Sjelden, moddet eller fake?

Medlem
29. nov. 2023
Innlegg
19
Sted
Tromsø
Hei, nybegynner her!

Kom over denne nylig, og røk på et spontankjøp - til en helt ok pris.

1000010936.jpg1000010934.jpg

Er overhodet ikke bevandret i vintage-verdenen, og prøvde å finne ut litt mer om denne Tissoten. Ifølge serienummeret er uret fra 1963, og det er jo åpenbart en "Seastar", men før Visodate (slik jeg forstår det), da den ikke har datovindu. Men: nå har jeg googlet og trålet nettet, uten å finne ett eneste eksemplar som er likt denne. Jeg finner bøttevis som er tilnærmet lik, men alle har pinner/sticks, og ikke arabic - se vedlegg.

1000010906.jpg

Uret har et kaliber 781, og måler rundt 33mm, uten krone. Er dette en mod av en tidlig Seastar, eller er det bare et sjeldent eksemplar? Eller er det - gud forby - fake?

Håper på svar!
 
Den klokka kan jeg garantere deg er genuin . Disse ble lagd med masse forskjellige skiver . Og den patinaen den har på skiva er det ingen som klarer å fake . Skal gi deg et eksempel her Certina DS2 ble produsert i fra 1968 til og med 1976 i et hav av forskjellige skiver . Her er femti stk og ingen er like .
1702451226360.jpg
 
Tiltredes - uten å være en ekspert på Tissot på noe vis, har jeg da brukt altfor mye tid oppigjennom på å forsøke å orientere meg i fake-markedet - rett og slett for å stå bedre rustet når en tilsynelatende god deal på noe jeg er interessert i dukker opp.

Som Hoover påpeker, ur fra de større produsentene ble - og blir, for den saks skyld - levert med et utall skiver, og man skal ikke ta for gitt at alle finner veien ut på internett på søkbart vis femti-seksti år senere.

I tillegg ville det være veldig krevende å etterligne den patinaen som skive, timemarkører og ikke minst urkassen viser. Hadde det vært et ur det var langt mer penger i - en Constellation i gull, noe Rolex, osv, osv - kunne kanskje en foretaksom fyr være troende til å gjøre et forsøk, men for et kvalitetsur som går for knapper (akk) og glansbilder (sukk), er det rett og slett ikke verd innsatsen. Mye mer lønnsomt å legge samme innsats i et ur som kan selges for noen titalls ganger prisen på en pen Seastar.

Denne er nok hur äkta som hälst - og i tillegg et veldig flott ur. Gratulerer!