer "slepphendt" med å forsikre ur, så tenker jeg automatisk at de snører igjen på utbetalingene....? Eller så er det bare slik at alle andre selskap ønsker å slippe å forsikre slike gjenstander, da de tror det er potensielle svindelobjekter...?!
 
Er også litt skeptisk.
En bankboks er en vel så god forsikring.

Er man såpass uvøren at klokken kan bli skadet i bruk, kan det vel være like greit å bytte til en Casio om man ikke tar seg råd til reparasjonen :)
 
Jeg ser ingen problemer med å forsikre en dyr klokke. Om bilen din punkterer, kan du garantere at du husker å ta av klokken før du finner frem verktøy og skrur av dekket? Det er ikke veldig mye som skal til før man blir litt stresset og glemmer hvilket ur man har på også gjør man noe som skader uret.

Hadde jeg hatt Breitlingen i bankboks kunne jeg bannet på at den hadde ligget der året rundt. Jeg har en dyr klokke som brukes ved fine anledninger, eller veksler jeg på 2 Certina DSer.
 
Jeg ser ingen problemer med å forsikre en dyr klokke. Om bilen din punkterer, kan du garantere at du husker å ta av klokken før du finner frem verktøy og skrur av dekket? Det er ikke veldig mye som skal til før man blir litt stresset og glemmer hvilket ur man har på også gjør man noe som skader uret.

Hadde jeg hatt Breitlingen i bankboks kunne jeg bannet på at den hadde ligget der året rundt. Jeg har en dyr klokke som brukes ved fine anledninger, eller veksler jeg på 2 Certina DSer.

Selvfølgelig kan ingen garantere at de husker å ta av seg klokken når de skal utføre tøffere arbeid. Poenget er at du ved å forsikre deg også betaler for de som konsekvent ikke gidder å ta den av seg, i tillegg til luringene som "mister" klokken på finn.no.

Hvis du mister, blir frastjålet og ødelegger en klokke sjeldnere enn snittet kommer du ut i minus på den andre siden ved å forsikre. Det innebærer selvfølgelig en form for risiko, og den bør man ikke ta på ting man ikke har råd til. Verken jeg eller banken var særlig interessert i denne risikoen på huset...;)