Automatiker?

Fordeler og ulemper med både offshore og onshore. For meg så veier fordelene mer enn ulempene ved å jobbe offshore.

Lykke til med utdanningen din. Du har et godt grunnlag :)
 
Hei! Automasjons ingeniør virker veldig spennende! Kan jeg spør deg hva du jobber med? Blir det bare kontorarbeid eller er du ute også? Tenker på å bygge på etter hvert. Kunne tenke meg å trukket meg tilbake til datan for å programmere når jeg drar på mine eldre dager:)

-Oliver

Hva jeg jobber med. Vell, den offisielle tittelen min er Senior prosjektingeniør EIT, men har jobba med masse forskjellig i Aker. Site ingeniør på Ormen Lange, jobbet i egersund en tid, jobbet med Kashagan prosjektet i stavanger, og jobber nå som Quantity surveyor EIT på mongstad prosjektet. Månelandingen til Jensemann. Har blitt mye farting rundt om i hele verden faktisk, men nå er jeg trygt hjemme på Stord hver ettermiddag.
Etterhvert som åra drar seg på blir det mindre og mindre skrutrekker og kjeledress, men er fortsatt ute på site titt og ofte. Men å ha fagbrev og siden bygge på til ingeniør, er ikke dumt. Hadde jeg vært ung og dum (nå er jeg bare dum) så hadde jeg gått den veien.
 
Er selv lærling offshore, som prosesstekniker for ConocoPhillips.

For meg er offshorelivet perfekt, men jeg har også vokst opp rundt det da min far og flere onkler jobber offshore.

Men til poenget, jeg var på intverju hos Statoil selv, og selv om intervjuet gikk bra følte jeg Statoil var litt for selvgode, og at man måtte være perfekt for å få jobb hos dem. Man kunne ikke røyke, man kunne ikke snuse, drikke alkohol før man var fylt 18 osv.
Dessuten er det ikke mange som blir tilbudt læreplass offshore, mesteparten havner på land, og det innebærer flytting.

Har selv hørt Statoil er en veldig bra arbeidsplass, og tviler ikke på det, men jeg ville anbefalt deg å søke hos ConocoPhillips også! :)
 
Conoco har fått tilsendt søknad de og:D Ingen tvil at jeg håper på en plass der. Eneste problemet er at de bare skal ha EN automatiker lærling i år! Det er en kamp jeg er redd jeg ikke vinner!
 
Det går tregt! Har fått tilbud om en læreplass, men den starter ikke før i November så litt usikker på hva jeg skal svare der. Ellers er jeg utplassert i Statoil om dagen, håper det kan hjelpe på litt:D
 
Noen som har fagbrev automatiker og så gått videre på Teknisk Fagskole, 2 årig? Vil det hjelpe noe i jobbesammenheng eller må man gå ingeniørfag om man vil ta et skritt videre fra fagbrev?
 
Er veldig avhengig av hvilke arbeidsoppgaver du ser for deg å jobbe med etter viderutdanningen din.

Teknisk fagskole kan gi et godt grunnlag for en del, men du vil fortsatt mangle mye kunnskap for å kunne utføre rene ingeniørtekniske oppgaver.

Ser du derimot for deg å bli en slags teknisk leder på den rent praktiske biten kan nok fagskolen være god å ha med seg. Blant annet fordi den gir det større forutsetninger for å kunne kommunisere konstruktivt med de teoretiske ingeniørene. ;)
 
Jeg er også utdannet automatiker, men etter å hatt praksis periode på vedlikholdsverkstedet i en fabrikk valgte jeg å studere videre. Hadde jeg hatt muligheter for å jobbe offshore (geografisk), hadde jeg nok vært automatiker fortsatt :)
 
Takk for svar! :)

Ingeniør utdanning er vel 3 år, mens Teknisk Fagskole er 2 år. Men TF så lærer man kanskje mer praktiske ting, mens Ingeniør går mer på teoretiske saker?

Jeg er nok for rastløs til å sitte kun på et kontor. I tillegg har jeg ikke kun lyst til å jobbe på gulvet.

@rousp: Hva jobber du som? Og hva er typiske rene ingeniørtekniske oppgaver?

@dafho: Hvilken skole går du?
 
Om du kun har fagbrev fra før og ikke studiekompetanse trenger du et år med "Forkurs til ing.utdanning". Jeg tok dette i fjor og går nå Maskin ing. på HiO. Er dog ikke automatiker, men finmekaniker fra før.
 
Det stemmer, y-veien og tre-termins ordninger går vel også, men jeg ville holdt meg unna og heller gått forkurs. Hvertfall i forhold til tre-termins ordningen. Jeg er hvertfall veldig glad for å ha gått forkurs og det gir meg mange fordeler i studiene nå, både faglig og sosialt. Jeg tror risikoen for å droppe ut er så stor ved tre-termins ordningen at det er verdt det ekstra skoleåret.
 
Du mener at forkurs vil gi litt mer kunnskap før man kaster seg på ingeniør utdanningen? Og at y-veien vil bli tøffere for ta tar man alt på 3 kontra 4år?

Problemet er at jeg er ca halvveis til 60 og da er det ikke bare å kaste seg på studie i 4år, 3år også for den saks skyld:)

En drøm måtte jo vært å begynt i et firma som Automatiker med tilbud om å ta teknisk fagskole/ingeniør utdanning i/ved siden av jobben for å få en fin stilling når man er ferdig med skolen. I jobben jeg har nå er jeg mer en operatør en automatiker så umulig å få til noe her jeg jobber i dag.
 
Takk for svar! :)

Ingeniør utdanning er vel 3 år, mens Teknisk Fagskole er 2 år. Men TF så lærer man kanskje mer praktiske ting, mens Ingeniør går mer på teoretiske saker?

Jeg er nok for rastløs til å sitte kun på et kontor. I tillegg har jeg ikke kun lyst til å jobbe på gulvet.

Hei

Går du teknisk fagskole først (2 år), slipper du unna med 2-årig ingeniørutdanning. Du blir riktig nok ikke "Høyskoleingeniør", kun "Ingeniør" om det har noen betydning?
Er du fortsatt ivring etter dette, kan du fortsette med en Master. Nye 3 år.

De med denne utdanningen er svært ettertraktet i jobbmarkedet.
 
Hadde jeg vært ung og dum så hadde jeg klart tatt litt videre skole om jeg tenkte slik som nå, men da begynner det å bli så mange år at det blir umulig med tanke på inntekt i forhold til å ha familie.

Jeg tok et søk på finn.no/jobb og der var det flere annonser som søkte ingeniør/teknisk fagskole

Nå er det vel klart at ingeniør er kanskje det dem ser mest etter, men noen som har fagbrev og en teknisk utdannelse i tillegg har jo mye av den praktiske kunnskapen som ikke de fleste ingeniører har(dem som kommer rett fra skolen og ikke har jobbet).
 
Vil også anbefale forkurs! har tatt dette tidligere og skal helt klart på skolebenken igjen etter læretiden :) Automatiker yrket hvor jeg jobber iallefall er alt for lite utfordrende dessverre :/
 
Var selv lærling hos Statoil, og vil anbefale dette både på land og offshore da de er meget spandable og kurser lærlingene mye. Du stiller veldig sterkt som jobbsøker i ettertid og har du gjort det bra i læretiden får man ofte tilbud om jobb etterpå, kanskje ikke med en gang men man ligger inne i systemet. Det som ble nevnt over her med at de er selvgode kan stemme litt, takket nei til intervju på en offshore stilling og ble oppringt og spurt om det medførte riktighet og om jeg var helt riktig nagla ;)
 
Var selv lærling hos Statoil, og vil anbefale dette både på land og offshore da de er meget spandable og kurser lærlingene mye. Du stiller veldig sterkt som jobbsøker i ettertid og har du gjort det bra i læretiden får man ofte tilbud om jobb etterpå, kanskje ikke med en gang men man ligger inne i systemet. Det som ble nevnt over her med at de er selvgode kan stemme litt, takket nei til intervju på en offshore stilling og ble oppringt og spurt om det medførte riktighet og om jeg var helt riktig nagla ;)

Kan nok stemme alt dette, problemet er jo at Statoil ikke gir deg mulighet til intervju... Statoil sendte den dårligste i klassen offshore og tok ingen av de beste inn til intervju, sier sitt tror eg. Man må vell være kjendis eller noe for å få intervju oss de karene...