Stasjonsvogn - Audi vs. BMW

Artig denne tråden - vi går gjennom akkurat samme prosessen i heimen - Audi eller BMW.
Jeg hadde egentlig landet på denne nye A6.....helt til jeg begynte å huke av for ekstautsyr. Joda, det er ikke billig hos BMW heller, men Audi vinner uforskammet-prisen! I tillegg så bor jeg i Oslo og Møller er jo ikke alment kjent for god kundebehandling:cry:

Helt tilfeldig så fikk jeg også prøve gubbebilen MB E-klasse.....her har det skjedd noe. Bilen ser bra og sporty ut og har fine kjøreegenskaper. Så raskt Oslo Taxi kutter ut MB så skal jeg seriøst vurdere en...

.....hadde bare Alfa laget litt større biler:rolleyes:
 

Er helt enig der! Etter 2 Alfaer (147 og 159 Sportwagon) har jeg nå kjørt BMW 3-serie i 2 år. Jeg liker BMW og synes generelt at de kjører noe bedre enn Audi, men sammenlignet med Alfa blir både Audi og BMW kjedelige. Jeg var i samme BMW - Audi stasjonsvogn dilemmaet for en stund siden, og landet da på den nye BMW X3. Etter over 9mnds ventetid skal jeg hente X3en i slutten av uka. For ca samme pris som den nye 520d touring, får en 4x4, men litt mindre plass og litt kjedeligere design.

Hvis Alfa hadde hatt noen større, og gjerne SUV, hadde jeg ikke vært i tvil:)
 
Bare jeg som ikke skjønner Alfa helt? De ser bra ut!

Men at de er så spennende å kjøre hører fortiden til IMO. Hadde en 170hk Giulietta et par dager og maken til skuffelse skal man lete lenge etter. Ikke det at den var så innmari dårlig, bare så mye dårligere enn forventet. Ikke gikk den noe særlig og den fortjener ikke å bli nevnt i samme setning som premium når det kommer til opplevd materialkvalitet... Selv om jeg aldri skal ha en VW igjen vet jeg sannelig ikke hva jeg hadde valgt hvis det sto mellom denne og en Golf til samme prisen.
 
Ikke bare opplevd men reell. Har flere kamerater som har slitt med Alfaer som faller fra hverandre. Men de er vakre og har sjel, det kan ingen betvile. Kjøreegenskaper mot BMW? Tja... Morsomme å kjøre, men forhjulstrekk blir uinteressant hvis det er litt krefter inne i bildet. Synd at nye 3-serie ikke ser ut til å bli særlig pen. Alfa er utvilsomt penere.
 
Bare jeg som ikke skjønner Alfa helt? De ser bra ut!

Men at de er så spennende å kjøre hører fortiden til IMO. Hadde en 170hk Giulietta et par dager og maken til skuffelse skal man lete lenge etter. Ikke det at den var så innmari dårlig, bare så mye dårligere enn forventet. Ikke gikk den noe særlig og den fortjener ikke å bli nevnt i samme setning som premium når det kommer til opplevd materialkvalitet... Selv om jeg aldri skal ha en VW igjen vet jeg sannelig ikke hva jeg hadde valgt hvis det sto mellom denne og en Golf til samme prisen.

Så er vel ikke akkurat Giulietta bilen som viser alfa på sitt beste, når det gjelder kjøreegenskaper og kvalitet.
Alfa 159 MY08 og senere gir en kvalitetsfølelese på lik linje med Audi og BMW, men sant det du sier om Giulietta-en, her minner det mer om Toyota enn BMW.

Det er stor enighet om at siste ordentlige alfa var, alfa 75.
Skal jeg ha meg alfa igjen må det bli enn 1750 bertone eller en GTV6:cool:
 
Bare for å svare på det med Alfa - i mine øye så synes jeg både Mito og Giulietta mangler litt av det som gjør en Alfa spesiell for meg.
Opplevd kvalitet er en ting, men kjøreegenskapene er heller ikke like artige som før.
Hadde selv en 156 med Eibach fjærer en for et par år siden, maken til fin bil og artig kjøreegenskaper sliter jeg med å finne i samme prisklasse og ikke minst det at hver tur var stas uansett vær og føre om det så bare er ned til butikken.
Akkurat den følsen har jeg endelig klart å finne igjen nå med bruksbilen.
Samme gjelder også forøvrig 159, som jeg har fått glede av å kjøre noen ganger bl.a som leiebil i en måned (150hk manuel)

Ellers så stiller jeg meg 100% bak de andre her, gå for BMW - oppjazza folkevogner er for rasshøl som tror de har verdens beste bremser og kjøreegenskaper i formel-klassen:twisted:

My 2 cent
 
Landsdekkende problem det der.
Møller i Bergen gjør at jeg kommer til å tenke meg nøye om før jeg hadde kjøpt Audi, VW eller Skoda...


BMW kom jo bra ut i garantitesten til Forbrukerrådet. Så da er jo BMW blitt fornuftig også. ;) kjør på. :p
 
Vil bare si en ting om Alfa...har selv en GT Q2 som både ser helt nydelig ut og er en drøm å kjøre:cool:
Kvaliteten er - etter min efaring - akkurat som alle andre biler jeg har eid. Hverken bedre eller dårligere.

Problet med Mito og Guiletta et at Alfa har tilpasset seg hva de mener "mannen i gata" vil ha....dette er etter min mening et hån mot den tradisjon med kjørefokus Alfa har hatt. Jeg håper inderlig at GT ikke kommer inn i historiebøkene som den siste Alfa som man gledet seg til å starte og hvor det å parkete er en stor nedtur....

Så, en lite presisjon; ønsker en stor Alfa Sportwagon med bilmerkets opprinnelige kjørekultur og styringspresisjon. Om det virker som Premium eller ikke? I don't give a shit!


.......og de som ikke skjønner hva jeg skrev i forrige avsnitt : prøvekjør en eldre Alfa! Dette er "fattigmanns-Ferrari" på sitt aller beste:D
 
Har to bikkjer selv pluss ett barn. Den eneste stasjonsvogna som hadde plass til dobbeltbur pluss understell på barnevogn var Mercedes E-klasse. Jeg har en 2003 w211, den sluker 690 liter, mao størst i klassen. BMW med sine knappe 500 liter kunne jeg glemme. Angrer ikke. Blir det en bil to med mindre plassbehov, blir det en BMW i tillegg.
 
Det er lenge siden bmw har laget fine biler i mine øyne.. Siste kom vel i 91, så hadde lett valgt audi! :D
 
Begynner å fokusere på en BMW X3. Noen som har erfaring med Bavaria?
 
Vi har den forrige X3en i stallen, nå degradert til konebil. Som Jeremy Clarkson sa da den første versjonen (som hadde et knallhart understell) kom: "BMWs worst car. Best in class". Den er basert på den gamle 3 serien og har plassmessig i forhold til den kun ekstra høyde. Vi får uten problemer plass til et hundebur til en 33 kg vorsteher, men da er det bare 25 cm bredde igjen av bagasjerommet. Den nye har vel ca 50 liter ekstra. Ellers er de ganske like å kjøre: Ikke sex on wheels, men til tross for sin ekstra høyde er de mye bedre enn de fleste personbiler på veien dersom man prioriterer sportslige kjøreegenskaper og tilbakemelding. BMW altså.

Men alt er ikke rosenrødt: Etter 20 år nesten utelukkende med italienske biler og motorsykler som ihht til norsk opinion skal være upålitelige, har X3en vært det første kjøretøyet jeg har blitt berget i. To ganger på to år. Først pga en termostatsensor, og nå senest for 1 mnd siden da turboen røk. Ved 85 Tkm. Dette er selvfølgelig for dårlig, men jeg er så tilfreds med bilen (og at alt er dekket på garantien fra Bavaria) at jeg nok kommer til å kjøpe en X3 eller X5 neste gang.

Bavaria: Før sist service sammenlignet jeg litt priser og Bavaria kom absolutt best ut. Viktigere enn det er det at jeg får snakke med mekanikeren dersom det er noe spesielt og at de har kundebehandlere på verkstedet som faktisk kan noe om biler. Jeg passerer flere BMW-verksteder mellom der jeg bor og Bavaria på Økern.
 
Valget falt til slutt på en 2008 BMW X3 med lav kilometer og laaang garanti fra Bavaria.

Takk for alle innspill og gode råd!

Godt nytt år !
 
Ble en standard 2,0 diesel. Klarer å leve med den også....:-|

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32139818

Med automat er den helt klart til å leve med så lenge du takler litt dieselrakling ;)

Bilen forøvrig så jo fin ut! Greit utstyrt og med finfin garanti. Burde være rimelig problemfritt bilhold det der. Nå har ikke jeg lest gjennom hele tråden, men vil anbefale deg å bytte olje hver 15k km, stedenfor å vente helt til det har gått 30k km mellom skiftene. Turboen liker god smøring.