Stasjonsvogn - Audi vs. BMW

Landsdekkende problem det der.
Møller i Bergen gjør at jeg kommer til å tenke meg nøye om før jeg hadde kjøpt Audi, VW eller Skoda...

BMW kom jo bra ut i garantitesten til Forbrukerrådet. Så da er jo BMW blitt fornuftig også. ;) kjør på. :p

Vil bare si en ting om Alfa...har selv en GT Q2 som både ser helt nydelig ut og er en drøm å kjøre:cool:
Kvaliteten er - etter min efaring - akkurat som alle andre biler jeg har eid. Hverken bedre eller dårligere.

Problet med Mito og Guiletta et at Alfa har tilpasset seg hva de mener "mannen i gata" vil ha....dette er etter min mening et hån mot den tradisjon med kjørefokus Alfa har hatt. Jeg håper inderlig at GT ikke kommer inn i historiebøkene som den siste Alfa som man gledet seg til å starte og hvor det å parkete er en stor nedtur....

Så, en lite presisjon; ønsker en stor Alfa Sportwagon med bilmerkets opprinnelige kjørekultur og styringspresisjon. Om det virker som Premium eller ikke? I don't give a shit!

.......og de som ikke skjønner hva jeg skrev i forrige avsnitt : prøvekjør en eldre Alfa! Dette er "fattigmanns-Ferrari" på sitt aller beste:D

Har to bikkjer selv pluss ett barn. Den eneste stasjonsvogna som hadde plass til dobbeltbur pluss understell på barnevogn var Mercedes E-klasse. Jeg har en 2003 w211, den sluker 690 liter, mao størst i klassen. BMW med sine knappe 500 liter kunne jeg glemme. Angrer ikke. Blir det en bil to med mindre plassbehov, blir det en BMW i tillegg.

Det er lenge siden bmw har laget fine biler i mine øyne.. Siste kom vel i 91, så hadde lett valgt audi! :D

Vi har den forrige X3en i stallen, nå degradert til konebil. Som Jeremy Clarkson sa da den første versjonen (som hadde et knallhart understell) kom: "BMWs worst car. Best in class". Den er basert på den gamle 3 serien og har plassmessig i forhold til den kun ekstra høyde. Vi får uten problemer plass til et hundebur til en 33 kg vorsteher, men da er det bare 25 cm bredde igjen av bagasjerommet. Den nye har vel ca 50 liter ekstra. Ellers er de ganske like å kjøre: Ikke sex on wheels, men til tross for sin ekstra høyde er de mye bedre enn de fleste personbiler på veien dersom man prioriterer sportslige kjøreegenskaper og tilbakemelding. BMW altså.

Men alt er ikke rosenrødt: Etter 20 år nesten utelukkende med italienske biler og motorsykler som ihht til norsk opinion skal være upålitelige, har X3en vært det første kjøretøyet jeg har blitt berget i. To ganger på to år. Først pga en termostatsensor, og nå senest for 1 mnd siden da turboen røk. Ved 85 Tkm. Dette er selvfølgelig for dårlig, men jeg er så tilfreds med bilen (og at alt er dekket på garantien fra Bavaria) at jeg nok kommer til å kjøpe en X3 eller X5 neste gang.

Bavaria: Før sist service sammenlignet jeg litt priser og Bavaria kom absolutt best ut. Viktigere enn det er det at jeg får snakke med mekanikeren dersom det er noe spesielt og at de har kundebehandlere på verkstedet som faktisk kan noe om biler. Jeg passerer flere BMW-verksteder mellom der jeg bor og Bavaria på Økern.

Valget falt til slutt på en 2008 BMW X3 med lav kilometer og laaang garanti fra Bavaria.

Takk for alle innspill og gode råd!

Godt nytt år !

Ble en standard 2,0 diesel. Klarer å leve med den også....:-|

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32139818

Med automat er den helt klart til å leve med så lenge du takler litt dieselrakling ;)

Bilen forøvrig så jo fin ut! Greit utstyrt og med finfin garanti. Burde være rimelig problemfritt bilhold det der. Nå har ikke jeg lest gjennom hele tråden, men vil anbefale deg å bytte olje hver 15k km, stedenfor å vente helt til det har gått 30k km mellom skiftene. Turboen liker god smøring.

Bra valg!

Er selv på min 3. BMW, en 2001 mod 520i med rekkesekser bensinmotor :) Bruker endel drivstoff i forhold til diesel-mercen jeg hadde, men det driter jeg i. Lyden og motorgangen veier godt opp for det :)

Har tidligere hatt BMW E46 stv og E36 Coupe, og var veldig happy med de også.

Har også hatt Audi A4 og MB E-klasse 220 CDI (W211) samt diverse andre billigbiler. E-klassen var bra den også, men liker BMW best. Auda'en likte jeg ikke så godt men den var billig da jeg kjøpte den.

Kommer til å holde meg til BMW nå fremover tror jeg. Er noe eget med bakhjulsdrift og bensinmotor.