Når blir en klokke en Frankenstein? (Franken)

Medlem
23. des. 2012
Innlegg
38
Sted
Vadsø
Er det noen som kan klargjøre begrepet for en søkende nybegynner i "faget"?

Jeg skjønner at ur kan komme i mange varianter fra de ekte og fabrikkorginale til mer eller mindre modifiserte versjoner og ur som er satt sammen eller restaurert med deler fra ulike ur.

Når blir et ur en Franken? :confused:

Tomhauk.
 
Det er vel et definisjonsspørsmål og om du spør en purist eller en som er noe mer rund i kantene.
I mine øyne, er franken en klokke som har blitt satt samme av masse forskjellige deler som ikke tilhører det samme ref nr til den aktuelle klokken. Med feil skive/visere, lenke som ikke hører til osv.
 
Det sekundet man setter inn ikke OEM-deler. Særlig da på ur i høyere prisklasse. På en Yobokies Seiko vil jeg jo på mange måter si det er franken, men velger å kalle det modding i slike tilfeller.
Vil også kalle f.eks. en gammel Submariner med masse OEM-deler fra andre tidsperioder for franken.
 
Klassisk franken er jo noen som bygger en redsub av div deler som isolert sett er verdt mindre enn en ekte redsub feks. Er dog som andre er inne på litt glidende overganger...
 
Jeg mener man kan sette hva som helst av reimer på en klokke uten at den kalles "franken" Grensen begynner med bezel, skiver, visere og deler i urverket. Som f.eks en pie-pan med et ikke chronometre urverk.
 
For å dra dette emnet litt videre...

Hvor går grensen mellom "Franken" og "Mod"? Er det to sider av samme sak? Kan man si at "Franken" er "Mod" 's ugly cousin?
 
Jeg synes dette er en god retningslinje...

I think "Franken" is generally used as a perjorative term-meaning a non-original watch being passed off as something it's not. On the other hand, a "Mod" watch generally refers to one altered by the owner without intent to decieve as to its true nature. ...

Kan også suppleres slik :)

Franken

To replace original parts with non-original parts or parts from another watch of the same model from a simlar era
Used to deceive a buyer



Restored

To replace original parts with parts from another watch of the same model from a similar era or factory fresh pieces
Typically used by people of honest intent when it comes to sell a watch



Modded

To replace original parts for a particular model with original parts designed for a different model
Only uses original manufacturer parts.
No aftermarket pieces



Custom

To replace original parts for a particular model with parts designed for a different model.
A mixture of original manufacturer parts and aftermarket parts
 
Redigert:
En ny rem på en klokke gjør den like mye "franken" som en bil hvor du velger å fylle bensin fra noe annet enn fabrikkens egen pumpe.

Lenke er en annen sak og OEM remmer er ofte det beste alternativet kvalitetsmessig for mange merker (og for mange andre er det motsatt eller irrelevant, PAM er jo et kremeksempel på vanvittig høy tredjepartskvalitet mens for AP er originalt bedre enn f.eks APBands).
 
Jeg har akkurat hatt min Planet Ocean på service.
I mangel av Omega sin orginale oring til baklokket, brukte urmaker en oring fra Rolex.

Er klokken min å regne som en Franken?
 
Jeg har akkurat hatt min Planet Ocean på service.
I mangel av Omega sin orginale oring til baklokket, brukte urmaker en oring fra Rolex.

Er klokken min å regne som en Franken?

Nå er jeg kanskje litt spesiell, men en o-ring er en o-ring, så lenge størrelsen er rett, så spiller det ingen rolle.
 
Så jeg flyr rundt med en franken sub siden lenka ser helt tett ut på meg? :rolleyes:

En annen problemstilling, jeg har en gammel klokke og forsøker å pusse den opp. Blir det en franken hvis jeg greier å få tak i en lik urskive som opprinnelig var der og bytter (nåverende er ødelagt)? :confused:

Jeg tenker at begrepet franken er en betegnelse på klokker som har gjennomgått betydelige skifter av uorginale deler, eventuellt byttet ut med originaldeler som tilhører en annen modell, og som da med vel viten legger dette ut for salg uten å opplyse om dette.