Leses nå
En guide til Rolex King Midas

En guide til Rolex King Midas

Erkeutypisk Rolex og designet av Genta – passende for konger (av rock ‘n’ roll).

Et design inspirert av Parthenon i Athen og navnet fra en konge i gresk mytologi er bare to av ingrediensene som gjorde «King Midas» til en utypisk Rolex, selv i sin tid. Det skulle imidlertid ikke hindre den ekstravagante gullklokken i å pryde håndleddet til både John Wayne og Elvis Presley. For med sine nærmere 200 gram 18 karats gull var King Midas virkelig reservert noen utvalgte få, med kresne preferanser og velfylte lommebøker.

Gresk mytologi og Gérald Genta

Med ikoner som Audemars Piguet Royal Oak og Patek Philippe Nautilus på samvittigheten, er Gérald Genta som en superstjerne å regne innen klokkedesign. Modellene er likevel bare to av en rekke modeller han utformet for ulike prestisjefylte selskaper som Cartier, Universal Genève, Omega og IWC. Arbeidet med King Midas for giganten Rolex er (ironisk nok) blant hans mindre kjente design, selv om den representerer et meget spennende sidespor i historien hos verdens mest kjente klokkeprodusent.

Først som sist er det verdt å nevne at linken mellom Genta og King Midas ikke er offisielt bekreftet. King Midas er imidlertid langt på vei allment akseptert som et Genta-design, og i et intervju Veryimportantwatches.com fra 2009 hinter Genta selv om at han er opphavsmannen bak modellen:

Personally, I have only designed one Rolex, which still exists today and forms part of the Cellini collection.

Gérald Genta, Veryimportantwatches.com (2009)

Da King Midas ref. 9630 ble introdusert i 1962 (mange år før Gentas mange andre og mer kjente kreasjoner som Royal Oak og Nautilus) var klokken både den tyngste gullklokken av sin tid, og også den dyreste klokken i Rolex’ kolleksjon. Med en oppgitt utsalgspris på ca. 2.500 – 3.000 amerikanske dollar var den, nesten dobbelt så dyr som datidens Day-Date i edelt metall. Passende for en klokke som henter sitt navn fra Kong Midas, som i følge mytologien kunne forvandle alt han tok på med sin venstre hånd til gull.


ANNONSE


Never before – a watch so daringly new, so outrageously different, so harmoniously classical. Named after the legendary king with the golden touch, sculptured from a block of solid 18ct gold, the King Midas is a watch designed for the most discriminating people in the world.

Tekst fra en tidlig reklame for Rolex King Midas.

Den asymmetriske kassen henter sitt design fra Parthenon i Athen. Liggende på siden ser man kasseformens likhet med tempelets form, samt den kraftige og integrerte lenken som etter sigende skal symbolisere søylene. Sett fra siden har klokken usjenert håndgravert modellnavnet langs kassesiden, med teksten plassert på begge sider av kronen. Enkelte kilder peker dog på at de første omtrentlig 250 eksemplarene ikke hadde «King Midas» på kassesiden, uten at dette fremstår som helt sikkert. I tillegg forekommer små forskjeller i både gravering og finisj, som nok i mange tilfeller kan tilskrives håndarbeidet til den enkelte ansatte som laget kassen fra én enkelt blokk med gull.

Den innfelte kronen henter inspirasjon og design fra solen, der den nærmest flukter helt med kassen. Kronens uvanlige plassering på venstre side av kassen skal ha vært et nikk til kongens evner med nettopp sin venstre hånd.

En omtrentlig diameter på 27 millimeter, en høyde på 4,35 millimeter og en total kasselengde på 26 millimeter («lug to lug») gjør at klokkens fysiske mål er av det beskjedne slaget, i det minste etter dagens standard. Også den champagnefargede skiven på skarve 16 millimeter gjorde klokken til noe av det mindre lesbare i datidens Rolex-kolleksjon. Dette skilte den samtidig vesentlig fra «arbeidsklokkene» av sin tid, som produsenten den dag i dag er mest kjent for.

Skivedetaljer på en ref. 9630. Bilde: Ermitage Jewelers

Skiven, som hviler under det den gang meget uvanlige safirglasset, er sparsommelig dekorert med Rolex-logoen, Midas med greske bokstaver «ΜΙΔAΣ» og Swiss. I tillegg har det dukket opp noen få eksemplarer av 9630 med diamantbelagte skiver på ulike auksjoner. To enkle visere viser klokkeslett, helt uten hjelp av markeringer for timer eller minutter.

Sjelden vare

Uvanlig var også det faktum at Rolex produserte klokken – som en av svært få gjennom selskapets historie – i et relativt definert begrenset opplag. De fleste kilder peker på en totalproduksjon av ref. 9630 på 1000 eksemplarer (av de to utgavene i henholdsvis gult eller hvitt gull), mens andre mener det faktisk tallet som ble levert fra fabrikken er i underkant av 800. Nøyaktig hvor mange som ble produsert i de ulike gullvariantene er det også usikkerhet rundt, med anslag som spriker fra 144 og helt opp til 400 i hvitt gull, med resterende i den klassiske gule varianten.

Etter de rundt tusen eksemplarene av ref. 9630 fikk man imidlertid nye varianter i form av referanse 3580 (ca. 1972/3 – 1976) og deretter 4315 (ca. 1977-79), som deler alle vesentlige elementer fra den originale. Med sitt korte produksjonsvindu er 3580 regnet som enda sjeldnere enn 9630, med det mange anslår som en totalproduksjon på rundt 500 klokker.

Den håndgraverte nummereringen på baksiden fortsatte på alle disse tre King Midas-referansene, i det som fremstår som en noenlunde fortsettelse av tallrekken fra eksemplarene på 60-tallet. Også damemodellen Queen Midas (mer om den senere) virker å være en del av nummerrekken, og muligens også andre senere utgivelser.

Håndgravert nummerering på en ref. 9630. Bilde: HQ Milton

På bildet ovenfor ser man eksempelvis en ref. 3580 i hvitt gull som bærer nummeret 1043 og lengre ned en ref. 3584 med nummer 2000. På ref. 4315 er det til opplysning sett nummerering minst opp til midten av 5000-tallet, men siden flere referanser delte nummerrekken er det meget vanskelig å si nøyaktig hvor mange som er produsert av hver.

På både 3580 og 4315 ble det byttet til «Cellini» på skiven, fremfor «Midas». Det finnes dog unntak fra dette, spesielt på tidlige modeller av 3580 og flere av hvittgull-variantene, uten at det virker å være noe helt tydelig mønster. Trolig dreier det seg om en flytende overgang ettersom Cellini-merkevaren tok sin plass og/eller et restlager av skiver fra 9630. En praksis som i dagens kontekst nok ville vært utenkelig, gitt gigantselskapets ekstremt nøyaktige produksjonsprosess.

Mens de to første utgavene var meget like, fikk 4315 også en endring i patenten på foldespennen og en lett endret lenke. Hvor de to første utgavene hadde en dobbel foldespenne og lenkeledd med samme tykkelse som kassen (ca. 3,77 mm) fikk 4315 en tynnere lenke (ca. 3 mm) og en enkel foldespenne. Skruer på de innerste lenkeleddenes underside er også en tydelig endring fra forgjengerne. Også her forekommer likevel forskjeller, og det er funnet utgaver av 4315 som ikke har skruene på undersiden av lenken, men lik patent som forgjengerne.

Manuell mekanikk fra Piaget

Ulikt dagens situasjon benyttet Rolex seg av andres mekaniske kompetanse i de originale King Midas-klokkene. Med en beskjeden kassestørrelse (både i bredden og høyden) falt valget på det manuelt opptrekkbare Piaget-utviklede kaliber 650. Et urverk med 17 juveler og som med fysiske mål på 20,8 mm x 1,8 mm passet fint inn i den størrelsesmessig beskjedne kassen.

En 4315 med Piaget kaliber 651. Legg også merke til skruene på lenkeleddene. Bilde: Hashtag Watch Company

Urverket ble benyttet både i 9630 og i 3580, men mot slutten av produksjonstiden til sistnevnte ble det foretatt et bytte til det lett endrede kaliber 651. Verket ble også brukt i flere av modellene som senere skulle utgjøre Cellini King Midas-kolleksjonen (mer om det nedenfor), før nyere varianter som de selvproduserte Rolex kaliber 1600 og 1601 overtok.

Kongelig tilbehør

En kongelig klokke fortjener kongelig tilbehør – en beskrivelse både ytteresken og den urneformede presentasjonsboksen til Rolex King Midas trygt kan sies å møte. Begge deler er rikt dekorert med mønstre fra den greske antikken, samt en tolkning av Silenos ført foran Kong Midas, sittende på en trone.

I gresk mytologi er det flere alternative historier om Silenos, men i den ene blir han reddet eller tatt til fange og tatt med til kongen som gjenkjente han som lærer til Dionysus og behandlet han med vennlighet. Som gjenytelse underholdt Silenos ham med fortellinger og kongen lot seg forlyste i fem døgn. Dionysos tilbød å belønne Midas med hva han måtte ønske, hvor kongen ønsket seg (uklokt) at alt han berørte skulle bli til gull.

Tilbehør til Rolex «King Midas». Bilde: Antiquorum

Ovenfor ser vi en ref. 3580 med sitt originale tilbehør, solgt av Antiquorum i 2012 for 20.000 sveitsiske franc. Klokken, som har nummer 949, ble solgt i juni 1974.

Queen Midas

King Midas skulle etter hvert bli en større kolleksjon – en som også favnet om kvinnene. Queen Midas var trolig den aller første utvidelsene til kolleksjonen, som virker å ha kommet så tidlig som på 60-tallet, mens ref. 9630 fortsatt var det mannlige alibiet. En modell som ble et naturlig supplement til herrenes modell, men i enda litt mindre størrelse.

En «Queen Midas» ref. 3581 (venstre) og en «King Midas» ref. 9630 (høyre) solgt på auksjon for hhv. 4750 CHF og 9735 CHF i 2010. Bilde: Christie’s

Også dronningmodellen kom i flere ulike tolkninger gjennom årene, både i design og materialer. Eksempler som ref. 9768, 3581, 4313 og 9904 fremstår som de kanskje mest interessante – gitt sin nærhet i design til de tre opprinnelige King Midas-klokkene.

En Queen Midas ref. 4313, solgt for 8190 sveitsiske franc i 2021. Bilde: Sotheby’s

I likhet med de «mannlige» søsknene finnes det dog også her store variasjoner innenfor samme referansenummer, med det som virker som en uklar praksis rundt urverk, gravering langs kassesiden og skivetype. Noe må trolig tilskrives reparasjoner eller bytte av deler under service, men helt sikker informasjon er vanskelig å finne.

Kolleksjonen utvides (og utvannes)

I det som var overlappende med produksjonen av ref. 3580 og ref. 4315, startet Rolex utrullingen av en rekke nye «King Midas»-modeller, som alle formelt ble plassert i Cellini-familien. En mengde lanseringer som jeg tror mange i dag ville blitt sett på som en uheldig utvanning av kolleksjonen. Ulike klokker som i større eller mindre grad skilte seg fra originalens Parthenon-design, samtidig som nye skiver, diamanter, finisj-metoder og ulike lenker og remmer ble tilgjengelig. Frem mot 90-tallet skulle bety at de 3 «originale» King Midas-referansene skulle få selskap og avløses av et tyvetalls ulike referanser av Cellini King Midas-klokker.

En Rolex «King Midas» ref. 3584 med nummer 2000. Bilde: iCollector

Et (av mange) eksempler er ref. 3584, som deler mye av grunndesignet, men har en rektangulær kasse med en normal krone på høyre side. Referansen virker å ha kommet i flere ulike varianter, herunder i gult gull med en fullsatt diamantskive og i hvitt gull med blå skive av lasurstein, for å nevne to av trolig mange flere. Legger man serienummeret på kassen og urverket til grunn, peker det mot at modellen ble produsert i god tid før de siste ref. 3580 rullet ut fra fabrikken.

Frem til Cellini King Midas forsvant helt ut av kolleksjonen er mengden varianter vanskelig å danne seg et fullgodt bilde av. Dette inkluderer en rekke klokker som trolig er spesialproduserte for viktige kunder og/eller forhandlere, med elementer som bruk av ulike edelstener, emalje, kongelige emblemer med mer.

Populærkultur og kultfigurer

Selv om King Midas i dag kanskje ikke er noen superkjendis i klokkeverdenen, nøt den sin tid i rampelyset. Det mest kjente eksemplaret er trolig det som Elvis Presley – kongen av rock ‘n’ roll – fikk etter seks utsolgte opptredener i Houston Astrodome, under Houston Livestock Show and Rodeo i 1970. En klokke han skal ha brukt hyppig gjennom sin levetid.

Dette eksemplaret var en ref. 9630 med nummer 343 og ble levert med gravering på baklokket fra giverne. På bildet over ser man Presley holde den helt spesielle urneformede esken til King Midas, mens hans klokke holdes i høyre hånd (skjult bak armen til personen på hans venstre side, som også ser ut å ha samme modell på egen arm). I dag kan klokken, som virker å ha fått en fuktskade på skiven, beskues i utstillingen i Elvis hjem «Graceland» i Memphis, Tennessee.

Også skuespiller Marion Robert Morrison, langt bedre kjent som John Wayne, eide et av de tusen eksemplarene. Klokken, med nummer 557, gikk under hammeren i 2011 under «The Personal Property of John Wayne»-auksjonen, hvor den oppnådde en pris på 26.290 amerikanske dollar.

Christopher Lee bar en Cellini King Midas i «The Man with the Golden Gun». Bilde: Imdb

King Midas-serien gjorde også en opptreden i James Bond, nærmere bestemt på håndleddet til skurken Francisco Scaramanga (spilt av Christopher Lee) i filmen «The Man with the Golden Gun» fra 1974. Dette var riktignok en senere rektangulær variant fra Cellini-kolleksjonen.

En oppnåelig gullskatt

I det som mange ganger virker som en nesten i overkant strømlinjeformet kolleksjon, er det fort å glemme at også Rolex har en historie som omfatter langt mer enn Submariner og Daytona. King Midas er utvilsomt blant de mest utradisjonelle og utypiske produktene som noen gang har kommet fra den sveitsiske giganten.

Rolex King Midas. Bilde: HQ Milton

I klokkens produksjonstid var den både dyr og etter ryktene utilgjengelig for de aller fleste. Bildet er i dag snudd litt på hodet, og på auksjonsmarkedet dukker King Midas opp med ujevne mellomrom – til priser som ofte tilsvarer en Submariner i stål. Det bør fange interessen fra alle med kjærlighet for vintage Rolex. Selv med sin beskjedne størrelse er dette en klokke som (bokstavelig) er verdt sin vekt i gull, og jeg mistenker at mange vil føle seg ørlite konge med et eksemplar av King Midas festet rundt håndleddet.

Kilder:
Bob’s Watches – «Designed by Gérald Genta: The Rolex King Midas»
HQ Milton
Revolution – «Worth Its Weight in Gold: The Rolex King Midas»
Rolex Forums
WBLDN – Reference Talk — «Rolex King Midas 9630, King Midas ‘Cellini’ 3580 and 4315[…]»


ANNONSE