Fjellturer/jakt/fiske/turutstyr-tråden

Jeg for min del jakter for det meste etter skogsfuggel og bruker Viking Hunter Pro støvler som er de beste jeg noengang har hatt på beina. Meget stabil, vanvittig bra såle og kjempekomfortabel.
Videre bruker jeg Hærkila jaktdress med Goretex i skogen. LuFtig og lett jaktdress.
På høyfjellet og ved sjøfugljakt bruker jeg forsvarets uniform som jeg impregnerer med båtkalesjeimpregnering.

Billig og bra.

Et tips når det gjelder jaktstøvler: Prøv ut så mange produsenter som mulig før du bestemmer deg. Det kan være små forskjeller i passform som enten gjør jaktturen til en positiv opplevelse, eller ett helvete.
Når du er langt til skogs, eller på fjellet, og du er bløt på beina samtidig som foten sklir inne i støvelen så kan det fort bli svært ubehagelig.
Jeg prøvde 5 forskjellige produsenter (Crispi, Alfa, Lundhags, Chevalier) før jeg traff blink med mine Viking (det betyr ikke på noen måte at akkurat denne modellen passer alle).

Og til sist : du får som regel det du betaler for. Legg litt penger i skotøy. Det er viktigere med kostbare sko enn en kostbar hagle...

Skitt jakt !

Steind
 
Hva støvler angår så kan jeg si at mine La Sportiva Elk ikke var av mine bedre kjøp. Ble veldig tunge synes jeg og Vibramsålen er det nærmeste jeg har kommet skøyter på glatt underlag.
 
Fint å se litt mer aktivitet i denne tråden :)

Jeg har litt forskjellige støvler til forskjellig bruk. Til lette turer har jeg et par Scarpa halvhøye, de funker fint i marka osv. Hender jeg bruker M77 også, syns de funker ganske bra. Til de tyngste turene bruker jeg Viking Hunter GTX, som jeg er storfornøyd med :)

2258.jpeg
 
Bretter du vindskjermen, semmern?

Du bør rulle den, for den knekker etterhvert om man bretter den.

Takk for tipset :) Har fundert litt på det der, men ikke tenkt på å rulle den. Skal prøves nå! :)

Cosmo_dud, nydelige bilder! Hvor er de tatt?
 
Nå ligger jeg i teltet og rabler inn dette.

Godt å være i telt igjen. Fjortende natta i år.

I år ble det nytt liggeunderlag da det ble et mikrohull i Exped underlaget som jeg ikke har fikset ennå.

Thermarest Neo Air er jaggu godt å ligge på. 5 cm tykt og det veier rett over halvkiloen. Du blåser det opp på et minutt eller to. Sammenrullet er det i underkant av en 1-liters melkekartong. Rett å rulle. Ulempen er prisen. Jeg har forrige modell som selges på tilbud i disse dager for omtrent 1400. Fullpris er 2300,-


Therma-R_NeoAir_L_5_333085b.jpg



For å beskytte underlaget bruker jeg 2/3deler av et Thermarest Z-lite som veier kanskje 300 gram. Det funker foran bålet i motsetning til det oppblåsbare. Fin kombo som er meget komfy å ligge på.


IMG_7823-1024x576.jpg
 
02962033-6c7b-9604.jpg

Ikke alltid man trenger telt heller (skjønt akkurat den natta kunne man trengt det)
 
Hva pleier dere å pakke for en fjell/skogstur på et par dager? Jeg syns alltid jeg ender opp med altfor mye og altfor tung last, men jeg syns likevel jeg har med det som skal til, og ikke så mye mer.. :)

Her er det jeg pleier å ha med, sånn ca.

Telt
Liggeunderlag
Sovepose, evt. med regntrekk for ekstra isolasjon
Primus Omnifuel m/0.6l flaske
Panne
Kjele
Ildstål
Snyltekopp
Spork og spisekopp fra Light My Fire, med krydder osv i små beholdere
Jakke og bukse i GoreTex
Ekstra sokker og boxer
Mikrofiberhåndkle som tar liten plass
Turbukse på kropp hvis det ikke regner, ellers går jeg i GoreTex-bukse
Ullfrotté/genser til overkropp
Lang underbukse i ull/ullfrotté
Et lite medkit
Samekniv
Øks ved behov
3l drikkepose med slange
Mat ala Drytech, og gjerne en flaske ferdigblandet pannekakerøre, og litt snacks, sjokolade, nøtter e.l.

Sekken min veier rundt 4kg, og er en stor og robust jævel fra Bergans på 110L, og til sammen kommer alt på 18-20kg tenker jeg.

Skifter alltid sokker og boxer når jeg har fått opp teltet og fått tørket meg litt, slik at jeg har et tørt sett til bruk i leir og et "skittent" et til å svette i mens jeg går :p

Hva med dere? :)
 
Jeg liker listen din. Den er lik min. Drytech utgår sommerstid. Dette er vintermat for meg. Da det blir litt pes med å vaske kjeler.

Hvorfor ikke bruke gass på sommeren?