Topp 3 - FILM

Medlem
15. juli 2009
Innlegg
6.509
Vi har allerede avdekket tv-serier, så neste blir jo film.

1. Gudfaren part II
2. Pulp Fiction
3. Frihetens Regn
 
Disse stiller også ganske sterkt
Heat

Ahh..! En klassiker..

"Don't let yourself get attached to anything you are not willing to walk out on in 30 seconds flat if you feel the heat around the corner."
- Robert De Niro -
 
* Pulp Fiction
* The Godfather
* Star Wars

Dette er veldig, veldig vanskelig.... Men jeg er svak for Quentin Tarantinos filmer, så det første punktet dekker egentlig også Reservoir Dogs, Jackie Brown, Kill Bill og Inglorious Basterds. Punktet med The Godfather dekker hele trilogien, selvfølgelig med mest vekt på de to første.... Star Wars har jeg elsket hemningsløst siden jeg for første gang så disse utrolig velskrevne eventyrene på 80-tallet. Skyhøy appell for oss som liker slikt, og de tre første er selvfølgelig bedre enn de tre nyeste, selv om det er stas med dem også!
 
Pulp Fiction
Shawshank redemption
Gudfaren.

Og tidenes to morsomste filmer, Step Brothers og Old School
 
1. Lord of the rings, The fellowship of the ring
2. Lord of the rings, The two towers
3. Lord of the rings, The return of the king
 
Min første post på forumet...

Vanskelig å plukke ut de tre beste, så la meg si at dette er tre av mine favoritter:


* Pitch Black
* The Departed
* The Big Lebowsky


Vanskelig å ikke nevne Heat, Star Wars (de gamle), LOTR, Bourne-filmene, diverse Bond-filmer, osv. osv., så det får jeg vente med til en annen gang... :D
 
Litt off-topic her, men som en stor fan av krigsdrama så gleder jeg meg som en unge på julaften til
"The Pacific" kommer ut :)
 
Helt umulig å si, jeg ser så mye film at det endrer seg hele tiden. Jeg har en eklektisk smak, og av DVDene i hylla som har fått snurret seg mest får jeg lage denne lista:

Det 7nde innseglet (Bergmann)
Braveheart
Life of Brian

Variation is the spice of life :D
 
Litt off-topic her, men som en stor fan av krigsdrama så gleder jeg meg som en unge på julaften til
"The Pacific" kommer ut :)

Allerede sett første episode i full HD. Gled deg, men tror er litt skeptisk i forhold til Band Of Brothers. Nå skal det sies at Band Of Brothers er det aller beste som noen sinne har kommet ut på lerret, så jeg måler alle andre krigsfilmer og -serier opp mot BOB.. :D


* The Big Lebowsky

The Dude abides!
 
Hmm... Vanskelig valg men listen må nok bli:
1. Gudfaren
2. Scareface
3. Shawshank redemption

Er ellers også stor fan av krigsfilmer og gleder meg utrolig til " The Pacific" :D
 
Helt umulig å si, jeg ser så mye film at det endrer seg hele tiden. Jeg har en eklektisk smak, og av DVDene i hylla som har fått snurret seg mest får jeg lage denne lista:

Det 7nde innseglet (Bergmann)
Braveheart
Life of Brian

Variation is the spice of life :D

Life of Brian er genial og også langt oppe på min liste, 7nde innseglet har jeg, med skam å melde, ikke sett. Men Braveheart så jeg en kveld for en stund siden og ble så frustrert at jeg en sen nattetime publiserte denne tiraden på et annet forum:

Den mest ufortjente Oscarvinneren noensinne?

Nå har jeg nettopp kastet bort nesten tre timer av livet mitt på å se det oppskrytte makkverket Braveheart på TV, og trenger å lufte frustrasjonene litt. Jeg så filmen på kino da den kom for ti år siden eller så, men hadde glemt hvor dårlig den var. Hvordan er det mulig å maltraktere en god historie på den måten? Her har man en historisk person og en historisk epoke så spennende at selv Wam & Wennerød kunne laget en severdig film, men Mel Gibson, mannen med to ansiktsuttrykk, makter å forvandle det til en banal suppe av søtladen patriotisme og "a man`s gotta do what a man`s gotta do" - samtaler, akkompagnert av Enya-aktig liksom-etno-pipemusikk. Gudhjelpemeg. Mesteparten av filmen består av ulidelig pinlige dialoger mellom karakterer som er like endimensjonale og mangefasetterte som smurfene. De gode siden består av fryktløse, edle og tapre bønderr, mens de slemme er gjennomsyret av ondskap og grusomhet. Bortsett fra prinsen selvsagt, som er homofil og følgelig feig og svak.. Hvis potensielle kiosklitteraturforfattere trenger stereotyper til sin debutroman, vil de finne mengder av dem her.

I tillegg, og for en med snev av historisk interesse kanskje det verste, er det antakelig den historisk mest unøyaktige filmen som noensinne er laget. Jeg forstår behovet for dramatisering, tilpassing av datoer og hendelser for å få en film til å fungere, og kan til og med akseptere den himmelropende ulogiske romansen mellom Wallace og den engelske dronningen (som var to-tre år gammel og bodde i Frankrike da han døde), men mesteparten av endringene er bare irriterende. Wallace var en maktglad og velutdannet adelsmann, men blir i filmen fremstilt på samme måte som alle andre Gibson-figurer - som en fredselskende mann av enkle kår som bare ønsker å leve i ro, men som bryter ut i Charles Bronson-modus etter at familien blir drept. Argghhhh! Og hvorfor er alle skottene kledd i kilt, mange hundre år før kilten ble sett første gang? Og hvorfor, for himmelens skyld, har de malt seg blå ansiktet? Det keltiske folket som ble kalt piktene gjorde det da de kjempet mot romerne, sånn omtrent 1200 år FØR Wallaces tid. Det kunne ikke sett dummere ut om Braveheart og hans bolde krigere var ikledd fullt Star Wars-utstyr komplett med plasthjelmer og og lasersverd i kamp med engelskmennene. Og Robert the Bruce, stakkars, Skottlands store helt og nasjonssamler, blir fremstilt som en ryggradsløs pappagutt som attpåtil forråder Wallace i slaget ved Falkirk. Hvorfor? Listen er uendelig. Jeg orker ikke engang begynne på kampformasjonene.

Denne overvektige kalkunen av en film burde stille i samme kategori som "Pearl Harbor", "Sigrid Lavrannsdatter", "Dis" og andre spolerere av uskyldige filmruller, men ble istedet belønnet med rekordinntekter og FEM OSCARSTATUETTER! (Og ytterligere noen nominasjoner, om jeg husker rett) Blant annet den gjeveste av alle, beste film. Nå er ikke Oscar alltid noe tegn på kvalitet, for all del - Sally Fields har vunnet to - men det er sjelden komiteen er så langt på tur som i dette tilfellet. Arrrgggh.

Og....nok nå. Pust ut, ta en whisky til, se på prøvebildet i ti minutter og gå til sengs. Godnatt.

Men det er tydeligvis noe jeg har gått glipp av, for Anders er ikke den første fornuftige personen jeg vet om som har en helt annen oppfatning av filmen. Kansjke det er meg det er noe galt med, og ikke filmen.;)