Omega Genève (seamaster) vintage. Hvilken modell?

Medlem
24. juli 2023
Innlegg
3
Sted
Oslo
Hei,

Fant en Omega Genève (seamaster) hos bestefar. Er det noen her som vet hvilken modell dette er? Og årstall.

Lurer på om den er fra 1968 etter litt research, men er ikke helt sikker.
 

Vedlegg

  • IMG_9355.jpeg
    IMG_9355.jpeg
    344,6 KB · Visninger: 0
Ingen ekspert, men jeg kan forsøke å hjelpe deg litt på veien.

Ganske vanskelig å si eksakt etter kun et eneste (og ikke alfor godt) bilde, men 60-talls ganske sikkert.
Om den har Seamaster baklokk er den mest sannsynlig fra slutten av 60-tallet, så da kan 1968 være rett.
For å vite nøyaktig årstall må den åpnes (urmakerjobb om du ikke vet hva du gjør) for å lese serienummeret på urverket.

Sånn rent umiddelbart er det noen detaljer som virker noe snodige.
Sekundviseren ser ut til å mangle bakre del (motvekten), så den er nok enten skiftet ut eller ødelagt på et tidspunkt.
Geneve pleide som regel ikke å ha både tall og timemarkører, men stort sett kun timemarkører (har sett noen få med kun tall..), så det kan være en litt uvanlig utgave du har.
Tallene virker å være av en annen type enn Omega stort sett brukte på den tiden, spesielt forholdet høyde/bredde, men det er som nevnt mulig du har en litt uvanlig utgave..
Timemarkørene ser litt "korte" ut, men det kan skyldes bildet.
Krona ser ut til å ha en litt annerledes form. Har den Omegalogo ?

Fant en på nettet med både tall og markører:
1690259788595.png


Noen flere (og bedre) bilder, også av bakside, kan nok hjelpe.

Edit:
Etter litt snoking på nettet fant jeg en med korte markører og de noe uvanlige tallene.
Den har ref.nr. 135.012, men den har ikke Seamaster på baklokket.
1690265682265.png


Absolutt verdt å ta vare på den du har, spesielt med tanke på den familiære tilknytningen.
En service, ny sekundviser, evt. ny krone, utskifting av glasset (om man ikke klarer å polere det noenlunde med Polywatch, men ser ut til et stort kakk klokken 1640), og en lett buffing av de verste skrammene, så har du en finfin sak.
 
Redigert:
Tusen takk for god hjelp! Selv med dårlig bilde. Mange likhetstrekk ved min og nevnte 135.012

Legger ved noen flere bilder her om det kan være mere til hjelp:
 

Vedlegg

  • IMG_9709.jpeg
    IMG_9709.jpeg
    108,7 KB · Visninger: 0
  • IMG_9712.jpeg
    IMG_9712.jpeg
    123,2 KB · Visninger: 0
  • IMG_9711.jpeg
    IMG_9711.jpeg
    108,1 KB · Visninger: 0
  • IMG_9710.jpeg
    IMG_9710.jpeg
    75,4 KB · Visninger: 0
Redigert:
Ødelagt sekundviser, sannsynligvis uoriginal.
Uoriginal krone.
Glasset er sprukket og bør skiftes.
Ellers ser selve kassa grei ut, så med litt omtanke kan den bli riktig så fin.
Ikke fall for fristelsen til å polere den.
Skrammene er en del av historien og noe din bestefar har sørget for.
Lett buffing av riper er greit, men ikke noe mer.
En service inkl. utskifting av nevnte deler overstiger nok verdien på klokka om du skal gjøre det her til lands, men denne skal du neppe tjene penger på uansett.

Fikk utført noe sånt på en lignende klokke (ikke her til lands), og den ble riktig så fin.
Selve kassa inkl. glasset gjorde jeg selv, men overhalingen, herunder utskifting av maken krone som din, fikk jeg gjort av fagfolk.

Før (elendig bilde fra salgsannonsen):
1690284655170.png


Etter:
1690284685401.png
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Tube96
Veldig fin!

Skal få gjort det samme selv, samtidig beholde sjarmen Mtp. Bruksmerker.

Takk for hjelpen