IWC - Probus Scafusia (bildetung!)

Medlem
18. feb. 2015
Innlegg
982
Sted
West Coast
Mandag i forrige uke ble denne sendt med "FedEx International Priority®" fra Stockholm med retning Bergen. Etter masse styr dukket den endelig opp nesten to uker senere.
Men nok om det, la oss gå rett på sak!

IMG_0025_zpspyy4n6ze.jpg


Overskriften var vel litt avslørende

IMG_0031_zpsnr4uki2p.jpg



IMG_0033_zps7zvzusmh.jpg


Har i lengre tid vært på utkikk etter en IWC Portuguese Chronograph ref. 3714-46

IMG_0035_zpshfpwwafg.jpg


Litt kjapt om Portuguse-serien. En gang på 1930-tallet besøkte to portugisiske handelsmenn, Rodrigues og Teixeira byen Schaffhausen. De ønsket at International Watch Company skulle utvikle et større chronometer sertifisert ur i rustfritt stål. Lesbarhet og presisjon var avgjørende faktorer.
Og i 1939 ble første den Portuguese-modellen lansert i hele 43mm (!)

Hovedelementene i Portuguese designet er:
- Store skiver med arabiske indikatorer
- Tynne bezel,
- "Feuilles de sauge"-visere
- Store sub-dials

1942_Portuguese_Ref325_Calibre74.jpg


IMG_0043_zpszlfusur8.jpg


IWC 3714-serien ble lansert i 1998 og har siden vært IWCs bestselger år etter år.
Merkelig har jeg kun observert 2 andre eksemplarer her på "sonen".
Kassen er 40.9 mm stor men oppleves langt større grunnet tynn bezel.

Bak skiven sitter det et kraftig modifisert Valjoux 7750 der blant annet den ene sub-dialen har blitt flyttet. I sann 7750-stil har vi en "wobbly" rotor som hittil har vært overraskende sjarmerende.
Gangreserven er rundt 44-timer.
I sann Portguese-stil skal presisjonen være langt innenfor COSC-krav.

IMG_3840_zpszrp20mkl.jpg


Designelementene fra 1939 er bevart.

IMG_3846_zpsyqahwcjt.jpg


Denne modellen har selvsagt de kontroversielle IWC-utsparingene på 6 og 12 indikatorene. Noe som var normalt på eldre lommeur.

IMG_3843_zpsy5dbbo3g.jpg


IMG_3842_zpsaidedhia.jpg


Har hørt rykter at skivene for 3714 produseres i samme fabrikk som produserer Nautilus-skivene uten at dette er bekreftet noe sted.

"Guilloche" detaljer på sub-dialsene

IMG_3835_zps5sxohwk0.jpg


Støvete krone

IMG_3848_zpscsaosrzp.jpg


Kassen er på ingen måte tynn. Med sine 12.3 mm er den mer enn dobbelt så tykk enn Montblanc Ultra Slim.
Øverste del av kassen er forøvrig utvidet for å lage til plass til chronograph-indikatorene. Dette designtrekket har blitt døpt til UFO-dial av IWC-entusiastene.

IMG_0048_zpsfktmy2bh.jpg


Saffir-krystallet er buet og har antireflektivt belegg på begge sider, gjør det til en fryd å fotografere

Ser at flere melder at kronografviseren følger buen til krystallet, men kan godt hende at dette er kun en optisk illusjon.

IMG_3833_zps53kkl1yi.jpg


Leveres med en flott blå alligatorreim (dessverre ikke Santoni), samt en børstet IWC Deployant (som Hodinkee er blitt så streng på)

IMG_0045_zpsfgpu5bbd.jpg


IMG_0051_zpsfaecuu1b.jpg


IMG_0053_zpsifsbwpdq.jpg


Svært fotogen sak.
Personlig synes jeg at dette er et av de flotteste urene fra nyere tid.

Jack Forster fra Hodinkee er neppe uenig
"What’s really going on here, of course, is a classic case of the whole being greater than the sum of the parts. No one part of the watch stands out because they’re all team players, and there’s no “I” in team. There are not a huge number of elements to the design, but each one is done with a kind of unobtrusive excellence and attention to detail that is actually pretty rare in watchmaking at any price point these days"

IMG_0054_zpslzvzpqvu.jpg


Takk for titten. Avslutter selvsagt med en obligatorisk wristshot

43343896-FD23-41C0-9EFA-9D207F23EBEC_zpsxjuw30cp.jpg
 
Fantastisk! Og creds for veldig bra bilder! Liker guilloche-detaljene spesielt godt. Ser jeg kan lære noe på unboxing fronten av deg ;) Gratulerer igjen! :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød og gulenissen
Gratulerer, den er fantastisk fin. Hadde jeg hatt andre håndledd hadde den vært i samlingen min, og takk for gode bilder! :)
 
  • Liker
Reaksjoner: gulenissen
Gratulerer med en fantastisk fin klokke. Jeg brukte en slik en periode selv og har flere ganger vurdert å skaffe en igjen. Portuguese-serien er imo den mest vellykkede fra IWC. De fleste klokkene er dressy nok til å brukes til pent samtidig som de er store nok til å brukes til casual. Regner med du får mye glede av denne fremover.
 
  • Liker
Reaksjoner: gulenissen
Gratulerer med en fantastisk fin klokke. Jeg brukte en slik en periode selv og har flere ganger vurdert å skaffe en igjen. Portuguese-serien er imo den mest vellykkede fra IWC. De fleste klokkene er dressy nok til å brukes til pent samtidig som de er store nok til å brukes til casual. Regner med du får mye glede av denne fremover.

Takk skal du ha !
Du får revurdere Portuguese i fremtiden. Litt å velge mellom i kolleksjonen.
Den er kanskje litt for stor og tykk til dress (med mine håndledd, samt konservative syn på dressklokker) men Kevin Spacey/Underwood er nok helt uenig ;)