Dilemma omkring vintage DJ

Medlem
30. april 2012
Innlegg
395
Sted
CPH/OSL
Jeg har i lang tid vært nyfiken på en vintage DJ fra 70/80-tallet, forholdsvis på jubilee. Jeg har et dilemma og det er hvorvidt jeg skal kjøpe med eller uten lenke. I utgangspunktet har jeg selvsagt lyst på orginallenken, men jeg tenker at en 40 år gammel jubilee sannsynligvis være ganske slapp i strikken. Derfor blir jeg skeptisk til at selgere som skryter av stramme og fine lenker har erstattet den med en aftermarket lenke (vet dette bla. har vært et problem med en aktiv selger på finn!). Jeg ønker å bruke klokken hovedsaklig som dressur, og gjerne veksle mellom lenke og skinn. Spørsmålet er da skal jeg i) Kjøpe et eksemplar med en lenke som ser fin ut, og leve lykkerlig uvitende om hvor den stammer fra ii) kjøpe uten lenke, sette den på skinn intill jeg kommer over en løs orginallenke iii)kjøpe uten lenke, og finne en aftermarket lenke av representabel kvalitet.

Jaa, mye tanker her, men problemstillingen er hvertfall at jeg ikke ønsker å betale dyre dommer for en aftermarket lenke, for å så finne ut at jeg like gjerne kunne kjøpt lenken separat til halve prisen.

Noen tanker?
 
Første alternativ. Føles det ok bruker du den med lenke. Føles det ikke bra, sett den på skinn. Tror det er hva jeg ville gjort selv. Sikler litt på samme ur selv...
 
Tenker også på en vintage DJ eller DD, gjerne i gull på sort eller brun racing-rem. Syns de gjør seg bedre ut på rem enn på lenke.

Feks denne:
rolexhoneyracing.jpg


Eller

David-Beckham-Rolex-Day-Date-on-Strap-Point.jpg
 
En 40 år gammel jubilée er en 6251 ( brettet konstruksjon) og den er uansett ganske slapp i strikken selv om den aldri har vært i bruk. En nyere Jubilée blir en 62510 og går fra ganske stram i ny tilstand til spaghettimykk.
Jeg ser ingen klart svar til ditt dilemma : finn deg en fin DJ til salgs og om den kommer sammen med en lenke får du bare poste noen bilder av den før kjøp.
 
Takk for nyttig info lobergen! Har du noen kjennskap til hvilket år de gikk fra 1651 til 16510?

Edit: Har kikket litt på denne

http://www.chrono24.no/rolex/oyster...4--id1997648.htm?id=1997648&picnum=3&tab=pics

Ser at noen modeller så er rolex-logo-kronen på låsen innenfor kanten som her, men andre så stikker krone-logoen ut fra kanten. Har dette noe å si, eller er det bare en designmessig endring fra en periode til en annen?
 
I første del av 70 tallet går man fra 6251 med ledd som er brettet ( folded) til 62510 med "massive" ledd.
Den klokken du linker til har en 62510 : leddene er hele, de siste leddene er skrudd og låsen er korrekt med logoen preget innenfor kanten.
På en 6251 finner man logoen på kanten av låsen som selve taggen en griper til å åpne.
Men det finnes varianter av 6251 da Rolex USA ikke kjøpte lenkene direkte fra Rolex på den tiden men fikk de produsert i USA eller Mexico under lisens.
På finn.no er det en Datejust med en Jubilée 6251 som jeg ikke er fortrolig med, leddene er ikke flate men krumme og låsen har kronen innenfor kanten bl.a. Det kan være en US-variant men jeg hadde ikke veddet penger på det.
 
Fine bilder lobergen, det er noe eget med plexi altså....det virker rundere i kantene på alle mulige måter....Vintage DJ er lekkert!