EDOX: Hørt om?

Medlem
22. mai 2009
Innlegg
99
Sted
Oslo.
Heisann

Lurer på om noen her som har eller vært borti Edox klokker!?Tenker mer på Edox Calss 1 serien!?
Ser at de ikke er akkurat så rimelige i prisen heller!Hvordan er eventuelt bruksmarkedet!?
Setter pris på alle slags innput

Takker

MVH Roham
 
Hei jeg har selv en "vintage" Edox Bluebird fra 70-tallet. Den har ETA-verk og 28800 bph. De var et annerkjent merke helt fram til midten av 70-tallet, så kom quarts krisen og de gikk konk. Merket ble kjøpt opp og blir produsert i dag. Edox var kjent for at de leget "mye" klokke for pengene. De var av meget god kvalitet. De har en del spennende ur og var ofte fra 38mm til 43 mm urkasse.
 
De har en del flotte modeller og etter hva jeg har lest på div. forum er kvaliteten bra.
Kjøpte en til min kone og den falt i smak :mrgreen:
IMG_1117.jpg

IMG_1114.jpg
 
Edox bringer frem gode gamle minner.
Jeg har 2 Edox delfin 20atm fra 70 tallet liggende, de fikk jeg nye av far min når jeg gikk på barneskolen, tror det var i 3.klasse.
Den ene har brun skive den andre har blå, ellers er de identiske. Husker jeg var stolt av de på den tiden.
Pappa kjøpte det han trodde var en bombesikker klokke til meg men den gang ei, jeg mistet den blå under en snøballkamp på skolen, fikk kjeft og juling når jeg kom hjem, men uka etter så kom pappa med en ny Edox, denne har brun skive. på vårparten ble klokke nr 1 funnet igjen på skoleplassen, etter å ha trekt opp den så virka den så fint atte, kvalitetstempel etter å ha lagt i snø, is og vann i 4 måneder.


edoxfront2.jpg


edoxbak.jpg


glasset stikker 4mm opp over kassen, ikke den beste løsningen hvis en ønsker å bevare glasses ripefritt :D
edoxside.jpg
 
EDOX ruler

Heisann

Lurer på om noen her som har eller vært borti Edox klokker!?Tenker mer på Edox Calss 1 serien!?
Ser at de ikke er akkurat så rimelige i prisen heller!Hvordan er eventuelt bruksmarkedet!?
Setter pris på alle slags innput

Takker

MVH Roham

EDOX er i dag et anerkjent sveitsisk merke på høyde med de beste. De har nok ikke vært like flinke mht markedsføring som Rolex, Tag H og noen andre.. ( riktignok er de hovedsponsor for Offshore Racing sirkuset da ) Edox produserer ca 800 000 klokke i året leste jeg et sted, men bare 70 tusen av disse med egen logo ( EDOX ). Resten produseres for andre merker -uten at Edox røper noe mer.. De er en av etter hvert få produsenter som lager urverkene sine selv. De fleste bruker ETA-produserte verker som basis og modifiserer disse.. Selv har jeg en Classe Royale Open heart som jeg elsker.
mvh, SWEGGE
 
Siden vi først roter litt i arkivet;) Spirit of Norway fikk jo en egendesignet klokke produsert av EDOX...
 
EDOX er i dag et anerkjent sveitsisk merke på høyde med de beste. De har nok ikke vært like flinke mht markedsføring som Rolex, Tag H og noen andre.. ( riktignok er de hovedsponsor for Offshore Racing sirkuset da ) Edox produserer ca 800 000 klokke i året leste jeg et sted, men bare 70 tusen av disse med egen logo ( EDOX ). Resten produseres for andre merker -uten at Edox røper noe mer.. De er en av etter hvert få produsenter som lager urverkene sine selv. De fleste bruker ETA-produserte verker som basis og modifiserer disse.. Selv har jeg en Classe Royale Open heart som jeg elsker.
mvh, SWEGGE

Edox bruker ikke et eneste In-house verk i dagens klokker. Om de skulle lage noe for andre merker ,må det være kasser. De bruker ETA og sellita i både Elabore og Topgrade utgave.
På Open Heart bruker de også clamp som lyrefjær. Clamp er en økonomiutgave av incablock-fjæra. Om dette er for det visuelle, vet jeg ikke, men var så nær å kjøpe en Classe Royale Open Heart til jeg oppdaga denne simple løsningen.
Men uansett, pirkete som jeg er, kvalitetsklokker er det.
 
De er en av etter hvert få produsenter som lager urverkene sine selv. De fleste bruker ETA-produserte verker som basis og modifiserer disse.. Selv har jeg en Classe Royale Open heart som jeg elsker.
mvh, SWEGGE


Urverket i "Classe Royale Open Heart Automatic" er et ETA 2824-2. Quartzklokkene til Edox bruker stort sett urverk fra Ronda, de mekaniske fra ETA.

Edox har bare et "inhouse" urverk, det er et quartzverk.
 
Siden vi først roter litt i arkivet;) Spirit of Norway fikk jo en egendesignet klokke produsert av EDOX...

Har prøvd å google fram litt informasjon om disse klokkene, men finner ikke så mye. Henning hadde vist en god del utklipp fra div. avisartikler.
 
Edox jobber med å "heve" merket og profilen, blant annet ved å få med en tidligere Oris ansatt, Christian Hotz, på laget. Gjennom sponsing av Class 1 (båtrace) og WRC (rally) og selvfølgelig en rekke nye modeller har de jobbet seg tilbake fra en litt anonym tilværelse. Har selv vært så heldig at jeg har fått besøkt Edox oppe i de sveitsiske fjellene, fikk ikke sett all verden nettopp fordi de jobber for endel andre produsenter, jeg tror bl.a. Tag Heuer, uten at jeg vet dette 100% sikkert.

De hadde en norskeid Koenigsegg CCXR utstilt på standen sin på Basel for 4 år siden da de introduserte sin Edox Koenigsegg klokke og jeg tror både denne klokken og Spirit of Norway klokken har blitt til delvis pga Henning på SwissTime som kjenner Christian godt.

Ligger intervju om Edox med Christian Hotz på youtube fra et russisk tv program (filmet i NY!?!) :)

http://www.youtube.com/watch?v=9mtOKWz3wy8
http://www.youtube.com/watch?v=atHB67jqhBE
http://www.youtube.com/watch?v=4PUhhrDrw9g


Christian
 
Jeg var en tur hos en lokal urmaker idag for en lørdagsklokketitt. Jeg ble snakkende med personalet om Edox klokker. Jeg har ikke tenkt å kjøpe en selv, men jeg vet at urmakeren jeg var hos har ført merket. Derfor lurte jeg på hvorfor det ikke var Edox i foretningen lenger. Da ble jeg fortalt at urene hadde fått prisen skrudd i været. Foretningen hadde hvertfall sluttet med å ta inn merket på grunn av det. Noen som kjenner til dette? Spør bare av nysgjerrighet:)
 
Da ble jeg fortalt at urene hadde fått prisen skrudd i været. Foretningen hadde hvertfall sluttet med å ta inn merket på grunn av det. Noen som kjenner til dette? Spør bare av nysgjerrighet:)

Som skrevet i posten over, Edox har de siste årene høynet profilen sin, dermed har også prisene gått opp....


Christian
 
Var innom den lokale urmakeren her på Lillehammer idag. Egentlig bare for å fordrive litt tid, siden jeg synes byen ikke har noe morsomt å vise frem på urfronten. Meeen, så kom jeg over monteret med Edox ur og der ble jeg stående lenge å sikle:D Fikk desverre ikke klådd på noen av urene, men må si jeg virkelig ble imponert over flere av modellene. Edox er et merke som har flydd under radaren min, men nå har jeg endelig noe lokalt som er verdt en titt. Prisene passer også min student lommebok bedre:cool: