Glashütte Spezimatic

Medlem
1. april 2011
Innlegg
13
Sted
Oslo
Var på loppemarked i dag og kom over en litt morsom klokke som jeg ikke aner noen ting om.

Klokken det er snakk om er en Glashütte Spezimatic - Made in GDR og kostet meg den nette sum av 20 kr uten lenke.

Er det noen som vet noe om denne? Har jeg kjøpt katta i sekken(om man kan si det om noe som koster en 20`er), ellerer det litt spennende?

Skal få lagt ut et bilde senere i dag.

Jonnann
 
Det er flere steder i Tyskland som heter Glashütte. Den mest kjente ligger jo ikke langt fra Dresden. Jeg var i Dresden ifor høst og fikk tid til å stikke innom en klokke butikk litt utenfor sentrum. Her hadde de - for meg - flere fullstendig ukjente brukte ur. Men samtlige var produsert i Glashütte. Altså i nabobyen. Klokkebutikkene i sentrum av Dresden var fulle av det grommeste av det gromme som produseres i Glashütte. Og selvfølgelig var nesten alt av hvitt eller normalt gull.

Vi venter i spenning på bildene dine.

Frode.
 
Definetivt ikke katta i sekken.

Gleder meg til bilde. Hva er det med disse loppemarkedene som tar 20 kroner for ting som dette og 150 for quarts klokker av tvilsom kvalitet.:smile:
 
Må innrømme at jeg ikke synes den er så utrolig lekker, men den kostet tross alt bare en 20`er:)

Bildet jeg tok på iPhone ble rett og slett elendig, så "lånte" et fra webben.

Spezimatic.jpg
 
Det der er jo rett og slett en perle, spør du meg!
GLeder meg til ws'er!:D
 
Sett et par sånne klokker og de er vel ikke verdt så mye i kroner og ører, men de er ganske så tøffe:) Så få den i stand og sett på en tøff rem som matcher skive etc og du har en ny og kul klokke i samlingen:)
 
Alle urprodusenter/firma i østsonen ble nasjonalisert etter WW2 og samlet i GUB (Glashütte UhrenBetrieb),Spezimatic var navnet de satt på sportsurene. Glashütte Original er tuftet på GUB,og de er faktisk hjelpsomme med deler :)
 
Gledelige nyheter i dag!

Var innom Tidemann for å hente Breguet'en i dag, og hadde da med GUB'en. Da fikk jeg hele historien, om hvordan disse klokkene ble produsert til arbeiderfolket, at den var fra tidlig 70-tallet, og at den absolutt var verdt å fikse. Tom antok at det ville koste rundt 500 kr for å få den strøken. Det var selvfølgelig en overkommelig pris, og inkluderer slip av glasset. Gleder meg til den er ferdig, så nå gjenstår det bare å finne en god, gammeldags reim/lenke, eller hva tror dere om en NATO?
 
Så bra :)

Den der ville blitt superfrekk på en rød eller sort nato!
 
Här är lite mer information

Grattis till en fin klocka

Jag har själv ägt en Spezimatic men sålde den.
Jag har kvar en Original från 60-talet.
Bifogar lite text om den.


One more proof for the saying "You live and learn" ...
Date: Jan 24, 2010,06:04 AM - (view entire thread)


Hi Anders,
Thanks for your interesting post about the inscription "Glashütte Original" on vintage GUB watches!
Because that was news to us (our first impression was something like "dumb dial fake") , we tried to get a confirmation by an "official person".
Martina called Reinhard Reichel, director of the German Watch Museum Glashütte, who is a proven expert in the history of Glashütte watchmaking.
He confirmed exactly what you have heard by Jean Neef. The "Glashütte Original" watches were exported to the - so called at that time - "capitalist foreign countries". Most of them went to the Western part of Germany. The watches that were made for the home market of the German Democratic Republic did not wear the inscription "Original".
Mr. Reichel told us that there is at least one item exposed at the German Watch Museum.
Best regards,
Gerd & Martina

long3001.jpg


/Anders