Selges Nikonos II (Calypso Nikkor) undervannskamera fra 1960 tallet.

Gin

Medlem
27. aug. 2012
Innlegg
4.711
Sted
Ingensted
Om du er på jakt etter et (analogt) kamera, som matcher ditt dykkerur fra 60-70 tallet, så trenger du ikke å lete lengre. Les mer her:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Calypso_(camera)

Jeg hadde glemt at jeg hadde dette kameraet, før det i dag dukket opp under en ryddesjau.
Det ble kjøpt av meg fra en fotograf på 1980/1990 tallet en gang, som solgte det fordi det aldri hadde blitt brukt.
Han hadde hatt det i esken siden han kjøpte det nytt i en butikk i Trondheim, på slutten av 1960 eller begynnelsen på 1970 tallet.
Jeg kjøpte det i den tro at kameraet skulle bli brukt til bading og snorkling, kastet derfor eske og tilbehør og fikk importøren til å bytte alle pakninger og å smøre det opp - for her skulle det bades! På den tiden var det jo 35mm film som fremdeles gjaldt.
Neida, heller ikke jeg har brukt dette kameraet en eneste gang.

Dette er virkelig sært, nerdete og skikkelig hipster. Fotografering på 35mm film opplever jo nå en renessanse på lik linje med vinylplater, så her kan du ta denne interessen til et nytt (bunn)nivå!

Etter litt søk på Ebay, så ser jeg at det faktisk er noen gærninger som vil betale for et slikt antikt analogt kamera.
Om du er den rette klokke, foto, dykker entusiast, så kan du få kjøpt dette «nye» ubrukte kameraet for den hinsidig idiotiske prisen på kr 3.500.- (- som jeg forstår er omtrent medianen på Ebay)

IMG_0487.jpeg
 
Redigert: