Hjelp til kjøp av min første Rolex - budsjett 20-50.000,-

Medlem
10. juli 2012
Innlegg
299
Sted
Oslo
Da har jeg bestemt meg for å kjøpe min første skikkelige klokke. Har ikke peiling på klokker, men vet at jeg vil ha en Rolex.

Jeg vil bruke klokken mest til dress, men den må også funke til hverdags. Jeg har ikke helt bestemt meg for om jeg skal ha nytt eller brukt. Ved bruktkjøp tenker jeg å bruke et sted mellom 20-30k og ved nytt et sted rundt 50k.

Jeg har siklet litt på Rolex Submariner 116610. Ser man kan få den ny for 55.000SEK, så jeg lurer på hvordan det er å kjøpe den i Sverige ift Norge. Hvordan er det med forbrukerrettighetene og garanti. Hva skjer hvis jeg ikke betaler moms ved innførsel?

Jeg har også forstått at klokka må på service med visse intervaller. Hva må jeg påregne at en slik service vil koste og hvor ofte må en ny klokke inn på service.

Er det noe annet jeg bør tenke på når det gjelder kjøp av min første klokke? Noen kostnader eller annet jeg ikke har tenkt på?

Hva bør jeg sjekke ved kjøp av brukt klokke? Hvordan unngår jeg å bli lurt? Jeg veit ikke hvordan ekte papirer ser ut, så hva skal jeg se etter ved kjøp av brukt?
 
Til denne prisen ringer du Lervik ur eller Urmaker Jørgensen og får en kliss ny sub.

Dropp å handle i Sverige, helt unødvendig.

Moms betaler vi nå engang i Norge, skipper du det bryter du loven. En norsk klokke har også fem års reklamasjonsrett, noe en svensk ikke har.

Normalt sett sies det at du trenger en service hvert femte år, si 5000 per service så er du over faktisk kost og har et enkelt tall å tenke på, 1000 kr i året.

En sort sub fungerer til alt og vil være et meget godt valg i denne settingen.

Skal du handle brukt kan du se på kjøp/salg her på forumet og lete opp selgere i goodguys tråden. Mange selgere her inne jeg ville (og har) satt over penger til på forskudd - rett og slett fordi de er bunnsolide.

Til slutt; buy the seller, not the watch. Finnes masse klokker der ute og en for god deal er så og si alltid nettopp det - for god.
 
Enig med Christian, du bør imidlertid prøve ut hvilken klokke du liker best på hånden.
Jeg foretrekker f.eks. den gamle sub en fremfor den nye.
 
Da har jeg vært hos Bjerke og prøvd sub på armen og likte den veldig. Jeg ser også etter brukte på nett.

Kan noen si meg, hvorfor er folk som har lagt ut klokka si til salgs på nettet noen tullinger? Jeg har kjøpt og solgt mye på nett og har stort sett gode erfaringer med folk. Bortsett fra klokkeselgere. Samtlige jeg har vært i kontakt med har vært noen tullinger med frekke meldinger og kommentarer. Jeg har mistet mye av lysten av å kjøpe meg rolex etter å ha vært i kontakt med de idiotene jeg har vært i kontakt med.

Sånn, da har jeg fått blåst ut litt :p
 
Da har jeg vært hos Bjerke og prøvd sub på armen og likte den veldig. Jeg ser også etter brukte på nett.

Kan noen si meg, hvorfor er folk som har lagt ut klokka si til salgs på nettet noen tullinger? Jeg har kjøpt og solgt mye på nett og har stort sett gode erfaringer med folk. Bortsett fra klokkeselgere. Samtlige jeg har vært i kontakt med har vært noen tullinger med frekke meldinger og kommentarer. Jeg har mistet mye av lysten av å kjøpe meg rolex etter å ha vært i kontakt med de idiotene jeg har vært i kontakt med.

Sånn, da har jeg fått blåst ut litt :p

Snakker vi om finn-selgere? Er jo en Rolex el to på KS her på TS også, og de handlene jeg har hatt har alle vært upåklagelige. Mange Finn-selgere er kanskje litt i forsvarsposisjon, er en tråd et sted med sprø henvendelser fra kjøpere et sted, morsom lesing :)
 
Finn ja, har ikke vært i kontakt med noen her. Det har ikke vært aktuelle klokker på kjøp/salg tråden.
 
Okay, jeg har lite er faring med kjøp på Finn selv, men har handlet fra Briljant Ur og Gull og hørt bra ting om Briljant Watches, begge bruker jo Finn som kanal. Ellers har du også en del internasjonale selgere på f. eks The Rolex Forums. Jeg har gjort noen handler med DAVIDSW og han er bunnsolid, men dyr i pris. Hvilke modeller er det du spesifikt har sett deg ut utover 116610?
 
116610 er førsteønske. Ellers har jeg sett på 14060 og de eldre modellene som 16610 ol. Som du sikkert har skjønt er det denne type klokke jeg ønsker :p

Har ikke turt å se så mye på utenlandske nettsider og forum da jeg har null erfaring og frykter å bli lurt. Men takk for tipset. Jeg skal sjekke ut litt mer ;)
 
116610 er førsteønske. Ellers har jeg sett på 14060 og de eldre modellene som 16610 ol. Som du sikkert har skjønt er det denne type klokke jeg ønsker :p

Har ikke turt å se så mye på utenlandske nettsider og forum da jeg har null erfaring og frykter å bli lurt. Men takk for tipset. Jeg skal sjekke ut litt mer ;)

Mogens her har jo en 114060 til salgs http://www.tidssonen.no/forum/f10/fsot-rolex-submariner-114060-a-12485/

Hvis du vil ha den gamle kassen så dukker det til stadighet opp klokker på KS. Du kan sjekke selger på Good Guys så får du en pekepinn ift andres erfaringer.
 
Jeg har ikke handlet med folk på finn - gidde ikke. Kjøp selger osv.
Kjøpt av flere her og er veldig fornøyd. Tilsvarende av Johnny på briljantwatches.

Rolex er vanvittig utsatt for forfalskninger. Vær forsiktig!
 
Jeg har ikke handlet med folk på finn - gidde ikke. Kjøp selger osv.
Kjøpt av flere her og er veldig fornøyd. Tilsvarende av Johnny på briljantwatches.

Rolex er vanvittig utsatt for forfalskninger. Vær forsiktig!

Jeg har forstått at jeg bør holde meg her eller andre seriøse forum for å kjøpe meg noe brukt. Har virkelig ikke tålmodighet til å dulle med håpløse idioter på finn.no
 
Så den, men synes den var litt i dyreste laget for en brukt klokke. Man får jo ny 116610 for 48500, så jeg synes ikke det er verdt å kjøpe brukt for å spare 3000 kr :confused:

Er jo nærmere 4 000 å spare på hva jeg, mistenker, er en såogsi ny klokke fra en av Sonens ypperste Good Guys - vet det blir derifra jeg kjøper min 114060 når den dag kommer ;)
(er listeprisen identisk på date/no-date?)
 
Er jo nærmere 4 000 å spare på hva jeg, mistenker, er en såogsi ny klokke fra en av Sonens ypperste Good Guys - vet det blir derifra jeg kjøper min 114060 når den dag kommer ;)
(er listeprisen identisk på date/no-date?)

Nei, date koster ca 7000 mer enn no-date hos Bjerke.
 
Her skurrer noe i så fall, hvis du får ny date (116610) til 48,5 og no-date er 7 000 billigere?
Either way, du som til syvende og sist skal blan opp og handle. Vi gir (og ble bare spurt om) råd på veien.
 
Her skurrer noe i så fall, hvis du får ny date (116610) til 48,5 og no-date er 7 000 billigere?
Either way, du som til syvende og sist skal blan opp og handle. Vi gir (og ble bare spurt om) råd på veien.

Omvendt. Nå koster 116610 ca 55k, 114060 48,5k:p
 
Omvendt. Nå koster 116610 ca 55k, 114060 48,5k:p

Riktig, min feil rotet litt med tallene. Er tross alt helt ny i dette.

Og jeg fikk også vite 114060 til Mogens er ny og at det er en helt ny modell som kom på markedet for 14 dager siden. Da fikk vi rettferdiggjort prisen. Det er faktisk ganske bra pris. Bjerke sa de at det ville ta 6-8 uker før de fikk den inn :)