Dagens klokke

Godt med årnkli' kalender på jobben :)

pES6N.jpg


... at klokken foreløpig ikke er helt årnkli' er noko heilt annet.
 
Enda en ny Breitling Salvesen? Gratulerer!

Fikk du solgt Zenithen? Her mangler det en unboxing! :)
 
Spm: kan "oss dødelige" bruke den som nødsignalsender? Om du trekker i pluggen på fjellet med brukket fot, kommer det da evt. noen å henter deg?

Det er lov og håpe;)

EDIT: Den sender på 121,5 MHz og kan peiles inn av et redningshelikopter, men du må
juge til Breitling og si at du har hoppet ut av et fly. De understreker kun til flybruk
 
Enda en ny Breitling Salvesen? Gratulerer!

Fikk du solgt Zenithen? Her mangler det en unboxing! :)

Jepp, måtte prøve lillebroren til super`en :p Zenith`en er fortsatt tilsalgs og er forøvrig levert inn til AD for polering og takst i dag :) Den må jo skinne for den nye eigeren(og meg så lenge jeg får ha den :D ) Unboxinger tar jeg litt avstand fra :)
 
Det er lov og håpe;)

EDIT: Den sender på 121,5 MHz og kan peiles inn av et redningshelikopter, men du må
juge til Breitling og si at du har hoppet ut av et fly. De understreker kun til flybruk

Samt at du må ha med en VHF eller annet kommunikasjonsmiddel for å fortelle omverdenen at du trenger hjelp. ;) Breitlingen er en tøff gadget for peiling, men skal du ha håp om å bli hentet på fjellet trenger du en nødsender.
 
De som orker kan låne et bilbatteri og min sailor vhf... Med slik påpakning fortjener man å bruke breitling sin peiling:)
 
Åh! Denne liker jeg.
Spm: kan "oss dødelige" bruke den som nødsignalsender? Om du trekker i pluggen på fjellet med brukket fot, kommer det da evt. noen å henter deg?

Du kan jo det, men da må det være et fly over deg som mottar signalene (eller en kar med radio på samme frekvens innenfor ikke så altfor stor avstand). Alle rutefly hører på (de SKAL ihvertfall ha en radio stilt inn på) 121.5MHz. Problemet med VHF er at de stort sett er line-of-sight, det vil si at sender og mottaker må se hverandre. Det funker ihvertfall ikke over store avstander, eller hvis du har et fjell mellom deg og mottaker, og bølgene krummer svært lite med jordkrummingen. Nye nødpeilesendere i fly sender på 406MHz, og blir tatt imot av satellitter, noe de gamle på 121MHz ikke gjør.
Forresten er det litt gøy å regne på det, antennelengden på en Emergency er temmelig nøyaktig en fjerdedel av bølgelengden til en radiobølge på 121.5MHz, og dette er ganske optimalt hva gjelder antennelengde i forhold til senderfrekvens.

Gleder meg til Breitling kommer med 406MHz Emergency ;)

Det var dagens flyteori fra nerdehjørnet..carry on! :)
 
Plasma Ocean :p

Plasmalamper begynner å bli litt retro-cool, men er fortsatt litt på den tacky siden....
Hold forøvrig klokker laaangt unna disse lampene, da et overslag (en plasma-bue "gnist") fort kan sveise sammen et par tannhjul eller gjøre annen ubotelig skade i finmekaniske finurligheter...