Allbruksbeater 15-20k

Kan en Tudor Submariner - som kun skiller seg ved annen tekst på skive og evt lenke, være et alternativ om OP ikke liker Rolex? :)

Selv digger jeg Tudor sine Subs - og Rolex sine selvsagt. :)
 
Sinn nevnt tidligere mener jeg å huske, hva med den flotte, er det 656 modellen heter?

Dette er en 656. De produseres vistnok ikke lenger, men du kan få en 556A, som er tilnærmet identisk. Ellers får du også 856 som er noe større med tilsvarende skive.

IMG_3061.jpg
 
Som Sinn-fanboi må jeg slenge meg med på Sinn-anbefalingene. De har mange klokker som tåler det aller meste, men som kanskje ikke passer 100% til dress. De som (i mine øyne) fungerer til dress, og er bygd tøft nok til skateboardtryning er den allerede foreslåtte 856 samt 556, 756 og EZM3.

For å avslutte med litt skammelig selvpromotering så legger jeg sannsynligvis ut min EZM3 til salgs om ikke så lenge, men siden du bor i UK er det nok sikkert lettere for deg å handle fra innenfor EU enn fra Norge.
 
Her har det tikket inn store mengder veldig gode innspill og tips, ja, og jeg er veldig takknemlig for alt dere måtte komme med. Vennene mine synes jeg er sinnsyk når jeg til og med sjekker forumet ute på byen, men det er bare så mye trubadurræl man kan takle før man må avreagere.

Flere Breitlinger som har blitt foreslått, og noen av dem er faktisk, i mine øyne, overraskende pene. Jeg vet ikke hva det er, men Breitling føles ikke som mitt klokkemerke, og det er noe ved det jeg ikke greier å bli komfortabel med. Superocean II er en utrolig flott klokke, og en av de absolutt fineste Breitlingene jeg har sett, men for meg blir dialen litt rotete, og jeg føler av en eller annen sinnssvak grunn at det er en utestemme-klokke.

Sinn har også blitt foreslått, og har absolutt vært oppe til vurdering. Jeg tenkte lenge på U2 SDR, men konkluderte til slutt med at Sinn blir litt for tool for denne gang, og heller får vente til jeg lærer meg til å faktisk bruke de urene jeg har, i stedet for å bare ta det ene hjertebarnet hver morgen.

Når det gjelder Omega har jeg ærlig talt vært blind for alt annet enn PO i denne jakten, og jeg kan ikke forstå hvorfor. Jeg greier ikke like de blå, men 2254 var veldig ren og pen og deilig understated. PO blir på en måte litt raskere i stilen, synes jeg (dere vet, som når man beskriver solbriller som raske), mens 2254 var mer down to earth og rolig.

Etter en stund her på asylet har jo all min tåpelige skepsis til Rolex forsvunnet, og det er per nå 16610 som får hjertet mitt til å banke fortere. Det er selvsagt et kjempeproblem, for budsjettet er satt i sten for denne gang. Men man skal ikke kimse av Tudor, og som sagt i første post er Tudor Sub også et alternativ jeg vurderer, og Salvesen sin var unektelig veldig flott å se på. Eneste jeg er skeptisk til er størrelsen, for SKX-ens 42mm føles av og til litt små, selv om jeg blir mer og mer komfortabel med størrelsen.

Jeg burde egentlig tenkt meg frem til at valget kom til å bli vanskeligere etter denne tråden, men det blir vanskeligere på en fin måte. Jakt er gøy, og det er nesten så man gruer seg litt til å være ferdig med den.

For øvrig holder jeg til på Sunnmøre et par uker til, og håper egentlig på å få unnagjort kjøpet før jeg drar tilbake til England. Så det er bare å komme med forslag her til lands.
 
Jeg synes ikke Pelagos blir for røff selv til finstas. Men mitt valg til samme bruk blir aller høyst sansynlig denne:

688187d1335128971-sinn-556-thread-6916946600_ca927d9db8.jpg


688183d1335128908-sinn-556-thread-6942667007_b45faa274a.jpg


Bildene er skamløst lånt fra WUS.
38,5mm x 10,1mm, 20ATM, ETA 2824-2 topgrade.
 
Veldig flott Sinn det der også, men jeg ender hele tiden opp med valget mellom Omega PO 2500 og Tudor Sub. Jeg trekkes mot Omegaen uten å i det hele tatt kunne beskrive hvorfor, og selv om jeg begynner å varme opp litt til tanken på 40mm blir jeg ikke helt komfortabel med det jeg synes virker som lite solide lenker på Subene. Samtidig er jo Sub-designet tidløst og nesten magisk vakkert, og med en gang jeg tror jeg har konkludert med at jeg ikke takler 40mm og lenken drar den meg rett inn igjen. Jeg tror Sub, både Tudor og Rolex, har en skummelt kraft som bare ikke vil gi slipp når man først har falt litt for den.

Jakten begynner faktisk å bli frustrerende.
 
VS Damasko DA36:


DA36 on gray nato by NnaitsirhC, on Flickr

DA36 koster ~6-7 lapper ny og ser fortsatt ny ut når den er brukt.

Damasko laget kassene til Sinn en periode før. Stålet i damaskoen er patentert og de har en unik kroneløsning, beskyttelse mot støt og magnetisme.

Value for money er det vanskelig å argumentere for Sinn uten å nevne Damasko i samme omgang ;).
 
VS Damasko DA36:


DA36 on gray nato by NnaitsirhC, on Flickr

DA36 koster ~6-7 lapper ny og ser fortsatt ny ut når den er brukt.

Damasko laget kassene til Sinn en periode før. Stålet i damaskoen er patentert og de har en unik kroneløsning, beskyttelse mot støt og magnetisme.

Value for money er det vanskelig å argumentere for Sinn uten å nevne Damasko i samme omgang ;).

Ja du har selvfølgelig helt rett i det. Damaskoen din er og blir et utrolig flott og hardført ur.
 
Den ble dessverre solgt :/. Sist observert i klokke delen av forumet med noen lettere saltsyreskader men fortsatt sprek!

Men takk, jeg savner den litt men husker hvorfor jeg solgte - ble ikke brukt uansett hvor flott jeg synes den er.

Er dog en fantastisk beater. Samme tror jeg garantert man kan si om Sinnen nevnt over her. Største forskjellen er nok estetisk sett sekundviser samt skiven.
 
Ryktene skal ha det til "litt forskjellig" men enten top eller elorabé. Felles er dog at damasko selv justerer dem langt innenfor cosc i fem posisjoner.

De har også flere utgaver hvor de har satt inn sin egenproduserte (!!) balanse, disse har Si i modellnavnet.

I tillegg er, vanvittig nok, damasko en genuin manufaktur med en serie med helt egenproduserte urverk.

Ikke ille for en bedrift som egentlig driver med stålproduksjon ;).

I motsetning til feks steinhart lager de jo kassene sine selv i tyskland, ikke bare eget design som lages i kina.

Min da36 var serienummer 500ognoe - alle disse er sekvensielle iht produksjon og settes sammen for hånd i Tyskland.

Nesten så jeg lurer på om jeg må kjøpe en ny en dag når jeg husker hvor mye kult det egentlig er med denne produsenten.
 
Ryktene skal ha det til "litt forskjellig" men enten top eller elorabé. Felles er dog at damasko selv justerer dem langt innenfor cosc i fem posisjoner.

De har også flere utgaver hvor de har satt inn sin egenproduserte (!!) balanse, disse har Si i modellnavnet.

I tillegg er, vanvittig nok, damasko en genuin manufaktur med en serie med helt egenproduserte urverk.

Ikke ille for en bedrift som egentlig driver med stålproduksjon ;).

I motsetning til feks steinhart lager de jo kassene sine selv i tyskland, ikke bare eget design som lages i kina.

Min da36 var serienummer 500ognoe - alle disse er sekvensielle iht produksjon og settes sammen for hånd i Tyskland.

Nesten så jeg lurer på om jeg må kjøpe en ny en dag når jeg husker hvor mye kult det egentlig er med denne produsenten.

Wow, det var mye ny info! Jeg trodde det var et helt vanlig 2824. Imponerende! Takk!
 
Vel, etter mye tenking frem og tilbake har jeg landet på at det må bli 2201.50.00 i denne omgang. Så nå gjenstår det å finne en jeg kan prøve på lanken her i området (Ålesund), så håper vi på handel før jeg forlater landet. Det stod til slutt mellom Pelagos og PO, og det var prisen og tool-utseendet på Tudoren som fikk PO til å gå seirende ut. Pelagos får det bli en annen gang, dessverre.
 
Vel, etter mye tenking frem og tilbake har jeg landet på at det må bli 2201.50.00 i denne omgang. Så nå gjenstår det å finne en jeg kan prøve på lanken her i området (Ålesund), så håper vi på handel før jeg forlater landet. Det stod til slutt mellom Pelagos og PO, og det var prisen og tool-utseendet på Tudoren som fikk PO til å gå seirende ut. Pelagos får det bli en annen gang, dessverre.

To spennende klokker du sto i mellom! Jeg tror du kommer til å bli fornøyd med 2201.50.00, som jo er den mest klassiske POen i 2500 serien IMHO. Hadde den samme klokken selv og likte den godt. Går til det meste. Passe sporty med lenke eller gummi og elegant med skinn eller alligator. Ser frem til unboxing! :)