Hvilket merke taper seg minst i verdi?

Rolex og Omega er massemarkeds merker med henholdsvis rundt 0,7 og 1 mill. solgte enheter årlig.
PAM er et nisjemerke og etter min mening et opphauset motefenomen med noen få tusen solgte enheter Det er klart det er lettere å holde prisen oppe når man er liten og eksklusiv. Endrer seg nok i de neste årene når Richemond skal cashe inn på PAM storyn i Shanghai og Moskva. Da kommer volumene og prisdisiplinen blir vanskeligere. Men Rolex har klart det tross store volumer, så hvem vet. Det er en del fanatiske Panerister der ute (og her hjemme). Men å komme trekkende med 2-3 år gamle panerista innlegg som sannhetsvitne for PAM sin prisstabilitet blir for dumt

+1 ;)
 
Marsjmerket :) :p


Ingen merker holder seg spesielt godt, men noen modeller gjør det. De fleste produsentene har noen slike modeller, Rolex har flest, og Panerai kommer sikkert ikke så langt etter.
 
Er det ikke bare å fastslå at nye klokker ikke er en god investering uansett.
Noen som har prøvd nybil? Har for øyeblikket kr 90.000 i realisert "tap" på 36 mnd

Personlig driter jeg i hva andre synes er "kult" eller ikke. Men noen merker holder seg litt bedre enn andre :D

Min favoritt om dagen: 39år gammel vintge MIL. Kjøpt for noen hundre USD, taper seg neppe nevneverdig! Disse har gått opp i pris ca 200% de siste 2 årene. Sikkert noen bessevissere som sier "peak vintage" = Sell.

Who cares, det er en keeper ;)
 
Rolex først, så Panerai. Rolex er har den fordelen (bakdelen) at absolutt alle vet hva det er for noe så ekstremt mange førstegangs kjøpere dras mot dette merket, den posisjonen vil aldri være mulig å ta vekk fra Rolex.

MEN, står du høyt på "lista" til Panerai, vil en populær ltd edition fullstendig knuse Rolex når det gjelder bruktverdi.
 
Another mans crap is another mans gold.

Slik jeg ser det så er det mange merker og modeller som taper seg mer enn andre. Eks, jeg har sett etter en PAM 212 FLYBACK de viser seg å være relativt vanskelig å oppdrive spesielt i Norge. Men så har du samme klokken, med samme urverk produsert av samme mann eller kvinne, men det står Ferrari på den og har litt annet utsende. Begge klokkene prises til ca 11-12t USD nye, mens PAM 212en holder seg godt og vel over 7000 USD brukt, så finner du Ferrari versjonen helt nedi 3000ish. Det er ganske utrolig synes jeg, spesielt med tanke på at det er samme klokken. Som by the way har et ETA urverk, så en helt annen diskusjon er om man synes det er ok å betale godt og vel over 50t norske( PAM 212 i følge prislisten postet her 7900EURO) for en klokke som er utstyrt med et ETA urverk.
 
Objektivt sett er tilgjengelighet og bruktpris historien til den aktuelle modellen en god indikasjon på verdi og graden av "godt kjøp". En mye bedre indikasjon enn type urverk... hva man personlig synes er noe helt annet men samtidig det aller viktigste :)
 
Ser ut til at Omega og Breitling veldig raskt kommer til halvpris, men deretter holder seg der. Stemmer det?
 
Dette kommer nok i hovedsak av mange forhandlere, noe som gir rom for pruting. Jeg mistenker også at mange Omega og Breitlinger som selges på finn.no er tatt inn uten å betale moms.
 
Seiko holder seg svært bra i pris.
Monster for eksempel, den får man kjøpt for omtrent en tusenlapp ny, og den selges enkelt for en tusenlapp eller mer etter et år eller to.

:D:D
 
Jeg har notert meg at Grand Seiko tilsynelatende har steget i pris den siste tiden. For en stund tilbake var det fullt mulig å finne en på ebay til $5-600, nå selges aldri en under $1000.
 
Jeg har notert meg at Grand Seiko tilsynelatende har steget i pris den siste tiden. For en stund tilbake var det fullt mulig å finne en på ebay til $5-600, nå selges aldri en under $1000.

Grand Seiko til $500-600??? Har jeg gått glipp av noe her?
 
Både Seiko og Orient Mako selges nesten på sekundet når den legges ut for markedspris. :p
 
Grand Seiko til $500-600??? Har jeg gått glipp av noe her?

Vintage, selvfølgelig. Her er et eksempel fra en solid forhandler i Sør-Korea:
http://www.ebay.com/itm/260893260224?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649
Dette er riktignok en 28800 bph-modell, men jeg har sett flere 36000-modeller til nogenlunde samme pris. Denne strøøkne til drøye $700 f.eks:
http://www.ebay.com/itm/270854663416?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2648