PO 9300 vs PO 8500

Medlem
4. des. 2011
Sted
Rogaland
Er litt gira på å bytte min PO 8500 mot en PO 9300, er det noen som har prøvd begge og kan fortelle meg hvor mye større PO 9300 føles? Har alltid hatt min PO 8500 (45,5mm) på gummireim, da den blir for stor for meg på lenke. På gummi føles den helt perfekt, akkurat passe tøff nok. Av denne grunn er nok lenke til PO 9300 også uaktuelt.

Burde selvfølgelig prøvd klokken hos en AD, men finner ikke PO 9300 med gummireim hos noen, alle har den bare utstilt på lenke.

Er litt gira på å bytte min PO 8500 mot en PO 9300, er det noen som har prøvd begge og kan fortelle meg hvor mye større PO 9300 føles? Har alltid hatt min PO 8500 (45,5mm) på gummireim, da den blir for stor for meg på lenke. På gummi føles den helt perfekt, akkurat passe tøff nok. Av denne grunn er nok lenke til PO 9300 også uaktuelt.

Burde selvfølgelig prøvd klokken hos en AD, men finner ikke PO 9300 med gummireim hos noen, alle har den bare utstilt på lenke.

PO9300 på gummirem er en av de råeste klokkene jeg har eid. Vil sterkt anbefale den!

PO9300 på gummirem er en av de råeste klokkene jeg har eid. Vil sterkt anbefale den!

Har dritlyst på den ;) Føler bare at PO8500 er i grenseland med mine forholdsvis små håndledd, og har studert bilder av 9300, den virker ganske mye større ut... Er redd for at jeg ikke kommer utenom, at jeg må prøve :)

Har prøvd den PO9300: Den er ganske tykk... Massive klokke.
Men ingenting negativ for meg.
Man må prøve den først for å vurdere det: Ikke for alle vil jeg si.

Jeg er ingen stor fan av Omega PO, av den enkle grunn at den blir for stor.
Men jeg synes 9300 kler størrelsen mye bedre enn 8500, så jeg vil i hvert fall si at jeg liker 9300 best. @Fosen

Redigert av en moderator:
Jeg er ingen stor fan av Omega PO, av den enkle grunn at den blir for stor.
Men jeg synes 9300 kler størrelsen mye bedre enn 8500, så jeg vil i hvert fall si at jeg liker 9300 best. @Fosen

Helt enig. 9300 fungerer faktisk bedre selv om den er høyere. Må dog brukes på gummi, den er helt hinsides på lenke.

Redigert av en moderator:
Hmm, er i grunn overrasket over hvor positive dere er til 9300 som er på størrelse med en snusboks :) Det gleder meg å høre! Si ifra om noen fra Stvg/Bergen/Hgsd/Omegn tilfeldigvis skulle ha en slik på gummireim som jeg kunne få prøvd!

Vi snakker i såfall damesnusboks ;)

9300 har korte lugs og ligger veldig bra på håndleddet. Lenken på klokken er utrolig behagelig. Det er korte ledd, og dette gjør at den sitter meget bra på håndleddet. Med min 17 cm håndledd ligger den helt perfekt på hånden uten å bygge for mye ut på sidene.

Vekten er på den andre siden et annet kapittel. Den er en slegge og klokker inn på minst 240 gram. Vi snakker om en vekt høyere enn gullsub, så den krever sin mann!

Man må vel forvente en vis tykkelse og vekt på en 600m klokke: I hvert fall mer enn en 300m.
Safirkristallen blir mye tykkere, også bezel´n som er rundt krystallen, kassen og bak kassen blir også tykkere.
Også den 9300 caliber er ikke tynn: Man må huske at den "escapement" har ikke en tradisjonel 1 etasje men har 3 etasjer.
Med 2 "wolf teeth" tannhjuler og en "ninja star" tannhjul i virvel form.
Man kan se at den escapement bur er ganske høy på grunn av det.

Her er også forskjellen mellom den 2500C og den ny D versjon som også har den 3 etasjer escapement.

Man trenger ikke en 600m klokke hvis man liker dem tynn og lett.

Hvis det er for tykk, for tungt, da er det bare å kjøpe en lettere versjon: Den 100m Speedmaster 9300 som er også 44mm.
Som sin dykker bror: Den har også 3 visere som en tricompax chronometer med sekund, timer og minuter.
Siden det er en bicompax, den timer og minuter visere er sammen på samme aksling: Det utgjør mer høyde enn 1 enkelt viser compax siden viserene er opp over hverandre og dermed pusher opp alle andre stor visere...
Derfor er den caliber 9300 huset i ganske tykk kasser: Sånn er det bare.

Den står der på side av min Speedmaster Pro.

Klokken er også litt høy på grunn av krystallen bak men det utgjør muligheten å kunne bende håndledden oppover uten å føle seg klemt av kassens sidene.

Redigert:
Jeg glemt også å understrekke at siden den 9300 caliber har en column wheel system i sted av den cam-switch system som fins i den 861 caliber(Speedy Pro) blir den tykkere.
Man ser fort hvorfor siden den column wheel er som en liten tårn.

Det er kort forklart der : http://www.speedywatches.com/articles/caliber-9300-explained/

Og ja: Å bruke kronometers knappene er litt mer behagelig med den column wheel enn den cam-switch.
Som jeg har observert på mine 2 Speedmaster som huser hver system.
Ikke på kronometer starting men egentlig mest på stop og reset: Knappene sklir bedre inn i kassen.

Omega sin side om den 9300 og 9301 variant.
http://www.omegawatches.com/press/press-kit-text/1678

Den 9300 er 31,58mm i diameter. Jeg kjenner ikke tykkelsen men det er et betydelig tykk urverk som den B01 fra Breitling.

9300 på lenke savner jeg virkelig. Den er perfekt.

Men atm. Holder det med en gigantisk Omega Diver for min del.