Trykktestet PAM 111, tett eller ikke?

L

Lynvingen

Guest
Har en PAM 111 som jeg forleden fikk trykktestet hos urmaker som ikke er AD for merket, men ligger på andre siden av gaten. Årsaken til at jeg testet den er at jeg liker og være på den sikre siden før jeg hopper i dusjen eller bassenget med den. Klokken fikk bestått på testen, og skulle dermed være tett etter mitt skjønn.

Så til kjernen i spørsmålet: I det jeg fikk tilbake klokken med beskjed om at testen var ok repliserte jeg at: -Fint, nå kan jeg bade med god samvittighet. Urmakeren svarte da at han ikke kunne garantere at klokken ikke tok inn fuktighet siden pakningene kunne være tørre, og fordi han ikke kjente servicehistorikken på klokken. Det var jo imidlertid ikke noe problem siden jeg fort kunne se om det kom dugg på insiden av glasset...

Veldig konkret: Er klokken tett eller ikke? Føler at trykktesten ikke gjorde meg det grann klokere, kun noen hundrelapper fattigere.

Hva tror dere?
 
Du tar alltid en risiko når du bader med klokken din. Jeg trykktestet en Rolex hos Alf Lie og den var mye under vann uten problemer i fjor sommer.
 
Da hopper jeg i dusjen, tvi tvi.:eek:


Edit: Ser ut til at det gikk bra:D
 
Du har neppe grunn til bekymring, men en trykktest er ikke en vanntest.

En klokke trykktestes ved at luften i kammeret suges ut (vakuum) slik at trykket i klokken blir høyere enn rundt. Hvis klokken slipper luft vil sensorer måle det. En trykktest måler altså ved hvilket trykk kassen deformeres/hvilket trykk kassen tåler. I teorien kan altså en sprø pakning slippe vann ved bading selv om klokken har bestått trykktest.

Verken til skrekk eller advarsel, kun litt info:)
 
Den skal få seg en service til sommeren for sikkerhets skyld. Er det kun Bjerke som skrur Panerai her til lands? Noen som vet?
 
Ja. Service på Bjerke. Evt kan du dra til Stockholm eller Danmark.

Tnx, skal en tur til CH i sommer så kan jo ta det der også som et alternativ. Vi får se.. Den overlevde hvertfall en tur i dusjen. Ble så blank og fin atte.:D