Vi har den forrige X3en i stallen, nå degradert til konebil. Som Jeremy Clarkson sa da den første versjonen (som hadde et knallhart understell) kom: "BMWs worst car. Best in class". Den er basert på den gamle 3 serien og har plassmessig i forhold til den kun ekstra høyde. Vi får uten problemer plass til et hundebur til en 33 kg vorsteher, men da er det bare 25 cm bredde igjen av bagasjerommet. Den nye har vel ca 50 liter ekstra. Ellers er de ganske like å kjøre: Ikke sex on wheels, men til tross for sin ekstra høyde er de mye bedre enn de fleste personbiler på veien dersom man prioriterer sportslige kjøreegenskaper og tilbakemelding. BMW altså.
Men alt er ikke rosenrødt: Etter 20 år nesten utelukkende med italienske biler og motorsykler som ihht til norsk opinion skal være upålitelige, har X3en vært det første kjøretøyet jeg har blitt berget i. To ganger på to år. Først pga en termostatsensor, og nå senest for 1 mnd siden da turboen røk. Ved 85 Tkm. Dette er selvfølgelig for dårlig, men jeg er så tilfreds med bilen (og at alt er dekket på garantien fra Bavaria) at jeg nok kommer til å kjøpe en X3 eller X5 neste gang.
Bavaria: Før sist service sammenlignet jeg litt priser og Bavaria kom absolutt best ut. Viktigere enn det er det at jeg får snakke med mekanikeren dersom det er noe spesielt og at de har kundebehandlere på verkstedet som faktisk kan noe om biler. Jeg passerer flere BMW-verksteder mellom der jeg bor og Bavaria på Økern.