Ny her. Skal kjøpe min første skikkelige klokke

Medlem
14. april 2018
Innlegg
4
Sted
Hordaland
Hei
Ny på forumet og ny i "klokkeverden".
Kommet i en alder hvor jeg har lyst å kjøpe en fin klokke(eller klokker).
Den ultimate drømmen er en Submariner. Ser for meg at den kommer i løpet av noen år.

Ser for meg at jeg på sikt kunne tenkt meg en klokke som passer til dress/formelle anledninger, en sporty/hverdags-klokke og, som nevnt, en submariner.

Har sett på følgende klokker som første innkjøp (hverdags/sporty-klokke)
https://www.urmaker-bjerke.no/butikk/klokker/tag-heuer/tag-heuer-aquaracer-300m-automatic-11/

https://www.urmaker-bjerke.no/butikk/klokker/longines/longines-conquest-chronograph-2/

Har tenkt på budsjett mellom 10-25 000.
Noen som har noen innspill eller forslag?
 
Du kommer veldig langt med f.eks. denne Aqua Terra til ca 18k (evt +service). Da har du en dressy hverdagsklokke som du også kan bade med til du får submariner. Den har en helt fantastisk sølv skive med blå markører (kommer ikke til sin rett på bilder), og det er veldig mye klokke for pengene. Ligger kjempefint på armen også. Kan kompletteres med skinnreim/straps. Har en lik selv, og digger den (Og har vært gjennom mange klokker);

IMG_20170715_135342_546.jpg

:)

Vil også si at når du får submariner, så bruk den til hverdags også, dvs du trenger ikke nødvendigvis en rimeligere dykker/tøff hverdagsklokke i samme stil i tillegg.

Og så kan du se etter en ren dressklokke etter hvert..

Ellers anbefaler jeg å se på Oris, Tudor og Omega i den prisklassen, evt Nomos, og følge med på bruktmarkedet.

Et siste alternativ er å bare spare og kjøpe sub. De blir bare mer og mer ettertraktet, og dyrere. Se gjerne på eldre modeller også, 14060/16610. Spesielt om du ikke har store håndledd.. Det er selvfølgelig greit å ha en ventepølse (kjøp note populært brukt så den holder seg i verdi), men det er alltid kjipt å selge sin første klokke (Og det finner man først ut senere)...
 
  • Liker
Reaksjoner: kyrrer og Wolfman
Det er tre regler som gjelder:

1 Kjøp en klokke du liker.
2 Kjøp en klokke du liker.
3 Kjøp en klokke du liker.

Smaken din kommer til å endre seg underveis. Kanskje du til og med kommer til å oppdage at en Sub ikke er alfa og omega, hvem vet. Eller du blir sikker i din sak om at det er klokka for deg.

Sjekk den nye dykkerklokke Certinaen fra Baselworld i år. Råtøff retrodesign og mye smell for pengene. Certina har en lang og rik historie med dykkerklokker.

Har du sett på Omega Seamaster fra noen år tilbake? Eller Dievas, Squale, Sinn, Doxa? Mye flott der ute omkring ditt budsjett, nytt eller brukt. Lykke til.
 
Igjen, takk for svar. Har allerede fått mange gode tips her, og forumet er fult av interessante tråder.
Satser på å kjøpe "min første" klokke ila kort tid.
 
  • Liker
Reaksjoner: Klokkegutt
Tag Heuer får mye hat i klokkeverdenen, rettmessig eller ikke skal jeg ikke kommentere, men 22.000kr for en Aquaracer er altfor mye. Du får den brukt, men nesten ny, for 5-8.000kr.

Min anbefaling er å kjøpe de første urene dine brukt, og kun modeller du får til en god rabatt på retail.
 
Tag Heuer får mye hat i klokkeverdenen, rettmessig eller ikke skal jeg ikke kommentere, men 22.000kr for en Aquaracer er altfor mye. Du får den brukt, men nesten ny, for 5-8.000kr.

Min anbefaling er å kjøpe de første urene dine brukt, og kun modeller du får til en god rabatt på retail.

Jeg er absolutt ingen ekspert og er "ny i gamet".
Har skjønt det slik at mange har et horn i siden til Tag Heuer.

Hvorfor er 22 000 for en aquaracer altfor mye? Har det noe å gjøre med kvaliteten?
Selges virkelig nesten nye Tag klokker til 22 000 for 5-8000 på bruktmarkedet?

På dette og andre klokkeforum har jeg lest at Tag ikke står tilbake for noen hva gjelder kvalitet. Men kanskje dette ikke er riktig?
Av annet jeg har kommet over så virker det som mye av kritikken går på 3 ting.
1. De markedsfører seg for heftig.
2. De synes å falle mer i verdi på bruktmarkedet enn andre sammenlignbare klokker.
3. De som mener det var bedre klokker når de bare het Heuer, før Tag kom inn i bildet.

Til syvende og sist så er vel kanskje Bjorn sitt råd over her det beste....kjøp en klokke du liker.
 
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj